Joseph Smith okultiniai ryšiai
Harold Bloom'as Amerikos religijos kritikoje intuityviai Joseph Smith'e atpažino senąsias
gnostikų vizijas, mormonų pranašo šaknis okultinėse žydų kabalos aspiracijose: Smith ir jo apaštalai atkūrė tai,
ką Moshe Idel'is, mūsų didysis tebegyvenantis Kabalos mokslininkas,
bandė perteigti, - archaiškąją arba pirminę žydų religiją
Joseph Smith Dievas yra ryžtingas
kabalistų ir gnostikų, pranašiškų išminčių, teigusių, kaip ir Smith, kad sugrįžo prie rikrosios
religijos, Dievo atgaivinimas. Smith'o Dievo daugialypumo, Dievo kaip anthropos ir
šv. vedybų koncepcijos galėjo būti praturtintos kabalistine teosofija.
Kabalos prigimtis
Hebrajiškas žodis kabbalah reiškia tradicija. Viduramžiškoje pietų Prancūzijos ir
šiaurės Ispanijos žydiškoje aplinkoje šis terminas įgavo naujų atspalvių: jis ėmė žymėti
mistinę, ezoterinę judaizmo tradiciją. 13-17 a. šis nuolat grynintas dvasinis palikimas buvo
svarbus Europos judaizmo skatintojas, besivaržantis (dažnai su antagonistiniais)
racionalistiniais ir rabinų mokymais. Nuo 16 a. jis veikė ir renesansinę krikščioniškąją kultūrą
pradedant Florencijos Lorenzo de Medici dvaru 15 a. pabaigoje kabala buvo įtakinga
renesansinio požiūrio dalimi. Nuo tada ji tapo svarbia kūrybine Vakarų pasaulio jėga, palietusi
tokias skirtingas asmenybes kaip Jacob Boehme, John'as Miltonas,
Emanuelį Svedenborgą,
William Blake...
Skirtingai nuo savo tiesioginės reikšmės, kabala nebuvo statinė ir dogmatinė ji buvo
dinamiškas reiškinys atviras būsimiems apreiškimams (tai puikiai dabar iliustruoja M.
Laitmano pavyzdys). Kaip senai ir kokia forma kabala egzistavo iki "sužydėjimo" 12 a.
Ispanijoje, nėra tiksliai žinoma. Patys kabalistai tvirtina, kad pradinį kabalos pažinimą Dievas
perdavė pačiam Adomui. Tai užuomina apie labai ankstyvą kabalos kilmę (kurios laikėsi ir
Moshe Idel'is), - iš archaiškų judaizmo ištakų. Konservatyvesnis
Geršomas Šolemaskabalos apraiškas datuoja pirmaisiais mūsų eros amžiais o tai jau persipina su
gnostinių mokymų klestėjimo laikotarpiu ir neveltui Šolemas kabalą įvardija kaip "žydų gnosticizmą".
Toks gnosticizmo sugretinimas su kabala vėliau buvo užginčijamas. K. Jungas pažymėjo:
"Gnosticizme mes randame tai, kas dingsta vėlesniuose amžiuose individualaus apreiškimo
ir pažinimo svarbos. Tas tikėjimas buvo grindžiamas išdidžiu žmogaus giminiškumu dievams".
Klasikinis gnosticizmas išnyko 5-6 a. tad kokios aplinkybės galėjo jį atgaivinti po kelių amžių?
13 a. žodinis žydų palikimas buvo užrašytas ir, Ispanijoje, o vėliau ir Europoje, pradėjo
plisti keli kabalistiniai rankraščiai. Svarbiausias jų buvo "Zoharas" (Pašvaistė), pateikiantis save
kaip senovinį veikalą, dingusį 2 a. rabino Simeono ben Jochajo mokymą, kurį išdėstė
aiškindamas Toros paslaptis, kai keliavo po Palestiną su mokiniais. Formaliai "Zogar" buvo
klastotė veikalas, parašytas senovės autoriaus vardu. Tai populiarus kabalistų (ir buvo
gnostikų) literatūrinis triukas. Ir nors neabejotinai rėmėsi žodine tradicija, Scholem tvirtina, kad
tai 13 a. ispanų kabalisto Moses de Leon darbas.
Taigi, kabala buvo dinaminis reiškinys, vertinęs individualius apreiškimus, tokius kaip
senovės pranašų, ir per juos leidęs priartėti ar net susilieti su Dievu. Ir tuo ji artima
gnosticizmui. Vėlesni kabalistai jau pasitenkino intelektualiais teosofiniais samprotavimais.
Kai kurie kabalos teiginiai skiriasi nuo tradicinio judaizmo. Svarbiausias judaizmo tikėjimo
principas yra, kad "mūsų Dievas yra Vienas". Tuo tarpu kabala laikydama, kad Dievas aukščiausiaja forma yra
neapibūdinama esybė, Ein Sof, begalybė, tačiau jinai
emanavo į daugybę dieviškųjų formų (vadinamųjų sefirų, Dievo indų ar veidų), - ir tai
yra Dievo daugialypiškumas. Kaip Dievas iš nenusakomos tapatybės nusileido daugialypę
formų gausą, ir buvo paslaptis, kurią pasišventė apmąstyti kabalistai.
Dievybė ne tik daugialypė, bet ir pirmąja emanacija pasireiškė dualistine, dvilype forma
kaip Vyriškasis bei Moteriškasis pradai, Tėvas ir Motina, Hokhmah ir Binah.
Kabalistai atvirai naudojo seksualius motyvus aiškindami tolimesnes Dievo emanacijas ir
dieviškojo susijungimo (hierosgamos arba šv. vedybų), per kurią vėl pasiekiama
dieviškoji vienybė, vizija užvaldė jų mintis.
Sudėtingą Dievybės vaizdinė sudarė daug dieviškųjų apraiškų indų, kabalos vizualizuotų
kaip turinčių vieningą antropomorfinę formą. Dievas buvo Adomas Kadmonas, pirmapradis ir
archetipinis žmogus. Žmogus su Dievu turėjo bendrą vidinę ir nesutvertąją kibirkštį. Tą keistą
Adomo ir Dievo tapatybę palaikė ir žydų numerologija tiek Adomo, tiek Jehovos
(tetragramatonas, Yeh he vav he) raidžių skaitinę reikšmė lygi 45. Todėl kabaloje ir
sutapatinta: Adomas yra Dievas. O iš čia jau išvada visa žmonija savo aukščiausiąja
apraiška prilygsta Dievui tarsi dvi tos pačios realybės pusės.
Mošė de Leonas (Moshe ben Shem-Tov, apie 1250-1305) ispanų
sefardų rabinas ir
kabalistas, laikomas Zoharo sudarytoju ir redaktoriumi. Ginčijama, ar tai jo originalus darbas, ar nuo
Simeono ben Johajaus
ateinančios tradicijos apibendrinimas. Kiti jo kūriniai: Sefer ha-Rimon (1287,
Granato knyga) ir Šušan-`edut (1286, Liudijimo lelija) aptariantys kabalistinę micvot reikšmę, Or
zarua (1288-89, Išsklaidyta šviesa) apie pasaulio sutvėrimą, Miškan ha-`edut (Atskleidimų palapinė)
apie pomirtinį sielos likimą ir kt.
Krikščioniškoji kabala renesanso metu
Renesanso laikotarpiu kabala imta visuotinai laikyti kaip tikroji žydų religija. Frances Yates
rašė: Kabala susilieja su religinėmis sferomis ir negali būti ignoruota religijos
istorijos
. Kabalos įtaka renesanso neoplatonizmui
skatino pasukti judėjimą labiau religine
kryptimi, ir, atskiru atveju, link religinės reformos idėjos.
14-15 a. gausėjo kabalistų Europoje ir ypač Italijoje. 1492 m. įvyko viena didesniųjų
nelaimių žydų istorijoje išvarymas iš susivienijusios krikščioniškosios Ispanijos. Iš ten jie
pasklido po aplinkines šalis Italiją, Prancūziją, Vokietiją, Angliją, Turkiją, Šiaurės Afriką. Ir jie su savimi nešė kabalą.
15 a. Europos kultūrą atgaivino atradimai, mokslų vystymasis, kylančios drąsios idėjos.
Žmogus išėjo iš Dievo šešėlio ir pradėjo pats jaustis pasaulio šeimininku. Jis atrado save
visų daiktų matą. Ir tikriausiai nebuvo ryškesnės vietos nei Medičių rūmai Florencijoje. Cosimo
Mediči aistrinGai rinko graikų ir Aleksandrijos reliktus. 1460 m. jis įsigijo Corpus Hermeticus,
14-os senovės traktatų apie Dievą ir žmogų rinkinį. Minėti Šv. Augustino ir Laktantijaus
"dingę" tekstai senovėje buvo priskiriami Hermes Trismegistos (Triskart didžiam Hermiui),
Masonai, jėzuitai, iliuminatai ir Naujoji pasaulio tvarka
Liuciferis, tariamas žmonijos apšvietėjas, taip pat turėjo slaptą dominavimo planą žemiškoje sferoje, kuris
atsekamas per šimtmečius slaptosiose okultinėse draugijose. Anot masonų šaltinių, didžiausia slaptų draugijų Paslaptis yra senovinis planas,
tūkstančius metų perduodamas žodine tradicija, apie pasaulinės vyriausybės, visuotinės demokratijos, Naujosios Atlantidos įkūrimą.
Šiuolaikiniame pasaulyje tai Naujosios pasaulio tvarkos koncepcija apie apsišvietusią pasaulinę vyriausybę. Šiame
modelyje krikščionybė ir religija yra įtraukta į filosofiją ir Paslapties apšvietą. Turimi du variantai: Naujojo amžiaus judėjimas,
siekiantis vienos religijos pasaulyje įsigalėjimo, ir radikalusis ateizmas, siekiantis bet kokios religijos sunaikinimo komunistinėje visuomenėje.
Su tuo susijusi senovinė legenda apie Atlantidą, turėjusios harmoningą
visuomenę, valdomą 7-ių karalių. Atlantida žuvo, kadangi tie karaliai nusprendė užkariauti kitus žemynus ją tvanu paskandino dievai. Bet įsižiūrėjus
atidžiau, tai modifikuota Biblinio tvano istorija. Ir Atlantidos legenda turi keistą panašumą į žvėrį iš Apreiškimo su septyniomis
galvomis ir 10 ragų, išaugančių iš jūros (Apr 13:1), bei 10 ragų Danieliaus vizijoje (Dan 7:24).
Okultinės draugijos Amerikos žemyne matė idealią vietą savo modelio realizavimui dar iki Kolumbo
atvykimo į jį (1492), kas turėjo didelę reikšmę. Kolumbas plaukė su raudono kryžiaus, tamplierių
simbolio, vėliava. Popiežius iškart ją paskelbė savąja ir padalijo tarp Ispanijos ir Portugalijos. Romos bažnyčia ir, atskiru atveju,
jėzuitai nuo tada turėjo abiejose
(Šiaurės ir Pietų) nepaprastą įtaką. Jėzuitai Paragvajuje 17 a. realizavo savo visuomenės modelį, paremtą komunistiniais
Platono principais. Jos paralelės su Naująja pasaulio tvarka stebinančios.
Romos bažnyčios įtaka Amerikose nusilpo 18-19 a., kai revoliucijos atvedė prie šiuolaikinių valstybių jose susiformavimo.
Į Naująjį pasaulį atvyko okultinės masonų grupės, kurių tikslu buvo Naujosios Atlantidos įkūrimas.
Svarbiausiomis to judėjimo figūromis buvo tyrinėtojas seras Walter Raleigh'as ir rašytojas
seras Francis Bekonas abu įšventinti į okultinius dalykus ir karšti Amerikos apgyvendino
entuziastai. F. Bekonas netgi 17 a. pradžioje parašė knygą Naujoji Atlantida, kurioje išdėstė utopinės valstybės anapus vandenyno idėją. Jo įkvėpti
kolonistai 1607 m. įsteigė Jamestowną*), tačiau bendruomeniniai principai pasirodė netikę ir kolonija neišgyveno.
Po to į Naująją Angliją atvyko nauja kolonistų banga, protestantai, Piligrimų tėvai, bėgantys nuo persekiojimų.
Būdamas krikščioniu, o ne okultistu, Bradfordas**) kiekvienai šeimai skyrė žemės sklypą. Jie išsilaikė ir plėtėsi, kol atvyko
nauji puritonai iš Anglijos. Puritonų buvimas su jų privačios žemės nuosavybės koncepcija buvo didele kliūtimi masonams
ir okultinėms grupėms kurti jų Naująją tvarką. Tačiau nemaža dalis nesuprato jų tamsiųjų motyvų ir tikslų tapdami blogio ir tamsos jėgų įrankiais.
|
Egipto pranašui, gyvenusiam anksčiau nei Mozė ir išpranašavusiam Kristaus atėjimą (tiesa,
vėliau buvo nustatyta jų kilmė 2 a. gnostikų aplinkoje). "Corpus Hermeticus" paplitimas tarp
intelektualų buvo neįtikėtinas, mintis apie žmogaus dieviškumą peršama: "Jūs šviesa ir
gyvybė, kaip Dievas Tėvas, iš kurio gimė Žmogus. Ir todėl mokykitės pažinti save
".
Kabalos ir hermetizmo integracija prasidėjo nuo florentiečio Pico della Mirandola (1463-94).
Būdamas 20 m. amžiaus paniro į kabalos studijas ir jų raštus vertė į lotynų kalbą. 14ūš m
sukūrė "Oratoriją apie žmogaus didingumą", vieną iškilių renesanso dokumentų. Šios
integracijos apibendrinantis rezultatas Cornelius Agrippa "De occulta philosophia: (1533).
Tiek kabala, tiek hermetizmas perteikė dar vieną temą sutvėrimo dualumą. "Zohare"
rašoma: "Sutvėrimas vyko dviejuose lygiuose, vienas jų viršuje, kitas apačioje.
Žemesnysis atitinka aukštesnįjį". "Tabula smaragdina" atsiliepia tarsi aidas: "Kas yra
apačioje, yra ir viršuje, kas viršuje yra ir apačioje". Taigi yra dvi realybės buveinės, kaip
jas bepavadinsime dangus ir žemė, dvasia ir materija, Dievas ir žmogus kurios atspindi viena kitą.
Iš čia ir Dievo kaip Adomo Kadmono įvaizdis. 17 a. hermetistas Robertas Fladas
šią idėją panaudojo idėjai, kad prieš fizinė pasaulio sutvėrimą įvyko dvasinis jo sutvėrimas. Dieba
pirmasis tvarinys buvo "archetipas, kurio substancija nemateriali, neregima, protinė ir pusiau
amžina; pagal jo modelį realaus pasaulio grožis ir forma buvo sukurta".
Pasaulio viršuje ir apačioje atitikimo koncepcija 16-17 a. buvo populiari gamtos
moksluose ir magijoje. Pagal hermetizmą, abu buvo pažinimo dalys: mokslas tyrė materijos
struktūras, o magija dvasios (dieviškąsias hierarchijas). Pico della Mirandola aiškino:
"Magija yra praktinė gamtos mokslų dalis". Todėl buvo manoma, kad kūrybinė veikla
vienoje sferoje paveikia kitą. Teurginiai veiksmai, orientuoti į dieviškąją hierarchiją, atsispindi
gamtoje, gamtos ar žmogaus pokyčiai persiduoda į antgamtiškąją sritį; dvasia ir materija susiję ir dažnai net persipynę.
Smith'as, masonai ir kabala
Neabejotini J. Smith'o ryšiai su masonų judėjimu ir puikiai aprašyti Michael W. Homer
"Dialoguose". Kartu atkreiptinas dėmesys, kad ir "laisvųjų mūrininkų" šaknys kabaloje, kaip
Arthur E. Waite nurodė savo 1923 m. "Laisvųjų masonų enciklopedijoje". Iš ten kilę
pagrindiniai masonų simboliai: Prarastas žodis, Saliamono šventykla, Jachin ir Boaz stulpai,
Vyriausiojo Statybininko koncepcija, Siono atstatymas ir kt.
John C. Bennet, vienas paslaptingiausių mormonų asmenų, buvo vienas veikliausių
masonų propaguotojų Nauvoo mieste. Jo karjera stulbina. Pasirodęs iš niekur, buvo priimtas į
mormonus 1840 m. vasarą. Greičiau nei per metus tapo Nauvoo meru, Nauvoo universiteto
kancleriu, mormonų bažnyčios prezidento padėjėju ir artimu Joseph Smith draugu. 1841 m.
birželio mėn. pabandė įsteigti Mormonų masonistinę ložę. Tačiau jo masonų samprata buvo
su okultiniu atspalviu. O dar po nepilnų metų jis staiga pašalinamas iš bažnyčios kaltinant seksualinėmis nedorybėmis.
Bendraudamas su Smith, Benneth neabejotinai turėjo perteikti kai kurias masonų idėjas.
Kai kurie Smith'o darbai keistai rezonuoja su jomis, ypač "Illuminati ordinas"
(arba Dievo karalystė) ir "Dvasinė žmona" (daugpatystė).
1841 m. pavasarį į Nauvoo su gausia kabalistine biblioteka persikėlė Alexander Neibauer,
netrukus atsivertęs į mormonus ir tapęs Smith draugu. A. Neibauer gimė 1808 m. Alsace-
Lorraine, tačiau vėliau šeima persikėlė į rytų Prūsiją (dabar Lenkijoje). Jo tėvas, gydytojas ir
dantistas, o taip pat puikus lingvistas, pagal šeimos tvirtinimus, buvo asmeniniu Napoleono
Bonaparto gydytoju. Tėvas norėjo, kad Aleksandras taptų rabinu, tačiau šis 17 m. amžiaus
įstojo į Berlyno universitetą ir studijavo stomatologiją. Baigęs apie 1828 m., atsivertė į
krikščionybę ir išvažiavo į Angliją, Prestoną. 1837 m. vasarą į Prestoną atvyko Smith'o
apaštalai H. C. Kimball, O. Hyde ir J. Fielding. A. Neibauer buvo susapnavęs kelis keistus
sapnus apie paslaptingą knygą, todėl pirmiausia jų paklausė, ar jie ją turi. Jie turėjo. Jis su
šeima pasikrikštijo mormonais kitą pavasarį ir 1841 m. vasario 5 d. išvyko į Nauvoo. A.
Neibauer įsigilinimą į kabalistinius klausimus įrodo 1843 m. birželio mėn. "Times and
Seasons" išspausdintas straipsnis "Žydai" apie kūno prisikėlimo koncepciją, o ypač kabalistinę gilgul sąvoką.
Kabala mormonų doktrinoje
1844 m. balandžio 7 d., sekmadienio popietę, Joseph Smith išstojo prieš maždaug 10
tūkst. žmonių minią ir pasakė "Karaliaus Follet kalbą". Tą gražią dieną Nauvoo užplūdo
nesantaika, gandai, kaltinimai ir sąmokslai ir viso to centre buvo Smith. Tai buvo vienas
paskutinių Smith pasirodymas; po 10 savaičių jis buvo nužudytas Carthage kalėjime. Šioje
įtampos sklidinoje aplinkoje dauguma iš jo laukė sutaikinimo kalbos, tačiau pranašas
pribloškė klausytojus deklaracija apie doktrinos atnaujinimus ir keistomis koncepcijomis, kurių dauguma nebuvo niekada girdėję.
Van Hale jo kalbos analizėje išskyrė 4 pagrindinius teiginius, paveikusius mormonų
doktriną: 1) žmonės gali tapti dievais, 2) egzistuoja daug dievų; 3) dievai yra iki begalybės
vienas virš kito, 4) kadaise Dievas buvo kaip žmogus. Ar reikia pakartoti, kad visus juos
galima rasti ir hermetiškuose-kabalistiniuose mokymuose?
Smith pradėjo dievų daugio ir jų hierarchijos keistai aiškindamas Pradžios knygos pirmuosius žodžius (Berešith bara Elohim):
"Manau, kad man nepriimtina nagrinėti ką nors, ko nėra Biblijoje
Aš kreipsiuos į senąją
Bibliją ir duosiu šiuolaikinį jos komentarą. Paimsiu pirmąjį hebrajišką Biblijos žodį, BEREŠIT
ir pakomentuosiu pirmąjį pasaulio sutvėrimo sakinį "Pradžioje
". BE "kame", "kada"; tada
ROŠ galva; ITH. Iš kur jis atsirado? Kai įkvėptas žmogus jį parašė, jis nerašė pirmosios
dalies, BE; tačiau žmogus, nesuprantantis žydas, ją prirašė. Jis pagalvojo, kad yra labai
blogai pradėti kalbą apie bet kurio žmogaus galvą. Pirmas variantas skaitomas "Vieno iš
Dievų Galva pagimdė Dievus". Tokia yra tikroji žodžių prasmė. ROŠIT [BARA ELOHIM]
reiškia [Galvą], pagimdžiusią Elohim. Jei tuo netikite, netikite mokytu Dievo žmogumi. Joks
mokytas žmogus jums nepasakys daugiau, nei aš pasakiau. Taigi, Dievo Galva pagimdė Dievų galvas pagrindiniame, svarbiausiame susirinkime".
Sunku suprasti. Smith paima Elohim, sakinio veiksnį, ir padaro jį objektu, daiktu,
kuris veikiamas sutvėrimo akto. Berešit (Pradžioje) interpretuojamas kaip Rošit
("galva" arba "Dievų Tėvo galva"), tampančio veiksniu, veikėju, tveriančiu Elohim. Ir
Elohim jis verčia ne kaip Dievas, o kaip Dievai.
Tačiau Louis C. Zucker parodė, kad ši vertimo ypatybė atėjo iš Smith mokymosi hebrajų
kalbos Kirtlande laikų. Jo mokytojas, profesorius Joshua Seixas, 1836 m. mokęs Pranašų
mokykloje, naudojo savo parašytą vadovėlį, kuriame Pradžios 1:1 tekstas pateiktas su
"teisingu" pažodiniu vertimu: "Pradžioje, jis sukūrė, Dievą, dangų ir žemę".
Ir vis dėlto L. Zucker neatsižvelgė, kad toks vertimas buvo būdingas kabaloje jau nuo 13
a. - žodis žodin. Tai paaiškina Gershom Scholem: "Zoharas ir dauguma ankstesniųjų
kabalistų abejojo pirmojo Toros sakinio, Berešit bara Elohim, reikšme 'Pradžioje sukūrė
Dievą'; ir ką jis iš tikro reiškia? Atsakymas gana stebinantis. Mus sakė, kad jis reiškia:
Berešit apie sąlygas "pradžioje" [Hokhmah arba "Išmintis, pirmapradis Dievas
Tėvas kabalos sefirų medyje]; bara - sukūrė, taip sakant nežinomasis Niekas,
sudarantis tarinio bara veiksnį, emanavo arba išskyrė; Elohim - taip sakant,
kad to emanacija buvo Elohim. Šis [Elohim] yra objektas, o ne sakinio veiksnys"
Kaip matome, "Zohare" šis sakinys gramatiškai pertvarkytas. Laikoma, kad Berešit
yra nuoroda į Hokhmah sefirą, verčiamą kaip "Išmintis" ir kabaloje suprantamą kaip
Dangiškąjį Tėvą, pirminį Aukščiausiąjį Dievą. Tada Hokhmah emanuoja (arba "sukuria"
išskyrimo iš savęs prasme) Elohim. Tiksliai kaip pas Smith!
Ir "Zohare" Pradžios 1:1 aiškinimas paslėptas ne kažkur giliai tekste, o pačioje pradžioje
"Zoharas" pradedamas "Berešit bara Elohim" komentaru ir tam skirtas visas pirmas skyrius:
"
Šis 'pradžioje' [Rešith] tada išsiplėtė ir pasidarė sau rūmus savo garbei ir šlovei
Taip
šio 'pradžioje' priemonėmis Paslaptingasis Nežinomasis sukūrė sau rūmus. Tuos rūmus
pavadino Elohim; ir ši doktrina yra žodžiuose: 'Pradžioje [Rešith, jis] sukūrė Elohim'".
Vienintelis dalykas, kurį pakeitė Smith, tai, kad Berešit interpretavo kaip
Roš, galva arba Dievo galva. Tačiau net ir tai rasime antrajame "Zoharo" sakinyje
pagal kabalistinę hebrajų raidžių skaitinę reikšmę (šią techniką kabala plačiai naudoja
siekdama atskleisti gilesnę ezoterinę prasmę) "Zoharas" paaiškina. Kad "
"anagramiškai yra Roš (galva), pradžia, kuri išeina iš Rešith" [prisiminkite, kad kabala
Roš arba rešith supranta kaip Hokhmah, pirmąjį dievo atvaizdą]. Tad
gali būti, kad fraze "nesuprantantis žydas" Smith apibūdino tuos, kurie nesupranta šios kabalistinės anagramos (rešith pakeitimo Roš).
Ir tada Smith Elohim verčia kaip Dievai. Hebrajiškas žodis Elohim ir iš tikro
yra daugiskaitinis (žr., Dievo vardai) ir taip perteikiamas ir "Zohare".
Tai patvirtina ir Pradžios 1:26: sukurkime žmogų:
'Mes' neabejotinai kalba apie du, kurių vienas sako kitam viršuje 'sukurkime', nes nieko
nedaro be aukštesniojo leidimo ar nurodymo, kai ir aukštesnysis nieko nedaro nepasitaręs su
savo kolega. Tačiau tas, kuris vadinamas 'Visų priežasčių Priežastimi', ir kuris neturi
aukštesniojo ar bent lygaus sau, nes kaip parašyta: 'Su kuo palyginsite mane? Su kuo aš jus
lygus?' (Iz 40:25), sako: 'Pažvelk, tai aš, aš esu jis, ir Elohim nėra su manimi', su kuriuo
galėtų pasitarti
Todėl kolegos aiškina, kad žodis Elohim tame sakinyje nurodo kitus
dievus. 1844 m. birželio 16 d. paskutiniame savo pasisakyme (po 11 d. jis jau buvo
negyvas) jis interpretuoja minėtą Pr 1:26 sakinį Sukurkime žmogų... taip, kaip tai randame
"Zohare".
Tad ar tik nebus Smith'o žodžiais senoji Biblija Zoharas, o mokytas žmogus
rabinas Simeonas ben Jochajus, kuriam priskiriama Zoharo autorystė? Kaip
bebūtų, J. Smith'as į Amerikos kultūrą įnešė senovės elementus, tik ta kultūra laiko atžvilgiu nebuvo labai tolima nuo pranašo laikmečio.
*) Džeimstaunas (Jamestown) JAV gyvenvietė Virdžinijos valstijoje, įkurta 1607 m. gegužės 14 d. ir
dažnai laikomas pirmąją nuolatine Anglijos kolonijos gyvenviete. 1699 m. apleista, o dabar muziejus po atviru dangumi.
Kolonija įkurta atplaukus 3 K. Niuporto laivams, čia palikusiems 104 kolonistus, kurie susidūrė su nemažais sunkumais,
ligomis, maisto ir vandens trūkumu, dėl ko prasidėjo badas ir kanibalizmas, dauguma jų mirė. Kapitonas su provizija ir
žmonėmis grįžo spalio 8 d. ir tokius reidus rengė reguliariai. 1607 m. Džonas Smitas išėjo į žvalgybą, bet buvo sučiuptas
indėnų, kurie vis tik jo nenužudė. Jis sugebėjo sudaryti taiką su jais, indėnai padėjo maistu ir prekiavo. Dž. Smitas tapo
vadovu, įvedė tvarką ir valdė iki 1609 m. Vėliau prasidėjo nesutarimai su indėnais, kamavo ligos, kol gyvenvietė patyrė galutinį nuopuolį.
**) Viljamas Bradfordas (William Bradford, 1590-1657) vienas tėvų-piligrimų, anglų puritonas, Plimuto
įkūrėjas (valdęs 1621-1657 m.) ir vienas pirmųjų Amerikos istorikų. Atsikėlė bėgdamas nuo karaliaus Džeimso I
persekiojimų. Netrukus po to,z kai tapo Plimuto gubernatoriumi, pasirašė taikos sutartį su indėnais. Jis surengė ir pirmąją
Padėkos dienos šventę Naujojoje Anglijoje. Savo istorijoje Of Plymouth Plantation aprašo 1620-46 m. įvykius Naujojoje Anglijoje.
|