Ant sparnų bei dievų valia
Galbūt seniausiu rašytiniu pasakojimu apie žmogaus kelionę už Žemės ribų yra nežinomo poeto epas iš 2-o
tūkstm. pr.m.e. Viena jo versijų rasta Ninevėjoje Babilono karaliaus Asurbanipalo bibliotekoje, - pasakojanti
apie įvykius, vykusius, atseit prieš 3 tūkstančius metų pr.m.e. (t.p. žr. >>>>>).
Etanas buvo Kyšo karaliumi 23 a. pr.m.e. Kyšas buvo svarbiausiu Šumero miestu ir klestėjo apie 200 m. Ir kai molinės Kyšo sienos dūlėjo, Kyšo karaliaus titulas vis dar skambėjo aukščiausio valdovo įvertinimas. Tad nenuostabu, kad apie Etaną dar daugelį amžių kūrė legendas. Mus pasiekė viena versija - 3 molio lentelės po 150 eilučių... Karaliaus Etano žmona buvo bevaikė, o karalius labai norėjo vaikučio. Gyvatė draugavo su ereliu, tačiau vėliau erelis prarijo gyvačiuką, nepaisydamas sūnaus perspėjimo apie pasekmes. Gyvatė jį patykojo, apkandžiojo ir numetė mirti į duobę-kalėjimą. Dievas Šamašas patarė ereliui kreiptis į Etaną. Tas atėjo, išgelbėjo ir išgydė erelį (per 8 mėn.), o tada paprašė atsimokėti nunešti į dangų ieškant gimimo žolės, padėsiančios jo žmonai pagimdyti palikuonį. Erelis papasakojo Etanui, kad ieškoma žolė auga dievo Anu danguje, ir pasiūlė skristi ten ant jo stipriai prisispaudus prie nugaros ir apsikabinus kaklą. Pakilę į kelių mylių aukštį ir pasiekę dangų, jie žolelės nerado, o Anu jiems patarė skristi aukščiau, pas dievų motiną Ištarę. Erelis su Etanu pakilo dar aukščiau, į tokį aukštį, kad nesimatė Žemės. Matyt išsigandęs, Etanas paprašė savo nešėjo grįžti atgal. Iš šio pasakojimo neaišku, ar tas kosmoso keliautojas rado, ko ieškojo, danguje, tačiau archeologiniai radiniai rodo, kad Etanas turėjo sūnų (Balichą). Tekstas stiprokai pažeistas, tačiau vis tik aišku, kad skrista buvo bent 3 kartus, nes dangus iš kelių juostų. Neradęs žolelės žemutiniame danguje, skrido į Ištarės dangų (Ištarė meilės ir vaisingumo deivė, prostitučių globėja). Tarp skrydžių Etanas samprotauja apie savo sapnus. Ir jei pirma legendos dalis susijusi su kažkokiomis nesantaikomis krašte, tai antroji tarsi traktatas apie sosto paveldėjimo naudą, taikų valdžios perdavimą ir dievų globą. Tačiau šįkart pateiksime mūsų temą dominančios ištraukos šiuolaikinę adaptaciją:
- Sparnai tavo stiprūs. Nunešk mane į dangų, prie didžiojo Anu sosto.
- Sėsk! atsakė erelis. Įsitaisyk patogiau. Krūtine priglusk prie mano nugaros. Įsikibk rankomis sparnų.. Vos spėjo Etanas įsikibti į erelį, kaip tas rovė į dangų. Kai jie pakilo aukštai, erelis paklausė: - Pažvelk į žemę, ką ten matai? Pažvelgė Etanas žemyn ir atsakė ereliui: - Visa žemė panaši į kalvą, o jūra be platesnė už Eufratą. Jie pakilo dar aukščiau, ir žemė tapo maža giraite. Erelis kilo vis aukščiau, kol žemė tapo ne didesnė už drėkinimo griovį, kurį kasa sodininkas. - Štai dabar pasiekėme viršutinį dangų, kuriame gyvena dievai, - pasakė erelis , ir Etanas iškart išvydo dangaus vartus, o už jų didžiojo Anu rūmus. Nusileidus prie pat sosto, Etanas kreipėsi į Kūrėją tokiais žodžiais: - O didysis valdove, tu man suteikei viską, apie ką gali svajoti mirtingasis. Mirsiu aš ir bus pamirštas mano vardas, tarsi ir nebūčiau gyvenęs. Turiu prašymą. Leisk bent kartą prisiliesti prie gimimo žolės. - Prisiliesk, Etanai, - tarė Anu, - nes Šabašas giria tavo dorą. Ir čia Etano akyse tuščioje vietoje išaugo vešli žolė, ir jis prie jos prisilietė. Tada jis padėkojo Anu, sėdo ant erelio ir davė šiam ženklą leistis. ![]() Anot žydų Talmudo (3 a. pr.m.e.), Aleksandras Didysis (Makedonietis) liepė prie sosto įkinkyti 4 stiprius
paukščius, ir tris dienas neduoti ėsti. Tada sėdo į sostą ir aukštai virš galvos pakėlė dvi ietis, prie kurių buvo
pririšti mėsos gabalai. Siekdami geidžiamo maisto, ereliai pakėlė į orą sostą su valdovu. Aukštai jis sutiko
paukštį žmogaus veidu, kuris liepė jam grįžti į žemę. Tą akimirką pažvelgęs žemyn, Aleksandras išvydo ją
kaip nedidelę pakylą, kurią supo gyvatė jūra. Tada jis nuleido žemyn ietis su mėsa ir ereliai nutupdė jį ant
žemės, tiesa, tolokai nuo pakilimo vietos, tad keliautojas nelengvai pasiekė savo karius. Tiesa, nekalbama
apie skrydžio motyvus, tačiau tai tikrai turėjo pakelti vado autoritetą. Ir aišku nėra kiek išsilavinusio žmogaus, negirdėjusio legendos apie Ikarą iš Kretos salos (apie šią istoriją daugiau žr. >>>>; t.p. ištrauka iš Apolodoro pasakojimo). O išsiskyrimas su savo planeta būdavo ir baudžiamas prisiminkime rūsčiai Jupiterio nubaustą Faetoną už bandymą atitrūkti nuo Žemės.
Bet Ikaras turėjo ir savo pirmtakų (žr. >>>>).
Indų Ramajanoje (1 tūkst. pr.m.e.) du Arunos (aušros dievo ir Saulės
vežėčių važnyčiotojo) sūnūs Sampati ir Džatajusė (Jatayu), abu garbėtroškos, dar vaikystėje susiginčijo,
kuris nuskris arčiau Saulės. Džatajusė neatlaikė karščio ir grįžo, o Sampati skrido tol, kol apdegė sparnus ir
nukrito ant žemės. Pro šalį ėjęs išminčius Čandrama pranešė, kad jo kita misija papasakoti vanarams, kur
randasi Sita. Kai jis tai padarė, jam ataugo sparnai. Tačiau senovės žmonės turėjo ir kitokių priemonių. Štai Plutarchas iš Cheronėjos dialoge Mėnulyje matomas veidas (1 a. pabaiga) aprašo kosmogoninį aplinkinio pasaulio modelį ir žmogaus vietą jame. Jame išdėstomos įvairios to laikmečio teorijos apie pasaulio prigimtį, Saulės ir Mėnulio savybes, individualią žmogaus sielą. Jame trys pasaulio hierarchijos lygiai (Saulė-Mėnulis-Žemė) atitinka tris žmogaus esybės lygius: protą-sielą-kūną. Saulė, kaip viešpataujanti, atitinka protą, Mėnulis (iš žvaigždžių ir žemiškos medžiagos), iš Saulės gauna protą ir žmogui duoda sielą. O Žemė bedvasė, pasyvi ir priklausoma ji nieko neduoda, tik gražina Saulei ir Mėnuliui tai, ką gavo žmogaus sukūrimui, t.y., protą ir sielą. Iš Žemės į Mėnulį keliauja tik sielos. Toliau po pusės amžiaus Lukiano iš Samosatos satyroje Ikaromenipas arba skrydis anapus
debesų Menipas, suabejojęs pasauliu, kurį filosofai vadina kosmosu, nusprendžia pats pakilti į dangų ir
pažiūrėti, kaip ten yra. Jis paima sparnus vieną (dešinį) erelio, o kitą peslio, - pririša diržais prie pečių, ir,
pasitreniravęs, išmoksta skraidyti ne prasčiau už paukščius ir pakilti iki Olimpo. O iš ten, apsirūpinęs
lengviausiu maistu, nuskrenda tiesiai į dangų. Prasibrovęs pro tankius debesis, atsiduria prie Mėnulio, kur
sutinka filosofą Empedoklį, ten patekusį, kai puolė į Etnos ugnikalnį, o tasai jį išsviedė į Mėnulį. Filosofas
išmoko keliautoją ereliško akių žvitrumo, ir tasai iš Mėnulio ima matyti žmonių ydas. Tada jis kyla aukštyn,
tačiau Mėnulis paprašo, kad susitiktų su Dzeusu ir paprašytų, kad nubaustų filosofus, įkyrėjusius tuščiomis
kalbomis apie jo prigimtį. Trečią dieną, praskridęs Saulę o\ir skrisdamas tarp žvaigždžių, pagaliau priartėjo
prie dangaus ir pateko pas Dzeusą. Šiam paaiškina savo kelionės tikslus ir perduoda Mėnulio prašymą.
Dzeusas jį atiduoda dievų svarstymui, o šie nusprendžia, kad visus filosofus kartu su jų dialektika reikia
išnaikinti, o iš Menipo atimti sparnus, kad daugiau nedrįstų pasirodyti dievams. Apie dievų sprendimą grįžęs į
žemę herojus su džiaugsmu papasakoja filosofams. Vis tik ir Lukianas savo kūryboje kūrybingai panaudojo savo pirmtakų idėjas. Taip, pirmuoju apie žmogaus
siekį praplėsti žinias apie supantį pasaulį mini Homeras Iliadoje (750 m. pr.m.e.). Dainius apdainavo
legendinę Argo laivo kelionę. O Lukianas žemišką laivo kelionę iškėlė į dangų Tikroje istorijoje. Viesulas
laivą su keliomis dešimtimis plaukiusiųjų pakelia į 100 lje aukštį, kur jį pagriebia vėjas ir nuneša į Mėnulį. Jos
valdytojas kariauja su Saulės valdytoju dėl galimybės perkelti į Rytinę žvaigždę savo vargšų. Į kovą įtraukti ir
Paukščių tako, ir Grįžulo ratų ir kai kurių kitų žvaigždžių gyventojai. Prisideda ir keliautojai iš Žemės.
Įdomiai į Mėnulį keliauja Bhagavitos herojus jis ten patenka savo dvasios galia, kuri leidžia jam dematerializuotis Žemėje ir materializuotis dangaus kūne. Ir čia matome paralelę su Žemę palikusiu kinų gydytoju ir mistiku Ma Cze-janu. Nemažai Naujojo testamento personažų kilo į dangų: ir pranašas Jonas (ugninėmis vežėčiomis traukiamomis ugnies žirgų), ir Dievo motina, ir Jėzus. Nuošalį neliko ir Koranas, pasakojanti Mahometo kelionę iš Mekos į Jeruzalę. O tada per septynias dangaus šalis jį pravedė angelas Gabrielius ant sparnuoto Borako, turėjusio moters galvą, žirgo kūną ir povo uodegą. Kosminę kelionę arabų kraštuose atlieka jūreivis Singbadas (7 kelionės metu), kai patenka pas žmones,
kuriems kas pavasarį atauga sparnai. Singbadas vieną jų įkalba pasiimti su savimi ir pakyla su juo įsitvėręs
juostos. Jie pakilo taip aukštai, kad Singbadas ėmė girdėti angelų giesmes. Iš džiaugsmo jūreivis sušunka
Alacho vardą, o jo gabentojas, pasirodęs esąs demonu, strimgalviais nusileidžia ir numeta Singbadą prie
aukšto kalno.
O Firdousi epe Šachnamė pasakoja apie persų šachą Kei-Kausą, pavergusį visą žemę ir dvasias joje,
piktųjų dvasių valdovo Ibliso primokytas, nusprendžia užkariauti ir dangų, Saulę ir Mėnulį. Sukonstravęs
aparatą panašų į sostą su ienomis, prie kurių pririša 4 alkanus erelius, ir pakėlęs virš galvos kartį su mėsos
gabalu, aukštai pakyla. Ten pasitenkina iššaudamas į dangų iš lanko ir nusileidžia
(taip pat žr. >>>>).
Už tokį poelgį valdovui priekaištaujama, žr. >>>>
O kiek vėlesnėje mongolų pasakoje (iš A. Beningseno Centrinės Azijos legendų ir pasakų) 7 mongolai išmoko skraidyti, išskrido į dangų, kur sudarė Grįžulo ratų žvaigždyną. Mat tais laikais buvo labai šalta, nes Plejadžių žvaigždyne buvo 6 žvaigždės. Mongolai vieną jų atėmė ir Žemėje tapo šilčiau. O jų paimta žvaigždutė ta maža žvaigždutė greta antrosios ratų ienos žvaigždės.
Atgimimo laikų italo Liudoviko Ariosto-Astolfo poemoje Pašėlęs Rolandas (16 a. pradžia) šaunusis riteris
skrenda į Mėnulį, kur, atseit, randasi visa, kas prarasta Žemėje. Jis ten vyksta su pranašo Jono vežėčiose,
kurį traukia ketvertas žirgų. Tokiam nuotykiui ryžtamasi tam, kad būtų rasta ten Rolando protas, o taip pat
dalis savo proto. Sėkmingai pakylama aukštyn, kur, pradžioje, patenkama į ugnies sritis, kurio karštis
numaldomas greta esančio šventojo, o tada į platų pasaulį Mėnulio, kurio paviršius blizga tarsi šviesusis
plienas. Ten randama tai, ko ieškota, ir atgal atgabenamas buteliukas su prarastu draugo protu. Taip pat skaitykite Fantastikos priešaušris
Volteras. Mikromegas |