Lukianas iš Samosatos
Apie gintarą arba Apie gulbes
Apie autorių
Lukianas iš Samosatos (apie 120 m. 180 m.) graikų rašytojas,
satyrikas, sofistas. Gimė Samosatoje (dab. Turkija), prie Eufrato upės, nuo mažens kalbėjo sirų kalbą, bet išmoko ir graikų kalbos.
Gavo retorikos išsilavinimą. Atėnuose išstudijavo senuosius graikų filosofus, ypač Platoną,
gerai žinojo literatūrą, ypač komediją. Pradžioje Lukianas kūrė kalbas teismams, pasižymėjo kaip advokatas, o vėliau
Galijoje tapo retorikos mokytoju. Tuo laiku Lukianas sukūrė publicistinių rašinių. Senatvėje buvo nuvykęs į
Egiptą ir ten Egipto valdytojo rūmuose ėjo aukštas pareigas. Padarė didelę įtaką literatūrai, Bizantijoje jis
buvo mėgdžiojimas, o 15 a. jo įtaka pastebima Vakarų Europos kūriniuose.
Daugiau - pabaigoje...
1. Jūs, tikriausiai, tikite pasakojimu apie gintarą apie tai, kad topoliai prie Eridano,
apverkdami Faetoną, lieja ašaras juk šitie topoliai buvo Faetono seserimis ir kaip, liūdėdami Faetono, pavirto
medžiais ir nuo to laiko lašais iki šiol savo ašaras gryną gintarą - tuština.
Girdėdamas tai iš dainas kuriančių poetų, aš, žinoma, pradėjau viltis, kad jeigu kada nors atsidursiu prie Eridano, tai prieisiu prie vieno iš
topolių ir, atkišęs drabužio kraštą, surinksiu truputį ašarų ir tapsiu gintaro šeimininku.
2. Ir štai neseniai, vienu reikalu, atvykau į tą vietovę reikėjo plaukti aukštyn Eridanu ir, įdėmiai
žvelgdamas į krantus, nepamačiau nei topolių, nei gintaro, o vietiniai gyventojai net nežinojo Faetono vardo.
Kai pradėjau klausinėti ir aiškintis, ar greitai nuvyksim prie topolių tų, su gintaru, valtininkai nusikvatojo ir
paprašė aiškiau paaiškinti, ko noriu. Tada jiems papasakojau mitą, kad Faetonas buvo Saulės sūnus ir,
sulaukęs žydinčios jaunystės, pareikalavo, kad tėvas duotų pavažnyčioti vežėčias, leisdamas pačiam
važiuoti jomis bent vieną dieną. Tėvas nusileido, o sūnus žuvo, išmestas iš vežėčių, o seserys, apverkdamos jį kažkur čia,
kaip sakiau, pas jus, - nes čia, prie Eridano, jis nukrito, - pavirto topoliais ir iki šiol verkia jo gintaro ašaromis.
3. Koks apgavikas, koks melagis tau tai papasakojo? paklausė jie. Mes niekada nematėme jokio
krentančio važnyčiotojo, o ir topolių, apie kuriuos pasakoji, pas mus nėra. Kaip tu manai: jei kažkas
panašaus būtų nutikę, argi dirbtume irklais dėl poros obolų ir ar temptume laivus prieš tėkmę, kai būtų galima
praturtėti renkant topolių ašaras?
Labai sukrėtė mane tie žodžiai, ir aš užsičiaupiau sugėdintas, kad, tarytum mažas vaikas, nukentėjau už
dalyką, patikėjęs poetais, kuriantiems tokias nesąmones, kai niekas, kas padoru, jų netenkina. Apgautos dėl
tos mano pirmosios ir nemažos vilties, buvau smarkiai susikrimtęs, tarytum būtų man iš rankų išslydęs
gintaras, apie kurį jau daug buvau prisigalvojęs - kur ir kaip jį panaudosiu1).
4. Kas dėl daugybės upės pakrantėje giedančių gulbių, tai iš jų tikėjausi apie tai gauti nepaneigiamus
parodymus, tad iškart paklausiau valtininkų (mes vis dar tebeplaukėme): Na, o kur čia pas jus gulbės gieda
savo skambią giesmę, išsibarstę upėje čia ir ten? Sako, kad gulbės, būdamos Apolono palydovėmis ir
žmonėmis-dainininkais, kažkur čia pavirto paukščiais ir todėl vis dar gieda, nepamiršę dainavimo meno2).
5. Valtininkai gi besijuokdami atsakė: Tu, mielasis, atrodo šiandien nepaliausi išsigalvoti apie mūsų šalį ir
upę. Mes gi, nuolat čia plaukiodami ir beveik nuo vaikystės dirbdami prie Eridano, retkarčiais matome gulbes
upių užutekiuose. Tačiau šitie paukščiai rėkauja gailiai ir klaikiai, tad varnos ir kuosos lyginant su jais mums
atrodo sirenomis; tuo tarpu geismingai dainuojančių, kaip tu pasakoji, niekada net sapne negirdėjome. Mes
tik stebimės, iš kur jus pasiekia tokie pasakojimai.
6. Daug kur galima apsigauti, jei tikėsi visais perdėjimais! Todėl dabar ir aš baiminuosi, ar nesitikėjote
jūs, atėję ir pirmąkart iš mūsų išgirdę šitą istoriją, rasti pas mus kažkiek gintaro ir gulbes, o tada po trumpo
laiko išvyksite, juokdamiesi iš mūsų, pažadėjusiais jums rasti daug turtų. Tačiau paliudiju, kad nei jūs, nei
niekas kitas niekada negirdėjo, o ir neišgirsite, kad kada nors būčiau gyręsis dėl kažko panašaus. Tačiau
galima sutikti nemažai kitų oratorių-eridanų, kuriems ne kad gintaras, o pats auksas liejasi žodžiais, o jų
žodžiai gerokai skambesni už poetines gulbes. Mano gi kalbos jūs matote, kokios jos paprastos ir
nepagražintos mitų, o ir dainų jokių aš neprijungiu. Saugokis, kad nepatirtum ir tu kažką panašaus, pernelyg
manimi pasitikėjęs, kaip tie, žiūrintys į daiktus vandenyje!
Jie galvoja, kad daiktai tokie, kokiais atrodo iš viršaus, tuo tarpu spinduliai padidina daikto atvaizdą.
Todėl, ištraukę daiktus iš vandens, ir pamatę, kad jie gerokai mažesni, jaučia nuoskaudą.
Todėl aš iš anksto perspėju tave: nupylęs vandenį ir atradęs mano dovaną, neketink ištraukti ką nors
didesnio, nei yra. Priešingu atveju kaltink save patį dėl neišpildžiusios vilties.
1) - geltonas gintaras buvo labai vertinamas prekyboje.
2) - Senovės Graikijoje gulbės laikytos šventaisiais Apolono paukščiais; pagal mitą,
gulbinas buvo Apolono sūnumi, dievo paverstu paukščiu.
Plačiau
Lukianas iš Samosatos (apie 120 m.180 m.) graikų rašytojas, satyrikas, sofistas, retorikas. Gimė Samosatoje
(buv. Commagene karalystėje, Sirijoje, dab. Turkija - miestas žinomas tapo po L. Foichvangerio romano Apsišaukėlis Neronas, 1936), prie Eufrato
upės, smulkaus amatininko šeimoje. Nuo mažens kalbėjo sirų kalbą, bet išmoko ir graikų kalbos. Save vadino siru, asiru ir
barbaru. Atėnuose išstudijavo senuosius graikų filosofus, ypač Platoną, gerai žinojo literatūrą,
ypač komediją. Pradžioje Lukianas rašė kalbas teismams, pasižymėjo kaip advokatas Antiochijoje, o vėliau
Galijoje tapo retorikos mokytoju. Savo jumoristinius, parodijuojančius dialogus, matyt pradėjo rašyti vėliau.
Daug keliavo - senatvėje Egipte ėjo aukštas prokuratoriaus pareigas.
Jis tikriausiai pats neparašė visų tų daugiau nei 80 jam priskiriamų kūrinių.Ankstyvieji krikščionių mąstytojai ne ypač
žavėjosi Lukianu (gal iš dalies ir dėl nuotykio grįžus į Žemę juos praryja banginis ir jo skrandyje jie gyvena dvejus metus; tai aiški
užuomina į pranašą Joną), tačiau Atgimimo laikais jis vėl įgavo mokytų žmonių palankumą. Jo pirmasis spausdintas kūrinių rinkinys pasirodė 1499 m.
Florencijoje (Rusijoje pirmasis jo fragmentus išvertė M. Lomonosovas).
Jo kūryba (kurios originalai mūsų nepasiekė) apėmė filosofinius dialogus, satyras, biografijas, nuotykių
romanus (sietinus su fantastikos priešistore) ir kelionių aprašymus (neretai, atvirai parodijuojančius).
Pirmuosiuose kūriniuose atiduoda duoklę retorikai (Tirono žudikas, Pagyros musei, Sapnas ir kt.). Tačiau
netrukus išsigalanda satyros strėles, kurias nukreipia prieš retoriką ir gramatiką (Leksifanas, Melagis,
Retorikos mokytojas ir kt.), o vėliau ima studijuoti filosofiją ir savo kūriniuose išjuokia įvairių krypčių
filosofus. Vienu metu domisi kinikais, vėliau pirmenybę atiduoda epikūriečiams. Šaiposi tiek iš savo laiką
atgyvenusios pagonybės, tiek iš beįsigalinčios krikščionybės (Dievų pašnekesiai, Jūrų pokalbiai,
Pokalbiai apie mirusiųjų karalystę). Visur juokiasi iš mitinių vaizdinių.
Vadinamas pirmuoju fantastu dėl romanų Ikaromenipas (apie 161 m.), davusio terminą menipėjos, ir Tikra istorija
(lot. Vera Historia, apie 170 m.). Pirmajame į Mėnulį nuskrendama sparnų pagalba (vien tam, kad į žemės reikalus būtų pažvelgta iš aukščiau),
tada aplankomas Olimpas. Antrajame jūrų keliautojai irgi nunešami į Mėnulį (šįkart audros sūkurio), kur aptinka daugybę
egzotinių gyvybės formų (trigalvių peslių, ant kurių joja mėnuliečių kariai, milžiniškas blakes, uodus ir kt.), aktyviai
sudalyvauja Mėnulio politikoje ir net dalyvauja žvaigždžių karuose Veneros pusėje. Neabejotinai, jame jis
parodijavo fantastinius Homero Odisėjos epizodus bei savo laikmečio populiarius pasakiškus pasakojimus
(grįžę jie lanko salas, kuriose pienas teka tarsi vanduo, sutinha vandenyno paviršiuje gyvenančias tautas, kurių kojos
iš kamštinės medžiagos, palaimintųjų saloje susitika su garsiais mirusiais senovės žmonėmis Trojos karo dalyviais ir kt.).
Prologe jis aptaria pasakojimo autoriteto problema, aiškiai su užuomina į Epiminidą (7 a. pr.m.e.) jis
dėsto: Viena pasakysiu iš tiesų: rašysiu melagngai. Šis mano prisipažinimas turėtų, pagal mane,
pašalinti kaltinimą, apsunkinantį kitus, kad jau pats prisipažinau, kad apie nieką nerašysiu tiesos. Tuo jis netgi aplenkia
Ruso Išpažinties pradžioje, kad negali prisiekti dėl sąžiningumo
Tuo jo satyra turi nemažai bendra su postmodernizmu, nes grožinė literatūra skelbiasi sakanti tiesą, tačiau pati save įvardija
išmone; ir atvirkščiai, istorija laikoma tikra, tačiau turi tendenciją būti išgalvota, nes autoriaus autoritetu visad suabejojama,
kaip ir bet kurio šaltinio patikimumu. Iš čia jau tiesus kelias link Nyčės ir jo prancūzų tyrinėtojų.
Lukianas problem dar labiau pagilina įterpdamas tikrus ir mokslinius faktus. Tikėtiniausu jų šaltiniu galėjo būti
Plutarcho Mėnulyje matomas veidas
spėjimų apie Mėnulio paviršių ir jo fazes rinkinys kartu Mėnulį darant viskuo panašiu į Žemę.
O satyrą panaudoja prietarų išjuokimui ypač nuo jo kliūva filosofams: Kiekvienas pasakojimas turi subtilią užuominą į kokį
nors senovės poetą, istorijką ar filosofą, kurie prirašė tiek neįprastų dalykų. Tačiau dar aštresne satyra buvo anksčiau minėtas Ikaromenipas.
Tasai kūrinys prasideda Menipo nepasitenkinimu savo žiniomis: Nesuprantamiusia ir paslaptingiausia buvo viskas, kas
susiję su Mėnuliu; jo pokyčių įvairovė man atrodė sukelta kažkokios slaptos priežasties. Jis kreipėsi į filosofus, tačiau tų
atsakymai buvo ne daugiau nei išmonė, pvz., nepajėgdami atsakyti koks atstumas nuo Megaro iki Atėnų, jie tiksliai žino
Mėnulio atstumą nuo Saulės. Tad Menipas nusprendžia paklausti paties Dzeuso, kurį galų gale pasiekęs, gauna pažadą,
kad visi filosofai su jų dialektika bus išnaikinti.
Padarė didelę įtaką vėlesnei literatūrai, tokiems autoriams kaip Ulrichas fon Gutenas,
Tomas Moras
(išvertusio daugelį Lukiano kūrinių), Erazmas Roterdamietis,
Fransua Rablė,
Džonatanas Sviftas.
Bizantijoje jis buvo mėgdžiojimas, o 15 a. jo įtaka pastebima Vakarų Europos kūriniuose.
Apie jį skaitykite ir puslapiuose Ant sparnų bei dievų valia bei
Fantastikos priešaušris
Literatūra
- M. Caster. Lucien etla pensee religieuse de son temps, 1937
- Lucian. Works, 1913
- S.C. Frederics. Lucians True History as SF// Sci.Fiction Studies, vol.3, no 1, 1976
- A. Georgiadou, D. Larmour. Lucians Science Fiction Novel True Histories: Interpretation and Commentary// Mnemosyne Supplement 179, 1998
Senovės istorikai
Herodotas. Istorija, 4 knyga
Hiperboriečiai senovės liudijimuose
Ivanas Naživinas. Judėjas
Kunigaikščio Gvidono valdos
Plutarchas. Biografijos. Solonas
Prokopijus. Nuslėptoji istorija
Julijus Afrikanas. Istoriografija
Francis Godwin. Žmogus Mėnulyje
Senovės Graikijos architektūros orderiai
Matematika Egipte: Rindo papirusas ir kt.
Aleksis de Tokvilis. Laiškas abatui Leziuerui Olbani
Apolonijus iš Tianos ir Simonas Magas
Filonas Aleksandrietis apie esenus
Valerijaus Diomino ekspedicija
N. Žirovas. Zimbabvės mįslė
Traktatas apie dvi Sarmatijas
Graikų matematikai - filosofai
Griaustinis, Tobula mintis
Teofrastas. Apie akmenis
Džalal ad-Din Rumi
Mainadės ir Dionisas
K. Tacitas apie žydus
Slontaho šventykla
Sibilės
Judėjai