Aldous Huxley. Suvokimo durys
Pradžia | Antra dalis | Trečia dalis
Tekste pažymėta papildoma pastaba;
tiesiog išskirtas tekstas - svarbesnė mintis.
|
Taip, Vermeer.
Nes šis mįslingas menininkas buvo trigubai apdovanotas: Dharma-kūno kaip
tvoros tolimajame sodo kampe regėjimu, tos regėjimo dalies kurią teleidžia žmogaus galimybių ribojimai perdavimo talentu, ir supratimu riboti
save savo vaizdiniuose labiau valdomais realybės aspektais; nes, nors Vermeer ir buvo žmonių giminės atstovu, jis visąlaik tapė natiurmortus.
Cezanne, savo modeliams sakęs, kad jie stengtųsi būti panašūs į obuolius, bandė tokia pat
dvasia tapyti portretus. Tačiau jo moterys, panašios į pepininius obuoliukus, artimesnės Platono
idėjoms nei Dharma kūnui tvoroje. Jie Amžinybė ir Begalinumas, įžiūrimi ne smėlyje ar žiede, o kokios nors geometrijos aukštesnio lygio
abstrakcijose; Vermeer niekada neprašė savo merginų būti panašių į obuolius. Atvirkščiai, jis skatino, kad jos
liktų mergaitiškomis iki kraštutinumo tačiau visad su sąlyga, kad jos susilaikys nuo mergaitiško elgesio.
Jos gali sėdėti ar ramiai stovėti, tačiau niekaip nekikenti, nesigėdyti, nesimelsti ar liūdėti savo nesančio mylimojo,
nepletkinti, nežvelgti pavydžiai į kitų moterų vaikučius. Neflirtuoti, nemylėti, ne neapkęsti ir nedirbti. Bet kurio minėtu
veiksmu jos, be jokių abejonių, taptų labiau savimi., tačiau tuo pačiu liautųsi rodžiusios savo dieviškąsias ne-Aš esmes.
Bleiko išsireiškimu, Vermeer
suvokimo durys tik iš dalies buvo tyros. Tik viena panelė buvo tapusi beveik skaidri, likusi durų dalis pasiliko purvina.
Esminį ne-Aš galima labai aiškiai suvokti daiktuose ir gyvose būtybėse šioje gėrio ir blogo pusėje. Žmogiškose
būtybėse jis matomas tik joms esant ramybės būklėje jų protai neveiklūs, jų kūnai nejuda. Tokiomis aplinkybėmis
Vermeer galėjo matyti Esatį visu jos dangišku grožiu ir kažkiek perteikti ją subtiliu ir ištaigingu natiurmortu.
Tačiau buvo ir kitų - pvz., Vermeer amžininkai prancūzai broliai Lenainai44). Jie, manau, rengėsi tapti žanriniais dailininkais;
iš tikro, jie sukūrė eilę natiurmortų su žmonėmis, kuriuose jų begalinės visų daiktų svarbos apvalytas suvokimas perteiktas ne kaip
pas Vermeer subtiliu spalvos ir tekstūros praturtinimu, o sustiprintu aiškumu, besiribojančiu su formos aiškumo
pojūčiu griežto, beveik monochromatinio tonalumo viduje. Jau mūsų laikais turėjome Vuillard45) dailininką, savo
geriausiuose kūriniuose sukūrusio neužmirštamus Dharma-kūno, apreikštos buržuaziniame miegamajame, paveikslus;
Absoliutą, spindintį kokio nors biržos maklerio šeimoje priemiesčio sode prie arbatos stalo.
Kas tai, kas už seno bandažisto durų
Savo puošnumu užburia praeivius;
Tai Otiojo sodai46) ar našlės visų kvapų,
Gvaizdūnės lakuotais plieno aprėdais.
[Laurent Tailhade. Au pays du Mufle]
| |
Ce qui fait que l'ancien bandagiste renie
Le comptour don't le faste allechait les passants,
C'est son jardin d'Auteuil, ou, veufs de tout encens,
Les Zinnias ont l'air d'etre en tole vernie.
|
Loranui Tajadui47) vaizdas buvo tiesiog nepadorus. Tačiau jei išėjęs į pensiją prekiautojas gumos gaminiais būtų
sėdėjęs gana ramiai, Vuillard jame būtų įžvelgęs vien Dharma-kūną ir nutapęs, su gvaizdūnėmis, tvenkiniu su
auksinėmis žuvelėmis, maurų bokštu ir kiniškais žibintais Rojaus kampelį prieš Pirmąjį nuopuolį.
Mano gi klausimas, tuo tarpu, liko neatsakytas. Kaip sutaikyti šį išgrynintą pojūtį su privalomu rūpesčiu dėl žmonių
santykių, užduotimis ir įsipareigojimais, jau nekalbant apie labdarą ir praktišką užuojautą?
Amžius trunkantis ginčas tarp aktyviųjų ir mąsliųjų buvo atnaujintas, kiek man atrodo, su ypatingu aštrumu. Juk iki šio
ryto aš žinojau suvokimą tik jo kuklesnėmis, įprastinėmis formomis kaip diskursyvų mąstymą, kaip susižavėjimą
poezija, daile ar muzika, kaip kantrų tų įkvėpimų, be kurių net proziškiausias rašytojas negali tikėtis ką nors sukurti, laukimą, kaip
atsitiktinius protrūkius vordsvortiško kažko, sumaišyto gerokai giliau,
kaip sistemingą tylėjimą, kartais atvedanti prie užuominų apie slaptą žinojimą. Tačiau dabar patyriau suvokimą aukščiausia apsireiškimo forma.
Nes savo pilnume Marijos kelias apima Martos kelią ir jį pakylėja, taip sakant, iki savosios aukščiausios galios.
Meskalinas
atveria Marijos kelią. Tačiau užtrenkia duris Martos keliui. Jis leidžia įmanomu suvokimą, - tačiau suvokimui,
nesulyginamam su veikimu ir net valia veikti, pačia mintimi apie veikimą. Tarpuose tarp savo atvėrimų naudojantis
meskaliną linkęs jausti, kad, nors, iš vienos pusės, visa yra aukščiausiu laipsniu taip, kaip privalo būti, tačiau, iš kitos
pusės, kad kažkas ne taip. Jo problema, iš esmės, tokia pat su kokia susiduria kvietistas48), archatas49) ar, kitame
lygmenyje, peizažų ir žmogiškųjų natiurmortų dailininkas. Meskalinas niekaip negali išspręsti tos problemos: jis gali tik
ją iškelti apokaliptiškai tiems, kuri iki tol nebuvo iškilusi. Pilną ir galutinį sprendimą gali surasti tik tie, kurie pasirengę
priimti teisingą Weltanschauung [pasaulio sampratą, pasaulėžiūrą] teisingo elgesio ir teisingo, nuolatinio, niekuo nevaržumo budrumo dėka.
Prieš kvietistą stoja aktyvus suvokėjas, šventasis, žmogus, kuris pagal
Ekchartą pasirengęs nusileisti iš septinto
dangaus, kad savo sergančiam broliui atneštų puodelį vandens. Prieš archatą, iš regimybės pasitraukiantį į visiškai
transcendentalią Nirvaną, stoja Bodhisatva, kuriam Esamybė ir atsitiktinumų
pasaulis vientisas ir dėl kurio begalinės užuojautos kiekvienas iš tų atsitiktinumų pretekstas ne tik giluminiam pertvarkymui, bet ir pačiai praktinei
labdarai. O meno pasaulyje prieš Vermeerį ir kitus žmogiškųjų natiurmortų dailininkus, kinų ir
japonų peizažų meistrus, Konsteblį50) ir Ternerį,
Sislėjų51), Sera ir
Sezaną stoja visaapimantis
Rembranto menas. Tie vardai didingi, jų pranašumas
nepasiekiamas. Kas dėl manęs tą atmintiną gegužės rytą, tai galiu būti dėkingas tik už patirtį, man aiškiau nei anksčiau
parodžiusią tikrąją iššūkio prigimtį ir absoliučiai išlaisvinančią reakciją.
Prieš paliekant šią temą, leiskit man pridėti, kad be etinių vertybių neegzistuoja suvokimo būdas, net labiausiai
kviestistinis. Bent jau pusė visos moralės negatyvi ir yra apie tai, kaip išvengti blogio. Tėve mūsų sudaro mažiau nei
50 žodžių, ir 6-i jų yra prašymas negundyti. Vienpusis suvokėjas palieka nepadarytu daug iš to, ką jam reikėtų padaryti, tačiau
kompensacijai jis susilaiko nuo daug to, ko jam daryti nereikėtų. Paskalis pastebėjo:
Blogio suma būtų gerokai mažesnė, jei žmonės išmoktų vien tik tyliai sėdėti savo kambariuose. Suvokėjas, kurio suvokimas apvalytas, nebūtinai
privalo likti kambaryje. Jis gali užsiimti savo reikalais, tiek visiškai patenkintas tuo, ką jis mato ir pats yra dieviškos
Dalykų tvarkos dalim, kad niekad net nebus sugundytas įtraukiamas į tai, ką Traernas52) pavadino purvinais pasaulio
įrankiais. Kai mes jaučiamės vieninteliais Visatos įpėdiniais, kai jūra teka mūsų venomis... ir žvaigždės mūsų
deimantai, kai visi daiktai suvokiami kaip beribiai ir šventi, koks motyvas gali būti mums godumui ir savęs įtvirtinimo,
valdžios siekimo ar dar baisesnių malonumo formų? Suvokėjai vargiai taps žaidėjais, sąvadautojais ar girtuokliais; kaip
taisyklė, jie neskelbia netoleravimo, nesukelia karų, nelaiko esant būtinybe grobti, sukčiauti ar žeminti vargšus.
Prie šių didelių neigiamų privalumų galime pridėti dar vieną, kuris nors ir sunkiai apibrėžiamas, tačiau yra ir
teigiamas bei svarbus. Archatas ir kvietistas gali pilnai nepraktikuoti suvokimo; tačiau jei jie jį vis
tik praktikuoja, tai gali apžvelgti kitą, transcendentalią proto šalį, o jei jie jį praktikuoja visu smarkiu, tai tampa laidininkais, kuriais ir šios,
kitos šalies gali atitekėti tam tikras palankus poveikis į aptemdytų Aš, pastoviai mirinėjančių dėl jo trūkumo, pasaulį.
Tuo metu aš, tyrinėtojo prašymu, nuo Sezano portreto
(žr. autoportretą >>>>>) atsitraukiau prie to, kas vyksta mano galvoje, kai užsimerkiau.
Šįkart mano vidinis vaizdas nieko įdomaus neišreiškė. Regėjimo laukas buvo užpildytas ryškių spalvų, nuolat kintančių
struktūrų, sudarytų, atrodytų, iš plastiko ar emaliuoto alavo.
Pigu, - pakomentavau. Trivialu. Tarsi daiktai už 5-ir-1051) .
Ir visas tas baisumas egzistavo uždaroje, ankštoje visatoje.
Tarsi randiesi po laivo deniu, - pasakiau. - 5-ir-10 centų laivo deniu.
Kol aš žiūrėjau, tapo aišku, kad šis 5-ir-10 laivas buvo kažkaip susiję su žmogiškomis pretenzijomis, su
Sezano
portretu, su A.B.54) Dolomituose pamėgdžiojant savo pamėgtą personažą. Tasai slegiantis pigių prekių parduotuvėlės
interjeras buvo mano paties aš; tie blizgučiai iš alavo ir geležies buvo mano asmeniniu indėliu į visatą.
Aš jaučiau, kad pamoka naudinga, tačiau vis tik man buvo gaila, kad jis buvo administruojamas tuo
momentu ir tokia forma. Kaip taisyklė, vartojusiam meskaliną
vidinis pasaulis atsiskleidžia kaip akivaizdžiai pradiniame būvyje,
begalinį ir šventą, kaip ir tas modifikuotas išorinis pasaulis, mano matytas atmerktomis akimis. Iš pat pradžių mano
paties atvejis buvo kitoks. Meskalinas laikinai suteikė man galią regėti užsimerkus; tačiau jis nepajėgė arba, bent jau
šiuo atveju man apreikšti vidinį vaizdą, net iš toli palyginamą su mano gėlėmis, kėde ar kelnėmis, ten, išorėje. Tai,
ką jis leido man suvokti mano viduje, buvo ne Dharma-kūnu, vaizdais, o mano paties mąstymu; ne Tapatumu, o
simbolių rinkiniu kitais žodžiais, savadarbiu Tapatumo pakaitalu.
Daugelis vizualizatorių meskalino buvo paversti aiškiaregiais. Kai kuriems jų o jų, galbūt, daugiau nei priimta laikyti
visai nereikia jokios transformacijos; jie aiškiaregiai nuolat. Mentalinis tipažas, kuriam priklausė Bleikas,
yra gana plačiai paplitęs net urbanistinėse-industrinėse šių dienų bendruomenėse. Poeto-menininko unikalumas nėra tame, kad
(cituojant jo Aprašomąjį katalogą55) ) jis iš tikro regėjo tuos nepaprastas esybes, Šv. Rašte vadinamus
cherubinais. Jo nėra tame fakte, kad kai kurios tu nepaprastų esybių, išvystų mano regėjimuose, buvo 100 pėdų
aukščio... ir visos turėjo mitinę ir nesuvokiamą reikšmę. Ji yra vien jo sugebėjime išreikšti žodžiais ar (tam tikru lygiu,
mažiau) linija ir spalva kažkokią užuominą bent jau į nevisai neįprastą patirtį. Netalentingas aiškiaregys gali suvokti
vidinę tikrovę, ne mažiau plačią, puikią ir reikšmingą nei tas pasaulis, kurį apžvelgė Bleikas;
tačiau jis visiškai neturi gebėjimo išreikšti literatūriniais ar skulptūriniais menais tai, ką pamatė.
Iš religinių užrašų ir išlikusių poezijos ir skulptūros menų paminklų visiškai aišku, kad didesnę laiko dalį ir didesnėje
vietų dalyje žmonės didesnę reikšmę skyrė vidiniui kraštovaizdžiui nei objektyviai egzistuojantiems daiktams, jautė, kad
tai, kai jie mato užsimerkę, yra reikšmingiau už tą, ką mato atsimerkę. Kokia to priežastis? Familiarumas sukelia panieką,
o kaip išgyventi problema, kintanti nuo chroniškai nuobodžios iki kankinančios. Išorinis pasaulis tai, kur mes
prabundame kasryt, vieta, kur nori-nenori privalome pabandyti išgyventi. Vidiniame pasaulyje nėra nei darbo, nei
monotonijos. Mes jį aplankome tik sapne ir apmąstymuose, ir jo keistumas toks, kad du kartus paeiliui niekada negalime
surasti tokio pat pasaulio. Ko ir stebėtis, jei žmogiškosios būtybės savosiose dieviškumo paieškose, bendrai ir visumoje, buvo linkę žvelgti į vidų!
Bendrai ir visumoje, tačiau ne visada. Savo mene ne mažiau nei savo religijoje daosistai
ir dzen budistai žvelgė už regėjimų ribų, į Tuštumą, ir per Tuštumą į objektyviosios
tikrovės dešimtis tūkstančių dalykų. Dėl savo įkūnyto Žodžio doktrinos krikščionys privalėjo nuo pat pradžių priimti panašų santykį su visata aplink save.
Tačiau dėl Nuopuolio doktrinos tai jiems padaryti buvo labai sunku. Vos prieš 300 metų pasaulio neigimo išsireiškimas ir net pasaulio
prakeikimas buvo ir ortodoksalus, ir suprantamas: Mus nereiktų niekuo stebėtis Gamtoje išskyrus vien tik Kristaus
įsikūnijimu. 17 a. Lalemano56) posakis atrodė protingu. Šiandien jame skamba beprotybė.
Kinijoje peizažų tapybos kaip svarbiausios meninės formos suklestėjimas atėjo tik apie prieš tūkstantį, Japonijoje - apie 600, o Europoje
apie 300 metų. Dharma-kūno sutapatinimą su tvora padarė tie dzeno Mokytojai, kurie
apvainikavo daosistinį natūralizmą budistiniu transcendentalumu. Taigi, tik Tolimuosiuose rytuose peizažistai
sąmoningai vertino savo meną kaip religinį. Vakaruose religinė tapyba buvo šventųjų vaizdavimas, šventųjų raštų iliustravimas. Peizažistai save laikė
pasauliečiais. Šiandien mes Sera laikome vienu didžiausių meistrų to, kas gali būti
pavadinta mistine peizažo tapyba. Ir vis tik šis žmogus, gebantis efektyviau nei kas kitas išreikšti Vieną daugyje, pasimesdavo, kai kas nors girdavo jį už jo
darbų poeziją. Aš tik pritaikau Sistemą, - protestavo jis. Kitais žodžiais, jis buvo tiesiog puantilistu57) ir savo požiūriu niekuo daugiau.
Panašų anekdotą pasakoja apie Džoną Konsteblį. Kartą, link gyvenimo pabaigos,
Bleikas sutiko Konsteblį
Hempstede ir jam buvo parodyta keletą jauno menininko eskizų. Nepaisant savo paniekos natūralistiniam menui, senasis
aiškiaregys galėjo atskirti gerą dalyką nuo prasto jei, žinoma, tai nebuvo Rubensas. Tai ne piešinys! - sušuko jis. Tai
įkvėpimas? Aš norėčiau, kad tai būtų piešiniu, - toks buvo būdingas Konsteblio atsakymas. Ir abu buvo teisūs.
Tai buvo piešinys, tikslus ir įtikinamas, ir tuo pačiu metu tai buvo įkvėpimas, bent jau tokio aukšto lygio kaip ir Bleiko.
Heatho58) pušys iš tikro buvo matomos tapačios su Dharma-kūnu. Eskizas buvo perdavimu, visai neišbaigtu, tačiau vis tik
stipriai veikiančiu, to, ko išgrynintas suvokimas atsivėrė didžiojo menininko atmerktoms akims. Nuo Dharma-kūno kaip tvoros apmąstymo
(Vordsvorto ir Vitmeno tradijoje) iki nepaprastų esybių regėjimų viduje
(kaip Bleiko) šiuolaikiniai
poetai pasitraukė į tyrinėjimus asmeninio ir priešpastatyto labiau nei asmenine, pasąmoninio ir labai abstrakčiomis
sąvokomis perdavimo ne duoto, objektyvaus fakto, o tiesiog mokslinių ir teologinių vaizdinių.
Kažkas panašaus įvyko ir tapybos srityje, kur tapome visuotinio atsitraukimo nuo peizažo, 19 a. dominuojančios
formos, liudininkais. Šis pasitraukimas nebuvo pasitraukimu į tą, kitą, vidinę dieviškąją Duotybę, kuri lietė daugumą
tradicinių praeities mokyklų, į tą Archetipinį pasaulį, kur žmonės visada surasdavo žaliavų savojo pasaulio ir religijos
statybai. Ne, tai pasitraukimas nuo išorinės Duotybės į asmenišką pasąmonę, į mentalinį pasaulį, labiau varganą ir labiau
uždarą nei net sąmoningos asmenybės pasaulis. Tie gudrūs padirbiniai iš alavo ir ryškiai dažytos plastmasės kur gi aš
juos anksčiau mačiau? Kiekvienoje paveikslų galerijoje, išstatančioje naujausius nereprezentatyvaus meno kūrinius.
Pastabos
44) Lenainai (Le Nain) trys prancūzų broliai-dailininkai: Antuanas (apie 1600-1648),
Liuisas (apie 1603-1648) ir Matjė (1607-1677). Tapė paveikslus apie valstiečių ir smulkiųjų buržua gyvenimą.
Pasirašinėjo tuo pačiu vardu, tad jų kūriniai sunkiai atskiriami.
45) Žanas-Eduaras Viujaras (Jean-Edouard Vuillard, 1868-1940) - prancūzų tapytojas, rafikas,
dekoratorius, dizaineris. 1889 m. kartu su kitais įkūrė grupę Nabiai, kurioje kūrė aukšto dekoratyvumo laipsnio
kūrinius. Prieš 1900 m. E. Viujaras grįžo prie natūralesnės dailės. Dažniausiai vaizdavo namų interjerą, todėl
priskiriamas intymistams. Nuo 1920 m. jo kūryboje ima dominuoti portretai.
46) Otiojo sodai (Jardin des Serres d'Auteuil) - oranžerijų parkas Bulonės miške, vienas iš 4-ių Paryžiaus
botanikos sodo padalinių (nuo 1998 m.). Sodu tapo 1761 m. valdant Liudvikui XV.
47) Loranas Tajadas (Laurent Tailhade, 1854-1919) prancūzų poetas, satyrikas, polemistas, vertėjas ir
anarchistas. Žinomiausi poezijos rinkiniai Svajų sodas (1880), Gyvulių šalyje (1891), Aristofano poemos (1904),
Imbecilai ir sukčiai (1900) ryškus ir šmaikštus Paryžiaus priemiesčių gatvės žargono ir aukštosios kultūros kalbos
mišinys. Atvykęs į Paryžių, įniko į opiumą; vėliau apie narkotinę priklausomybę parašė straipsnį Tamsusis stabas,
kurio ypatybe buvo labai turtinga ir išraiškinga kalba.
48) Kvietizmas (lot. quietismus - ramybė) - 16-18 a. asketinis-mistinis katalikiškas judėjimas,
kuriame buvo pabrėžiama neaktyvi (įdėmi) sielos būsena mistinio susijungimo su Dievu metu. Kvietizmo elementų galima
pastebėti jau pas Terezą iš Avilos ir
Chuaną de la Kruzą. Kvietizmą, išnagrinėjęs
Terezos rašinius, išvystė Pranciškus iš Salų (1567-1622), laikęs, kad didžiausią poveikė žmogaus valiai daro meilė. Jo mokyme aiški katalikybei
būdinga mintis apie tam tikrą kančių pakaitalą. Pagal kvietistus, žemiškos kančios, žmogui sekant Kristų, atitinka
kančias skaistykloje ir tokiu būdu iš jų išlaisvinamas. Viršūnę kvietizmas pasiekė Migelio de Molinos (1628-1696) Dvasiniame vadove (1675).
49) Archatas - budizme žmogus,
pasiekęs visišką išsivadavimą iš klešų ir jau šiame gyvenime ištrūkęs iš
samsaros rato. Arhato sąvoka ir idealas susidarė ankstyvojoje budizmo
Theravados mokykloje. Kai kurios kitos
kryptys kritikavo archato sąvoką. Taip pat žr. >>>>>
50) Džonas Konsteblis (John Constable, 1776-1837) anglų peizažistas, tapęs natūralistine maniera.
Jo paveikslai dažnai tapyti Safolko apylinkėse (vietos netoli jų namų, Dedham Vale, dabar vadinamos Konsteblio kraštu ).
Garsiausi jo paveikslai - Šieno vežimas (1821), Dedham Vale (1802), Baltas žirgas (1819), Užtvara (1824),
Solsberio katedra (1823) ir kt. Daug eskizų padarė stebėdamas debesis, tuo beveik priartėdamas prie mokslinio oro sąlygų tyrimo
kitoje etiudų pusėje jis užrašydavo oro sąlygas, šviesos kryptį, dienos metą. Vienu išraiškingiausių šio tipo paveikslų Jūra per lietų (1824).
51)
Alfredas Sislėjus (Alfred Sisley, 1839-1899) anglų kilmės prancūzų peizažistas, tapęs
impresionizmo maniera. Nuo 9-o dešimtm. vidurio buvo Monė įtakoje, atsirado
dekoratyvumo elementai, naudojami chromatiniai, mirgantys dažai, paveikslas suteikiantys dematerializacijos pojūtį. Jo peizažai [pasižymi giliu
lyrizmu, perteikia gamtos reiškinių skaidrumą. Tarp išskirtinesnių pažymėtini Temzės vaizdai (1874, daugiausia prie Hemptono
rūmų) ir peizažai prie Moret-sur-Loing, o taip Sena ir jos tiltai buvusiuose Paryžiaus priemiesčiuose.
52) Tomas Traernas (Thomas Traherne, apie 1637-1674) anglų poetas, dvasininkas, teologas.
Paskelbė poleminius Romos padirbinius (1673), kuriame atskleidė katalikų bažnyčios falsifikavimus, traktatą
Krikščioniška etika (1675). Poetinis palikimas baroko stiliumi paskelbtas tik 20 a.: Poetiniai kūriniai (1903),
Meditacijos šimtinės (1908, parašytos ritmine proza). Jo kūryboje buvo įpinami mistiniai elementai, siekiant paaiškinti
Dievo prigimtį sutvėrimo metu ir žmogaus sieloje.
53) 5-ir-10 - parduotuvėje siūlomas platus asortimentas prekių už pastovią žemą kainą, pradžioje už 5 ir 10
centų. Terminas pirmąkart užfiksuotas apie 187580 m.
54) T.y. Arnoldas Benetas, žr. >>>>>
55) Aprašomasis katalogas - 1809 m. V.
Bleiko parodos aprašomasis prospektas. Parodoje pateiktos ir iliustracijos
Dž. Čoserio Kenterberio pasakojimams, o Kataloge pateikta Čoserio
kūrinio analizė (dažnai pateikiama antologijoje kai klasikinė Čoserio kritika), o taip pat ir kitų jo paveikslų paaiškinimai.
Vis tik paroda buvo mažai lankoma ir sulaukė tik vienos recenzijos.
56) Žakas Filipas Lalemanas (Jacques-Philippe Lallemant, apie 1660-1748)
prancūzų jėzuitas. Dauguma jo kūrinių nukreipta prieš jansenistus. Dalyvavo diskusijoje apie kinų apeigas ar
konfucionizmo vyresniųjų gerbimo nuostatos yra religinės ir ar dera su katalikų tikėjimu.
57) Puantilizmas (pranc. pointillisme) - tapybos technika tapant mažais taškeliais ar potėpiais,
kurie susijungia į vieną, nedalomą visumą. Jo pradininkais maždaug 1886 m. Ž. Sera ir
P. Sinjakas.
58) Hamstedo Hytas (Hamstedo dykynė) miškinga kalnuota
nederlinga zona Londono šiaurėje, esanti tarp Hamstedo ir haigeito gyvenviečių, užimanti 320 ha. Joje uždraustos statybos, užstojančios
Londono vaizdą nuo Parlamento kalvos. Įdomus ir architektūrinis meno Kenvudo hauso muziejus. Rytiniame jo spakraštyje yra virtinė tvenkinių.
Dailė fiziko akimis
Kvaišinantys augalai
Teofilis Gotjė. Hašišas
Trumpa peyoto istorija
Pranašiškas Aldous Huxley
Soma, gėrimas iš musmirės?
Jim Morrison, Amerikos poetas
Keliautojo autostopu gidas po galaktiką
Aldous Huxley. Kaip atsivėrė suvokimo durys
Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Aš jį išsunkiau savo nevaržomais jausmais
Sadistiniai Hičkoko potraukiai blondinėms
Don Campbell. Mozarto muzikos galia
Kastaneda. Dono Chuano mokymas
Žiūrovo nuostaba kūrinio suvokimui
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Pirmoji pasaulio šypsena
Lako paslaptys Japonijoje
Alisa ir musmirės
Fantastikos skiltis
Lužino gynyba
Vartiklis