Psichodelinės eros atspindžiai: Amerikos pionieriai
Taip pat skaitykite: Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
1966-ais metais, atvertę gan neįprastą, bent jau Teksaso valstijoje,
jaunų vietinių muzikantų plokštelės viršelį su mistiška akimi virš piramidės, rastumėte tokį kreipimąsi:
Nuo Aristotelio laikų žmogus sugrupavo, tiksliau išskaidė savo žinojimą
vertikaliai į tarpusavyje nesusietas sritis - Mokslą, Religiją, Seksą, Bendravimą, Darbą ir pan. Svarbiausias akcentas žmogaus kalboje bei jo žinių
kaupimo sistemoje buvo objekto identifikavimas, bet ne ryšiai tarp objektų. Ir jis pats save privertė naudoti protavimo įgūdžius atskiriems
atvejams, vienu metu vienai problemai ar situacijai. Ar žmogus galėjo prasiveržti iš už tokio užhipnotizuoto mąstymo būdo, pagaliau suabejoti
juo (kaip kad padarė Einšteinas) ir perorganizuoti savo žinias taip, kad
jos būtų susietos tarpusavyje, horizontaliai. Tuomet jis įgautų naują
sveiką protą, atsivėrusį dėka sugebėjimo suvokti ir pripažinti savo gyvenimą, kaip ištisinį ir vientisą,
The Psychedelic Sounds (Psichodeliniai garsai).
Tokio mąstymo paieškos ir sudaro debiutinio 13th Floor Elevators
albumo pagrindą. Kreipimosi autoriai išreiškia viltį, kad papildomos cheminės priemonės gali padėti praplėsti sąmonę, pakeisti požiūrio kampą,
pagal kurį atbukęs žmogus teberūšiuoja žinias. Tačiau netrukus cheminių preparatų vartojimas privertė talentingą 13 aukšto liftų lyderį
Roky Ericson'ą*) atsigulti į psichiatrinę ligoninę, visų apgailestavimui. Iki šiol įtakinga grupė bene pirmoji susiejo su muzika terminą,
greitu laiku kabinamą prie visko, kas egzotiška, neįprasta ir įmanoma parduoti.
Kalbant apie psichodelinį roką galima būtų jį apibrėžti ir kaip to meto pažangų ketinimą išreikšti populiarios muzikos forma gilesnę dvasinę
patirtį. Garsų, žodžių, bei spalvų pagalba atkurti bei padėti žmonės atsiminti aukštesniąją sąmonės būseną, kurios apibūdinime tai ir nėra
nieko antgamtiško - meilė, harmonija bei savimonė. Muzika turėjo tapti labiau ritualine nei pramogine, skirta pakylėti dvasią vietoj to kad
liūliuoti buitine užmarštimi. Lyg šamanų ar senųjų išminčių pasaulyje, giesmės galėjo įvesti į transą skleisti idėjas, keisti tautų papročius.
Tokie aukšti siekiai žinoma atrodė pretenzingi miesčioniškiems Amerikos piliečiams, kaip ir griežtai klasinei Anglijos, ar snobiškai Europos visuomenei.
Tačiau drąsius permainų užmojus galėjo įkvėpti vien to meto Amerikos
free džiazo novatoriai. Saksofonistų John Coltrane'o**) ar Pharoah Sanders'o laisvų garsų tirados gali pasirodyti pagrįstos
pašėlusio vėjo ar jūros kūrybiniais principais ir be abejo laužančios bet kokias
įprastines kompozicijos sampratas. Pianisto ir orkestro, tiksliau arkestro (pagal biblinio laivo pavadinimą) vadovo
Sun Ra muzika
priminė, kokia atvira skambesiui yra kosminė erdvė ir kiek daug slypi Afrikos ritmuose. Šių džiazo gigantų muzika iš dalies gali būt pavadinta
psichodeline, bent jau jie tapo savi margaspalvių menininkų tarpe ir vėliau atsidurdavo progresyvių roko muzikos žurnalų viršeliuose.
Viena tokių neprisitaikiusių menininkų, poetų grupuotė apsigyveno San Francisko Hight-Ashbury kvartale. Ten susibūrę muzikantai grojo
valandomis, ar visą dieną nemokamam koncerte parke, o vakarais, - naujai įsikūrusiose švenčių salėse - Fillmore Auditorium bei Avalon,
tapdami grupe, be kurios Amerikos roko istorija neįsivaizduojama - Grateful Dead. Su ispanų kilmės gitaristu Jerry Garcia priešakyje, jie
išvystė meditatyvines instrumentines improvizacijas, paversdami dainas savotiškomis ragomis, vadovaudamiesi džiazine intuicija bei spontanišku
muzikiniu mąstymų. Tai atsiskleidė plokštelėje Anthem Of The Sun (Himnas saulei), o dar įtikinamiau - gyvuose koncertiniuose įrašuose.
Laisvo muzikinio tęstinumo roko muzikantai galėjo pasimokyti iš nepamainomo amerikiečių novatoriaus John Cage'o, nemažai dėmesio skyrusio
plūduriuojantiems garsams bei pauzėms! Kita įtakinga roko muzikai asmenybė - avangardistas Terry Riley, mantrinio grojimo sintezatoriumi
bei vargonėliais pradininkas, lyg Rytų muzikos meistras galintis nenuilstamai groti savo meditatyvines kompozicijas kiaurą naktį.
Elektrinių vargonų variacijos tapo svarbia Los Andželo grupės The Doors dalimi, kuri išvien su The Byrds tapo sėkmingiausiomis, iškilusiomis
psichodelinėje eroje. O taip pat ir Jefferson Airplane, išgarsėjusi haliucinacine vaikiškos fantazijos daina White Rabbit (Baltas
triušis), neatsiejama nuo jos autorės, pagrindinės grupės dainininkės
Grace Slick. Amerikos psichodelinė muzika savo skambesiu buvo labiau minimalistiška, aštresnė ir
agresyvesnė nei Britanijos. Nors yra išimčių, kaip kad paplūdimio berniukų šedevras, daugiaprasmiai pavadintas Pet Sounds,
švelnus, ypač vientisas bei melodingas 1966-ųjų metų albumas,
kurio visas dainas vienu įkvėpimu parašė grupės Beach Boys brolis-atsiskyrėlis Brian Wilson'as, atspindėdamas savo brandą ir
bandymą studijos prieblandoje nušlifuoti pop daineles iki deimantinio blizgesio.
Psichodelinės eros perversmai iškėlė originalias asmenybes su savita
filosofija, greitu laiku tapusias savo kartos legendomis, kaip Jimi Hendrix
ar Jim Morrisson. Pakankamai skirtingi artistai, abu žavėjosi
Amerikos Indėnų mitologija ir savo poezija bei dainomis padėjo iškelti ją
iš užmaršties, lyg iš nuotrupų bandydami atkurti sudaužytą savo šalies sielovaizdį.
The Doors atvėrė duris į ištisą šamanistinį-dionistinį pasaulį, o pradžioje Jim Morisson
tik svajojo tapti įžymybėmis kaip dabar primiršta grupė Love. Neatsitiktinai, nes tuomet jau populiarios Kalifornijoje
Love lyderis Arthur Lee rekomendavo Jim'o grupę plokštelių firmos Elektra įkūrėjui, prodiuseriui Jac Holzman'ui. Meksikiečių kilmės
gitaristas ir dainų autorius Lee drastiškai vystė grupės skambesį nuo
tradicinio folk, link triukšmingesnio ankstyvojo garažo stiliaus, kol
kūrybine Love kulminacija tapo 1967 metų albumas Forever Changes (Amžinos permainos), puikiai atspindintis bendrą jaunų
neprisitaikiusiųjų nuotaiką, ieškojimus, pasimetimą ir nervinę įtampą.
Skambesiu suvienijęs akustines gitaras, styginių orkestruotes, švelnią
bei dinamišką ritmiką, poetišku Artur Lee balsu albumas pateikia vieną ryškiausių savo laikmečio reziume.
Dar niūresnį tikrovės atspindį perteikė Niujorko grupė Velvet Underground", savitai išnaudodama psichodelinę techniką
repetatyvinėms, aštraus skambesio kompozicijoms. Pop menininko Andy Warhol'o Fabrike
repetavusi ir koncertavusi (pradžioje sąmoningai be ribos tarp šių veiksmų) grupė, turbūt sulaukė tiek pasekėjų, kiek buvo klausytojų.
"Velvet Underground" buvo lyg savotiška atsvara tuometiniam "vaivorykštės
spalvų muzikavimui" - juodai apsirėdę, juodais akiniais prisidengę
"psichodeliniam" apšvietime, jie grojo ilgiausias šaižaus garso pjeses,
pastiprintus John Cale elektriniu altu (su bosinės gitaros stygomis), kas
tapo rupios muzikos "ties triukšmo riba" pradžia, visų niūrių temų roko
istorijoje paskelbimu ir įsimintinomis dainomis, kartais be galo
lyriškomis, kaip kad "Sunday Morning". "Velvet Underground" vieni pirmųjų
pademonstravo, kad gabūs muzikantai sugeba meniškai suderinti ekstremaliausius skambesio kraštutinumus. Net vizualiai tai buvo
paliudyta - juodos grupės fone stovėjo baltai apsirėdžiusi dainininkė
Nico, ir kol nedainuodavo, tiesiog išreiškė priešybių vienovę. Debiutinis
albumas, 1967 metų "Velvet Underground And Nico", laikomas vienu geriausiu
roko istorijoje ir, pasak grupės lyderio Lou Reed'o, buvo įrašytas per
keletą valandų. Andy Warhol
ne tik debiutavo prodiuseriu, bet pateikė ir įmantrų viršelio apipavidalinimą, legendinį bananą baltame fone.
Vaizduojamasis menas atrado vis glaudesnius santykius su muzika, koncertų
organizatoriai siekė pabrėžti naujos kultūros išskirtinumą, spalvingais
bei šokiruojančiais plakatais. Salės apšvietimas tapo savarankiška
koncerto dalimi, ne mažiau svarbia už atlikėjus, "psichodelinės šviesos"
buvo išgaunamos diaprojektoriais su spalvota, nuo karščio mirguliuojančia
žele, spaudos dažais ar aliejumi. Tai nebuvo sumanyta kaip pramoginė
linksmybė, bet kaip meninio poveikio dalis, deranti su garsu, atlikėjų
scenine apranga, choreografija, plokštelių viršelio dizainu. Taipogi
išdilo riba tarp klausomos ir šokamos muzikos, nes ji buvo priimama
įvairiais lygmenimis, ir judesys, vaizdas galėjo pratęsti muzikos
suvokimą bei išgyvenimą. Toje pat terpėje pirmą kart plačiau pasireiškė
ir Amerikos kino avangardistai. Visa tai tapo pagrindu vėliau vadinamai "multimedijai".
Dažniausiai liudijama, kad pirmuosius "psichodelinius" plakatus nupiešė
muzikantai George Hunter ir Mike Ferguson iš grupės "The Charlatans" savo
koncertams The Red Dog salūne, dar 1965-ųjų vasarą. Dailininkai
spontaniškai kurdavo banguojančius šriftus, piešdami visą afišą ranka,
skubotai organizuojamiems koncertams Haight-Ashbury salėse. Dažnai
paskutiniu momentu, ar pakylėtoj atmosferoj, kas gal būt tik padėjo jų
darbams tapti sprogimu tuometiniam plakato mene, nuaidėjusiam per visą
Ameriką, ir įtakojusiam vėliau kontinentus iki pat Azijos. Iškiliausiomis
Vakarų pakrantės dizainerių dirbtuvėlėmis tapo Family Dog ir Bill Graham'o prezentacinė kompanija.
Tačiau vaivorykštinės vizijos buvo savotiški drabužiai pakitusiam
mąstymui ir atvirai sąmonei, - pagrindinėms Kalifornijos permainų varomosioms jėgoms.
Įvairiausius jaunimo judėjimus sutraukė pirmasis stambesnis renginys
San Francisko Aukso vartų parke, 1967 metų sausyje. Jo organizatorius,
vienas iš pogrindinio leidinio San Francisco Oracle redaktorių, Allen
Cohen įvardino jį Genčių susirinkimu siekiant suvienyti visuomeninį aktyvumą ir meilę,
o plačiau įvykis tapo žinomas daugiaprasmiu Human Be-In vardu, ką galima būtų interpretuoti ir kaip Žmogau būk atbudęs.
Kalifornijos bruzdėjimo kulminacija tapo 1967-ų Meilės vasara, kai
šimtas tūkstančių suplaukė vien į Haight-Ashbury rajoną, dar tiek pat
turistų, FTB agentų, narkomanų, prekeivių, mafijozų ir provokatorių, kaip
prisimena Allen Cohen, kol policijos reidai galiausiai privertė daugelį
rimtų aktyvistų, tam tarpe rašytoją Ken Kesey, iškeliauti per pasaulį,
skleidžiant permainų sėklas. Žinoma Haight-Ashbury traukė visus, kaip
laisvos meilės, sąmonės praskaidrėjimo ar euforjos rojus, bet ši vieta
įkūnijo ir kitą svarbų sixties naujos asmenybės aspektą, - pacifizmą
bei toleranciją, kartais susiliejusią išvien su vidine ar išorine psichodeline patirtimi. Pasak Allen'o,
Mes laukėme vasaros, kaip vaikų kryžiaus žygio per Ameriką, gelbėjančio
šalį ir visą pasaulį nuo militaristų diktato, ir pagrindinės karų
priežasties - vidinio pykčio, gobšumo bei materializmo. Mes tapatinome
save su pasauliu, kaip vientisa, nedaloma socialine esybe, suvokėme
planetą, kaip vieningą aplinką, ir laikėme Žemę rūpestingais namais.
Meilė, mes tikėjome, įveikia baimę ir mažos komunos galėtų pakeisti
klases, patriarchalinę šeimą ar masinį susvetimėjimą. Nuo pat 1965-ųjų
hipiai puoselėjo jausmą, kad karinga dvasia, skatinanti žmogų dominuoti
ir naikinti kūriniją bus transformuota visų šventųjų įkvėpimu. Mūsų
didvyriais buvo Mahatma Ghandis bei Martin Luther King'as. O taip pat mes
sėmėmės iš Rytų išminties lobyno, persikeldami per laiko ir erdvės
vandenynus studijavome Upanišadas,
Dao de dzing,
budistinius
šventraščius, zen meditacijos nuorodas savo praktikai. Hermann Hesse'ės
'Siddhartha; ėjo iš rankų į rankas, šalia to kriepėmės į Europos
šamanistinę praeitį, ankstyvąją Krikščionybę, Egipto magiją ir kaip žinia, atsigręžėme į Amerikos indėnų mitologiją.
Drąsūs polėkiai, kultūrų sintezė, pažinimo siekis, kaip tik ir atsispindi
psichodelinės eros muzikoje, kuri pajėgi atgaivinti idealus ir todėl
nustoja būti tik senienų mėgėjų objektu. Pagaliau psichodelika, sielos
matymas, tai ir pats muzikos komponavimo būdas, kūrybinis nusiteikimas,
vidinės ramybės ir skaidraus mąstymo ilgesys, išliekantis įtakingas šių dienų jaunoms grupėms, ypač Jungtinėje Karalystėje. Pvz.,
Geriausia 2003 metų nauja grupe ten visuotinai pripažinta airių The
Thrills, kuri skamba (ir atrodo) lyg iš Beach Boys užsilikusių archyvinių įrašų.
Parengė Lukas Devita
*) Rokis Eriksonas (Roger Kynard "Roky" Erickson, 1947-2019)
amerikiečių muzikantas, dainininkas ir dainų autorius, psichodelinio roko pradininkas. Buvo vienu 13th Floor Elevators grupės
įkūrėju (1965) ir jos lyderiu. Savo debiutinį albumą he Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators grupė išleido 1966 m.
su R. Eriksono daina You're Gonna Miss Me apie skausmingą išsiskyrimą. Liftininkai buvo marichuanos ir psichodelinių
narkotojų naudotojai. Netrukus Eriksonui pripažino paranojinę šizofreniją. Grupė vėliau vėl susirinko 2015 m. ir sudalyvavo
Ostino Levitation festivalyje. 1974 m. išėjęs iš ligoninės įsteigė naują grupę Bleib Alien (vėliau pervardintą į Roky
Erickson and the Aliens) su labiau kieto roko skambesiu. 9-me dešimtm. tapo apsėstas laiškų rinkimu.
**) Džonas Koltreinas (John William Coltrane, 1926-1967)
amerikiečių saksofonistas, džiazo muzikantas ir kompozitorius, dar žinomas kaip Trein (Trane). Karjerą pradėjo Eddie
Vinsono grupėje. Pirmąjį kvartetą įkūrė 1960 m. Grojo tenoro ir soprano saksofonais, jo atliekami ir komponuojami kūriniai
vyravo nuo Bebop iki Free jazz stilių. Vystė savą, vos ne religinį, požiūrį į džiazą ir garsiausiu tos krypties
pavyzdžiu tapo albumas A Love Supreme (1964). Mirė nuo kepenų vėžio.
Papildomai skaitykite:
Naujoji banga
Lietuviškoji PUNK era
Teofilis Gotjė. Hašišas
Aklieji vargonų virtuozai
A.Warhol - nuobodulio karalius
Jim Morrison, Amerikos poetas
Bręstant su Pink Floyd
Pranašiškas Aldous Huxley
SUN RA: atviro kosmoso muzika
Bendra kosmoso ir muzikos istorija
Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Psichodelinės eros atspindžiai, indiškos spalvos ir grynai angliški vakarėliai
Gyvenimas "laikmečio dvasioje" ir foto-moto-savišvieta
Natų sistemos autorius Gvidas Aretietis
G. Kuprevičius. Didžiojo meno sutemos
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Mankurtas: asmuo be ateities
R. Tamošaitis. Perkantis žmogus
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Pirmoji tarpžvaigždinė kelionė
Mitologija Visatos masteliu
A. Huxley. Suvokimo durys
Susitikimai BLITZ klube
Ž. P. Sartras. Šleikštulys
Rock poetika: Jimi Hendrix
Išsilaisvinę poetai
Egzistencializmas
Meno skiltis
Vartiklis