Naujoji banga
Kiekviena gera laiko mašina privalėtų turėti savo sistemoje garso įrangą ir, tikriausiai pačiu
tikriausiu transporteriu būtų klavišinis sintezatorius. Su šio instrumento (arba taip vadinamo skambesio) įsigalėjimu siejasi viena radikaliausių
muzikinių revoliucijų, plačiau įsiliepsnojusi maždaug nuo 1980-ųjų ir gavus bendrą pavadinimą naujoji banga.
Terminas new wave dažniausiai priimamas labai plačia prasme, po savo stogu
apjungiantis nemažai tuomet besivystančių muzikinių stilių: new romantics, electro pop, goth,
ska, white reggae ir kitus, pakankamai skirtingus žanrus. Visus juos apjungė panašios idėjos
ir ištakos, siekiančios tiek pankų sukilimus, tiek banalios disko muzikos įsiviešpatavimą (kas vyko
beveik tuo pat istoriniu laikotarpiu!). Nauja mąstysena prasidėjo lyg kažkur per vidurį
atrinkdama tai, kas geriausia buvo išsakyta pankiškos muzikos lozunguose, persvarstant
nihilizmą, sušvelninant iššūkius, bet nugriebiant gyvą ekspresiją. O taip pat, iš disko muzikos
perimamas nenuilstantis ritmas, praturtinamas sinkopėmis ir išradingiausiomis bosinėmis
partijomis bei elektroniniais efektais. Žinoma, ne viskas taip paprasta ir tuomet niekas tiesiogiai
nesugalvojo minėtos formulės - naujosios bangos muzika vystėsi drąsiuose eksperimentuose,
kuriuos panašiu metu pradėjo įvairiausios muzikinės grupės Didžiojoje Britanijoje bei JAV.
Dauguma grupių buvo vienaip ar kitaip dalyvavę pank scenoje ir dabar vystėsi toliau,
tobulindamos skambesį, bet neprarasdamos sveikos satyros, o kartais... prarasdamos ir
pereidamos tikrą pop metamorfozę. Tačiau svarbu, kad bendras muzikantų požiūris tapo
labiau futuristinis nei nihilistinis, taip pat buvo atsižadėta brutalaus santykio su aplinkiniu pasauliu.
Gal būt čia pradėjo atgyti dainingi ekologijos, aplinkos bei gyvybės apsaugos manifestai, taip
skambiai pražydę būtent devinto dešimtmečio populiarioje kultūroje.
Kaip žinia ir pačioje pankų kultūroje 1980-aisiais užgimė netikėta nauja apraiška, vadinama
straight edge arba žymima trijų raidžių ženklu sXe, deklaruojanti susilaikymą nuo
alkoholio, cigarečių ir atsitiktinių seksualinių santykių. Tokia buvo savotiška reakcija prieš
hedonizmą ir savidestrukciją, kas buvo lyg ir neatsiejama pank dalis nuo pat 1977-ųjų.
Viena ankstyvųjų naujosios bangos atšakų vadinosi post punk, įtraukianti gal rupesnio
skambesio, griežtesnio bei išradingesnio pobūdžio muzikantus kaip kad grupę XTC, dainininką ir
prodiuserį Nick Lowe*) ar klavišininką Gary Numan. Tuo tarpu elektro-populiarioji banga reiškė kur
kas "švelnesnę ausiai" aranžuotę ir suprantamesnes dainas. Tačiau žvelgiant iš šiandieninės
dienos dauguma net ir lengvesnio žanro grupių buvo netikėtai novatoriškomis.
Išradingumas, nuoširdus naujumo siekis aiškiai buvo privalomas bet kuriam artistui 1980-aisiais.
Besibaigiant 1981-iesiams tapo aišku - "sintezatorinis" sprogimas nesustabdomas. Tuo pačiu
išryškėjo, kad naujosios bangos skambesio istorija siekia kur kas senesnius laikus, pradedant
maždaug 1974-ais. Tuomet pasirodė išradingos Vokiečių grupės, kuklaus dueto Kraftwerk
plokštelė Autobahn. Pradėję nuo pakankamai sudėtingos, neretai disharmoniškos
elektroninės muzikos, grupė darėsi vis labiau ritmiška ir netikėtai numatė naujosios populiarios
muzikos ritminį standartą. Jau 1977-aisiais, kaip tik gyvendamas Berlyne, David Bowie buvo
apžavėtas Kraftwerk'ų muzikavimu ir kartu su Brian Eno'u jie įrašė nemažai kūrinių, įtakotų
tuomet dar mažokai žinomos vokiečių grupės. O 1979-ais metais pasirodęs Kraftwerk albumas
Man Machine šovė tiesiai į hit paradus,didžiam pačios grupės, dabar jau kvarteto, nustebimui.
Kraftwerk dainavo "mes esame robotai", ironiškai išpranašaudami elektronikos įsigalėjimą ir
savotiško "muzikinio atšalimo" sintetiško skambesio pavojų. Tačiau ankstyvajame naujosios
bangos laikotarpyje nuoširdumas, lyrizmas ar geras humoras labai pagelbėdavo. O gal būt ir tai,
kad esmė vis dar buvo ne pačiam sintezatoriuje, bet kūryboje, galimybėje šviežiai panaudoti įvairių žanrų elementus.
Naujajai bangai buvo svarbi, turbūt jokiu instrumentu ar skambesiu neapibrėžiama "stiliaus
kalba". Artistiškumas tapo ypač reikšmingu įsigalėjus vaizdo klipams. Kažkoks naujumas tiesiog
stebuklingai išskyrė "bangos" grupes, tai galėjo būt, pavyzdžiui guvus trijo Police - ne iš tolo
negrojanti sintezatoriais, bet išvien su Sting'u tapusi viena esminių devintojo dešimtmečio grupių,
nemažai prisidėjusių prie "baltojo" reggae stiliaus formavimo. Panašiai kaip ir kita
"gitarinė", amerikietės Chrissie Hynde'ės, Londone suburta grupelė Pretenders, be galo
mėgiama, nors, atrodytų skambanti visai nepanašiai, sakykim į duetą Eurythmics. Šalia to,
narių gausa pasižymintys kolektyvai Madness ir Specials lyg kvailiodami atgaivino
ska stilių, "užsukdami" milijonus klausytojų. Tas ir buvo puiku spalvingais devinto
dešimtmečio laikais, kad tiek hit-parade, tiek festivaliuose ar televizijoje sukėsi ypač įvairios, o tuo
pačiu savitos grupės ir atlikėjai. Ir, panašiai kaip pank klestėjimo laikais, beveik visi muzikuojantys staiga galėjo išleisti plokštelę.
Pankų judėjimui dar tik prasidedant, išradingos amerikiečių grupės kaip Talking Heads,
Television bei Richard Hell And The Voidoids galėjo skambėti ne tik kaip to paties
pank roko prototipai, bet puikiai tinkančios pakrikštyti naująją bangą. Kažkas atlikimo manieroje,
balse, visam stiliuje darė jas tiesiog nenuspėjamo laikotarpio grupėmis. Ironiška, - išsilaikiusiomis
neilgai, tačiau palikusiomis svarbių darbų, kaip kad Television albumas Marquee
Moon (1977) - visuotinai pripažintas vienu kertiniu, įtakojant naująją bangą, ir iš tiesų tai
plokštelė, galinti skambėti šviežiai bet kuriais metais.Gal šiek tiek tam nusipelno ir tai, kad
prodiuseriu buvo minėtasis Brian Eno, vienas eksperimentinės muzikos grynuolių, pradėjusių
grupėje Roxy Music, vėliau išvystęs, kartu su Robert Fripp'u (King Crimson) ištisą naują muzikos žanrą ambient'ą.
Naujosios bangos "išjudinimui" reikšmingi ir kiti jauni novatoriai sąmoningai komiškos
išvaizdos dainų autorius ir atlikėjas Elvis Costello bei stulbinančio šmaikštumo grupė
Devo. Keletas amerikiečių studentų pradėjo muzikuoti ir pokštauti, pradžioje menkokai
mokėdami groti, užtai puikiu sąmoju pašiepdami sukomercintą gimtąją kultūrą. Gal ir nemanė jie,
kad netrukus grupės prodiuseriu taps Brian Eno, entuziastingai padėdamas 1978-ais išleisti
debiutinį albumą "Q: Are We Not Man? A:We Are Devo!" "Kl: Ar mes ne žmonės? Ats:
Mes esam Devo!". Grupės šmaikšti pasaulėžiūra sukėsi apie "naują tiesą", kad homo
sapiens išgyvena kultūrinę bei genetinę de-evoliuciją. Devo buvo turbūt patys ankstyviausi
vaizdo klipų kūrėjai ir viena iš nedaugelio visiškai mėgėjiškų grupių plačiausiai išpopuliarinusi
savo 1980-ųjų dainą "Whip It" dėka vidurinio amerikiečio mentalitetą išjuokiančio video klipo, verčiančio kikenti nenustojamai.
Tačiau tai buvo kur kas rimtesnė amerikiečių grupė Blondie, susibūrusi apie žavią
blondinę dainininkę Debby Harry, išgarsėjusi Anglijoje ir pripažinta pirmąja naujosios bangos
grupe. Iš tiesų Debby įdėjo visą įmanomą sarkazmą į pavadinimą "Blondinė", pavargusi nuo
užkabinėjimų gatvėje, neretai palydimu būtent šiuo titulu.
Na o patys išradingiausi "banguojantys" perversmai išpuolė, neabejotinai, patiems anglams.
Čia formavosi ryškiausias new wave žanras naujieji romantikai. Viskas prasidėjo 1980-
aisiais, Londono "pogrindžio" klubuose, kaip "Billy'io klube herojams", vėliau pervadintame
"Blitz", paliekant II-ojo pasaulinio karo vaizdus ant sienų.
Iš čia atėjo ir terminas new romantics (kurį paleido į pasaulį Richard James Burgess,
grupės Spandau Ballet prodiuseris). Šiame pavadinime, neabejotinai primenančiam
literatūros sąjūdį neo romantizmą, sutilpo ne tik fantasmagoriški spalvingi kostiumai, ryškios
"pokario" stiliaus šukuosenos, tiek pat ryškūs makijažai bet ir futuristinė kosminė tematika,
neramios dainos apie susvetimėjimą ir gėrio bei meilės ilgesį.
Pats sintezatorinis pulsavimas jau dvelkė "kosmine" novacija ir ypač dėrėjo prie mokslinės
fantastikos išpuoselėtų filosofavimų bei kostiumų, kas iš dalies atgaivino ir pratęsė aštunto
dešimtmečio pradžios glam rock'ą su "žvaigždžių žmogumi"
Ziggy Stardust'u priešakyje.
Dygstančios lyg grybai grupės ieškojo savitumo. Adam And The Ants, atsiskyrusi nuo
chaotiškos pank scenos, apsirėdė piratų-husarų kostiumais, išsidažė veidus indėniškom karo
juostom ir apstulbino visus tiek pat išradinga ir ekspresyvia muzika. Kings Of The Wild
Frontier (1980) bei Prince Charming (1981) - du sėkmingi albumai iš eilės padėjo įkelti
jauną grupelę į Britanijos šlovės viršūnę. Grupės siela ir balsas Adam Ant, išeivis iš meno
koledžo, tapo ir vienu iš siužetinių vaizdo klipų pradininkų.
Netrukus žurnalistai pasigavo sėkmingą naują "romantikų" etiketę ir puolė lipdyti beveik
kiekvienam naujam artistui, kuris vien laku supurškė plaukus. Tačiau laimei, daugumos atlikėjų,
net ir "vienos dainos genijų" lygis nenuvylė. Tarytum radijo eterį būtų užvaldžius neo romantinė
dvasia, įkvėpusi kūrybai, be to atgaivinusi tokias geras tendencijas, kaip tikrų jausmų siekį,
tyrumą bei atsidavimą. Taip pat buvo pradėtos puoselėti lyčių, rasių lygybės ir žmogaus laisvės nuotaikos iki tol neregėtu mastu.
Iš Britanijos, nematomais laivais pajudėjo romantiški karžygiai link Amerikos, taipogi, ritmiška
muzika atgaivindami ir Europą. Iškiliausios anglų grupės tapo visuotinai mėgiamos abejuose
Atlanto pusėse, tai melodingieji, kartais melancholiški Duran Duran, Ultravox,
Orchestral Maneuvres In The Dark, Human League, Thompson Twins,
Eurythmics su naujos bangos moters etalonu Annie Lennox, taip pat dainininkė Toyah,
Kim Wilde, mieli ir keistoki Kaja Goo Goo su dainininku Limalh'iu, Frankie Goes To
Hollywood, masyvaus skambesio Simple Minds, klasiką bei retro gaivinantys Classix
Nouveaux ir Taco, talentingi dainininkai Nik Kershaw bei Howard Jones. Grupės,
kurios dainininkas keldavo diskusijas vaikinas čia ar mergina - Culture Club daina
"Karma Chamelion" pasiekė ir daugelio Lietuvos moksleivių ausis bei šokių sales
(dažniausiai buvusias tiesiog mokyklose). Lygiai taip pat svaigino ir kito naujojo romantiko F.R.
David'o dainelė "Words" abi pasirodžiusios 1983-aisiais. Tais pat metais Lenkijos radijas
neabejotinai pamilo dainininko Gazebo melodingąją "I Like Chopin". O pagrindinė
Varšuvos radijo stotis tuomet buvo svarbiu "langu į pasaulį" Lietuvos klausytojams, jei ir
nesupratusiems kalbos, tai pažinusiems muziką. Naujasis skambesys sudrebino ir įkvėpė
gausybę muzikantų pačioje Lenkijoje, kurioje pasigirdo puikios originalių naujos bangos grupių
dainos, o ir Lietuvoje keli moksleiviai 1983-ais susibūrė į grupelę "Foje"...
Tuo tarpu naujieji romantikai galėjo ne taip jau gyvybingai išsilaikyti savame Vakarų
pasaulyje, kai nemažai kritikų bei šou biznio bosų juos laikė vienadieniu mados kaprizu. Lyg
išsigelbėjimui, 1981-ųjų vasarą televizijos eteryje debiutavo naujas kanalas MTV muzika 24
valandas per parą buvo nesuvokiamu reiškiniu ir begaline drąsa. Jauna kompanija, atvira
naujovėms mielai pasitiko visą legioną "bangos" grupių, o naujieji romantikai, kaip taisyklė, buvo
sukūrę vaizdingiausius, spalvingiausius ir stilingiausius dainų klipus. Be to,daugiausiai tai buvo
pradedančios grupelės ir jų kūrinių autorines teises galima buvo nebrangiai supirkti. Pirmąja
kanalu transliuota daina tapo grupės Buggles pranašiška ironiška kompozicija "Video
Killed The Radio Star" - "Video nužudė radijo žvaigždę". O toliau muzika sukosi
nesustabdomai... ir po šiai dienai, jei nepataikysit ant begalinių reklaminių pertraukų.
Galiausiai, naujųjų romantikų įtaka tiesiog išsisklaidė kibirkštimis per visą muzikinę bei
populiarią kultūrą ir judėjimas tarytum ištirpo. Tačiau įliejo naujo kraujo savo "idealams"
David Bowie 1983-ais išleido stulbinančiai sėkmingą albumą Let's Dance, kurio skambesys
aiškiai "bangavo", atsikūrusi Roxy Music ne tik tapo pilnaverte "jauna grupe" iš vien su
nesenstančiu Brian Ferry'iu, bet įrašė vieną geriausių albumų visoje roko istorijoje Avalon
(1983), galinčiu būti ir naujųjų romantikų skambesio kanonu. Ypač žaviai transformavosi į
naujosios bangos sceną dar vienas, tuomet jau antrą dešimtmetį skaičiuojantis kvartetas
Queen, sukrėtęs radijo stotis kruopščiai parengtu dinamišku albumu Works (1984).
Naujos muzikinės srovės neužgožė, bet įkvėpė nemažai patyrusių muzikantų bei autorių, ir
kai kada jiems pavykdavo ne tik atgaivinti savo skambesį, bet ir patekti į hit paradą. Visą devintąjį
dešimtmetį išliko populiariu trio Genesis. Anksčiau pasižymėjusi kaip įmantri meniško roko
grupė, visiškai pasikeitusi tačiau nepraradusi puikių melodijų ir skambesio tikrumo ji išleido
puikius albumus Duke (1980), Abacab (1981), be pavadinimo, tiesiog
Genesis (1983) bei Invisible Touch (1986). Tam laikui kuklus grupės būgnininkas
Phil Collins virto dainininku, solo artistu, nepamirštamų dainų autoriumi bei pasauline žvaigžde.
Dar vienas gražus atgimimas išpuolė grupei Yes, kuri atsikūrė, pasak visų dalyvių -"tik
per plauką to galėjo neįvykt" būdu, įrašė neatpažįstamo (pagal savo ankstesnius laikus)
skambesio plokštelę 90125 (1983) - bet tai buvo ne tik ta pati stipri grupė Yes, bet dar ir
siūlanti naujai bangai pažangiausias garso naujoves, įkvėpianti visapusišku meistriškumu. Daina
"Owner Of The Lonely Heart" 1984-ųjų pradžioje šovė į Britanijos populiariausiųjų
dešimtuką, o šito devintame dešimtmetyje Yes nariai ir sapnuoti negalėjo, visad žinomi, kaip sudėtingiausiai grojantys muzikantai.
Be naujosios bangos būtų neįmanomi ir Michael Jackson'o vaizdo klipai, multi milijoniniam
albumui Thriller (1982), be kurio neįsivaizduojama Amerikos devintojo dešimtmečio
populiarioji kultūra.Vėliau pats Scorcese režisavo Jackson'o vaizdo klipą dainai
Bad iš albumo Bad (1987), kuri, beje gali nustebinti savo didaktika ir geromis
intencijomis.Tuo pat metu, naujoji banga iškėlė dar vieną tamsaus gymio žvaigždę vardu
Prince, kurio muzika buvo daug tikresnė ir ekspresyvesnė. Taip pat, lyginant su Michael
Jackson'u, Prince buvo piešiamas, kaip "blogiukas", pernelyg seksualiai provokuojantis (tuomet
nieks nenumanė, kokie skandalai ateity lydės vadinamąjį rock'n'roll'o karalių Michael'ą).Tuo tarpu
Prince išleido ne tik puikią plokštelę Purple Rain (1984), bet nusifilmavo to pat pavadinimo
filme, iš dalies autobiografiškame, dramoje, kur taip netikėtai atsiskleidė skaudžios šeimos
konfliktų, meilės, egoizmo, tikrų gyvenimo vertybių temos, pasirodė nelaukta ir graži pagrindinio
herojaus ir paties dainininko jautrioji pusė, tikra Prince'o muzikinė siela."Purpurinis lietus"
albumas, filmas ir daina tuo pat metu laikėsi JAV populiariausiųjų dešimtukų viršūnėje, o tokie
trys "Nr.1" vienu metu buvo išpuolė tik grupei The Beatles.
Vaizdas ir muzika devintame dešimtmetyje tiesiog susigiminiavo, kiekvienas video klipas jau
buvo trumpu filmuku.Tokie naujosios bangos moteriškieji balsai, kaip Madonna bei Cindy Lauper
tapo ir įvaizdžio etalonais bei madų propaguotojais. Tačiau svarbu paminėti, kad šios dainininkės,
nors ir su savo muzikantų, prodiuserių pagalba, bet pačios rašė muziką. Vėlesniais laikais,
nepakankamai įvertinta (lyginant su Madonna), lyriškesnė žavioji Cindy Lauper 1984-ais išleido į
šviesą nenusakomo jausmingumo dainą "Time After Time", kurios grožį pastebėjo net pats
džiazo korifėjus triūbininkas Miles Davis, savo koncertuose pradėjęs groti šios dainos "koverį",
papildytą improvizacijomis. Visad atsinaujinantis Miles Davis devintame dešimtmetyje tiesiog atgimė.
Apie 1984-85-uosius išpuolė visų įdomiausių naujosios bangos pasiekimų kulminacija. Į
šviesą iškilo visai nauja kultūra, kuri turėjo iš ties gerų romantinių grožybių - nuoširdų žavesį
pažanga, pajėgia paversti pasaulį geresniu. Vaizdo kameros ir magnetofonai, skeitbordai, plačios
kelnės ir kedai, fluorascentinės spalvos (tačiau jokių mobilų telefonų ir laiškai vis dar rašomi
ranka). Buvo gerokai perkratytos asmeninės bei pasaulinės vertybės - su nihilistiškų, roko
destruktyvaus herojų pasitraukimu į šalį, nauji spalvingi ritmai skleidė daugiau vilčių. Tapo
madinga pasirūpinti savo bei draugų sveikata, geru elgesiu, kas netrukus įgavo ir kraštutines
formas gimnastikos salių bei aerobikos kultą. Bene ryškiausiai tai tapo apdainuota Olyvia
Newton-John pranašiškame single "Fiziškas" iš to paties pavadinimo albumo
Physical (1981), išsilaikiusio JAV hit parado pirmoje vietoje dešimtį savaičių.
Tačiau tikras rūpestis iš tiesų pasireiškė visuotinai. Muzikos jėga pradėjo rodyti save, kai
pasitinkant 1984-uosius ryškiausios Britanijos žvaigždės susirinkę kartu įrašė jaudinantį singlą
Do They Know It's Christmas? Ar jei žino, kad tai Kalėdos?, skirtą pagelbėti Etiopijos
badaujantiems vaikams. Šią akciją inspiravo grupės Boomtown Rats dainininkas Bob Geldof bei
Midge Ure iš grupės Ultravox. Geras pavyzdys buvo labai sėkmingai pakartotas
amerikiečių žvaigždžių iniciatyva pagelbėti Afrikai. Daina We Are The World - Mes esam
pasaulis, kurią parašė Michael Jackson'as su Lionel Richie'iu, gavosi tokia skambi, kad aidi iki šiol,
primenanti, kaip rimtai ir toli gali nueiti populiarioji muzika ir kokį gėrio užtaisą skleisti. Daina buvo
išleista ir kaip projekto USA for Africa (1985) dalis. Galiausiai, altruistiški siekiai išsivystė į
neregėto mąsto renginį, Live Aid - koncertą, skirtą pagelbėti Afrikos (daugiausia Etiopijos)
badaujantiems, kurių gausa bei tragiškos mirtys sukrėtė paprastos Londono pankų grupės narį
Bob Geldof'ą. Iš kažin kur atsiradusia nenuilstama energija ir savo sunkiu organizaciniu darbu Bob
Geldof su vis gausėjančių bendraminčių būriu surengė didžiausią koncertą viso pasaulio istorijoje.
1985-ųjų liepos 13-tą dieną, transliuojamą iš dviejų kontinentų, Londono Wembley'io bei Niujorko
J.F. Kennedy'žio stadiono, daugybę valandų trunkantį reginį galėjo stebėti arti dviejų milijonų
žiūrovų. Pasirodymuose dalyvavo ryškiausios to meto ir nemažai legendinių roko žvaigždžių, kaip
Paul McCartney, Elton John, Tina Turner, Eric Clapton, Daryl Hall and John Oates, The
Who ar U 2. Buvo pakviesti ir keletas Woodstock'o festivalio dalyvių - Crosby, Stills
And Nash bei Joan Baez, kuri Londono stadione pratarė: Matau, jūs surengėte čia savąjį
Woodstock'ą. Ir sulyginimas turi prasmę, pamąsčius, kaip pacifistiškoji dvasia prasitęsia ir atgimsta per muziką bei gerą valią.
Tai įvyko ir 2005 liepos 2-ąją, tas pat Bob Geldof ir daug senųjų nepamainomų dalyvių
susirinko į dar masyvesnę koncertų seriją Live 8 vienu metu vykstančių daugelyje miestų, dabar
įtraukiant ir Maskvą, 1985-ais neįsivaizduojamą tokiame renginyje. Tema, deja, ta pati - vis
badaujanti Afrika. Statistika šiurpi - kas tris sekundes pasaulyje nuo bado miršta vaikas.
Kad politikai ir pinigų skirstytojai galėtų tiek nuveikti, kiek šie muzikantai, senai tapę tikrais
visuomenės veikėjais.Galima drąsiai teigti, kad geriausia iš naujosios bangos nepamirštama ir
netgi naujai vertinama. Tai patvirtina ir faktas, kad renginio Live 8 koncertuose Berlyne bei
Romoje garbingiausiomis grupėmis buvo laikomos dvi žymiosios romantikės Roxy Music bei Duran Duran.
Tekstas: Lukas Devita
*) Nikas Lou (Nicholas Drain Lowe, g. 1949 m.) britų
daininkas ir boso gitaros muzikantas, iškili britų pub-roko ir naujosios bangos figūra. Žinomiausias kompozicijas
parašė būdamas Brinsley Schwarz grupėje, pvz., (Whats So Funny 'Bout) Peace, Love, and Understanding ar
Cruel to Be Kind. 1975 m. perėjo į grupę Rockpile, o naujajai bangai ėmus slipti, 9-o dešimtm. pradžioje perėjo prie labiau
tradicinės muzikos. Jo paskutinių metų solo kūryboje dominuoja baladės su kantri, soul, ritmenbliuzo, amerikietiško rutsroko motyvais.
Susitikimai BLITZ klube
Pastabos apie kūrybiškumą
Žmogus, kuris nukrito į Žemę
Burroughs'o Cut-Up technika
Jim Morrison, Amerikos poetas
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Peržvelgiant lietuviškąją PANK erą
Auksinis balsas arba gimus Kambodžoje
Sadomazochizmas Užsispyrėlės sutramdyme
Daina gyvenime: David Bowie ir "Space Oddity"
Psichodelinės eros atspinžiai, indiškos spalvos ir angliški vakarėliai
Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Sadistiniai Hičkoko potraukiai blondinėms
SUN RA: atviro kosmoso muzika
Caritas Romana pateikimas mene
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
A. Warhol - nuobodulio karalius
Rock poetika: Jimi Hendrix
Pranašiškas Aldous Huxley
Aklieji vargonų virtuozai
Velso atominė bomba
Odisėjas visapusiškas
Fantastikos skiltis
Meno skiltis
Vartiklis
|