Kam reikalingi vitaminai?

Vitaminas A ypač svarbus kraujodarai, akims, odai, virškinimo organams. Trūkstant jo blogėja matymas prieblandoje (vištakumas), blogiau gyja žaizdos, sausėja ir pleiskanoja oda, silpsta plaukai.

Jo yra gyvūninės kilmės maisto produktuose – žuvų taukuose, svieste, kiaušinio trynyje, menkės kepenėlėse, jautienos kepenyse, piene, grietinėlėje, grietinėje, fermentiniame sūryje. Bet jo perdozavimas pavojingas sveikatai.

Vitaminas B1 svarbus visam organizmui, o labiausiai – imuninei sistemai ir augimo procesams. Dėl jo trūkumo lėtėja (vaikų) augimas, blogėja atmintis, sunkėja susikaupinas, gali sutrikti koordinacija, pablogėti apetitas, imti dažniau kamuoti nervų uždegimai.

Vitamininis obuolys Natūralūs jo šaltiniai yra varpinių grūdų sėlenos, miltai (ne aukščiausios rūšies), kruopos, dribsniai, mėsa, inkstai, kepenys, pienas, alaus mielės, žirniai, pupos, pupelės, bulvės, morkos, kopūstai, razinos, žemės riešutai. Vitaminas B1 gerai išsilaiko šaldytose daržovėse.

Vitaminas B2 irgi svarbus visam organizmui, tačiau ypač – kraujodarai, odai ir gleivinėms. Jo trūkstant gali išsivystyti anemija (mažakraujystė), vangumas, akių gleivinių uždegimai, pradėti trūkinėti lūpų kampučiai, glebti oda.

Jį sintetina bakterijos, mielės, augalai. Jo yra lapinėse daržovėse, grikių kruopose, kviečiuose, alaus mielėse, sūryje, žuvies ir pieno produktuose (išskyrus sviestą), kiaušiniuose, migdoluose, sojos pupelėse.

Vitaminas B6 veikia kartu su kitais B grupės vitaminais. Jis dalyvauja baltymų ir aminorūgščių apykaitoje, taip pat dalyvauja ir riebalų apykaitoje, insulino gamyboje, raudonųjų ir baltųjų kraujo ląstelių formavimesi, fermentų ir kitų organizmo junginių sintezėje, reguliuoja ląstelių dauginimąsi bei diferenciaciją, stiprina imuninę sistemą. Jis svarbus nervų sistemos veiklai, organizmo atsparumui infekcijoms. Jo trūksta retai, dėl stokos gali pakisti oda, atsirasti odos, gleivinės ir liežuvio uždegimai, įtrūksta lūpų kampučiai, nuovargis, prislėgtumas, susilpnėti imunitetas; kai didelis trūkumas, - sutrikdomos kepenų ir nervų sistemos funkcijos, kalcio, magnio ir fosforo panaudojimas.

Jo yra daugelyje produktų, nedideliais kiekiais – daržovėse, žuvies, mėsos ir pieno produktuose, mielėse, miltuose, kepenyse. Natūralūs šaltiniai – kviečių gemalai, rupi duona, špinatai, žaliosios pupelės, bananai, alaus mielės, morkos, vištiena, kiaušiniai, saulėgrąžos. Deja, didelė vitamino B6 suyra maistą verdant ar kepant, veikiant ultravioletiniams spinduliams.

Vitaminas C svarbus imuninei sistemai, ypač patiriant daug stresų. Jo trūkstant jaučiamas nuovargis, apatija, gali kraujuoti dantenos, blogiau gyti žaizdos, kamuoti dažni peršalimai ir infekcinės ligos.

Jo gausu citrusiniuose vaisiuose (limetose, citrinose, apelsinuose, greipfrutuose), pomidoruose, bulvėse, ypač jo daug svogūnų galvose. Taip pat vitamino C yra papajose, brokoliuose, Briuselio kopūstuose, juoduosiuose serbentuose, braškėse, žiediniuose kopūstuose, špinatuose, kiviuose.

Vitaminas D reikalingas kalcio ir fosforo pasisavinimui, dalyvauja augimo ir brendimo procesuose. Jis padeda užtikrinti sveiką raumenų ir širdies funkcionavimą bei būtinas žmogaus nervų sistemai; stiprina imuninę sistemą. Jo trūkumas sukelia rimtas sveikatos problemas. Vaikams vystosi rachitas, suaugusiems suminkštėja kaulai, susergama osteoporoze, padidėja susirgimo kvėpavimo takų ir širdies ligomis rizika.

Iki 90% vitamino D žmogaus organizmas pagamina veikiamas saulės spindulių. Natūralūs jo šaltiniai: riebi žuvis, kiaušinių tryniai, grybai (geriausi – džiovinti saulėje), avižinė košė, jogurtas ir pieno produktai. Bet jo perdozavimas pavojingas sveikatai.

Apie kitus vitaminus bei mikroelementus bus pateikta vėliau... >>>>

Taip pat skaitykite:
Žiedadulkės
Viskas iš obuolių
Po truputį apie skonį
Maistas: kiek tai sveika?
Dilgėlė – švelni kaip šilkas
Alavijai - dekoratyvus vaistas
Apie sėlenas ir karštą arbatą
Imbieras - virtuvėje ir vaistams
Žarnyno bakterijų perspektyva
Kopūstai – ir maistas, ir vaistas
Grikiai: ir į lėkštę, ir medus arbatai
Daugiau įvairių prieskoninių daržovių
Kaip maisto išvaizda ir kvapas atsiliepia jo skoniui?
Prieskoninės daržovės pavasariui
Ko nepasako tie mistiniai E kodai?
Robertas Kochas ir Lietuva
Kai reikia laisvinamųjų
Iš mėlynių ir girtuoklių
Pienas – už ir prieš
Baobabo vaisiai
Stručių taukai
Vartiklis