Teofrastas. Apie akmenis
Pirma porcija |
Antra porcija | Trečia porcija
| Ketvirta porcija | Penkta porcija |
Šešta porcija | Septinta porcija
Teofrastas. Apie akmenis, 7 porcija
48. Tokios būna ypatingos akmenų savybės. Žemė tokių [savybių] turi mažiau, nors jos labiau
specifinės, nes ji taip pat gali lydytis ir suminkštėti, o tada vėl sukietėti. Ji lydosi kartu su medžiagomis, su
kuriomis išgaunama ir kurios gali tapti skystomis, kaip tai būna su akmenimis. Ji suminkštėja; ir iš jos atsiranda
akmenys. Jiems priskiriami įvairiamargiai ir kiti sudėtingi akmenys ...38), nes visi jie gaunama
dirbtinai pakaitinus ir suminkštėjus. Ir jei, kaip sako, stiklas irgi susidaro iš stiklingos [žemės], tai jis susidaro sutankėjimo dėka.
49. Pati neįprasčiausia žemė ta, kuri sumaišyta su variu, nes be to, kad ji išlydyta ir sumaišyta, dar turi
nepaprastą savybę pagerinti spalvą. O Kilikijoje žinoma žemė, kuri tampa lipni, kai ją virina ir ja ištepa vynuogienojus apsaugai nuo kirminų.
50. Taip pat galima apibrėžti prigimtinius skirtumus, leidžiančius žemėms virsti akmenimis;
susijusius su [žemių] vietove skirtumai pagal syvus39), esančias jų prigimtyje, panašiai į tuos
skirtumus, kurie veikia augalų syvus [kvapą]. Tačiau juos bus geriau klasifikuoti pagal spalvą, kaip tai daro dailininkai.
Kaip sakėme pradžioje, šios medžiagos susidaro arba susiliejus arba filtruojant. Dar daugiau, kai kurios
jų, kaip realgaras ir auripigmentas, dega ugnyje. Tampa aišku, kad jos susidaro esant sausai sublimacijai.
51. Visos jos randamos sidabro ir aukso rūdynuose, o tokios kaip auripigmentas, realgaras,
chrizokola, raudona ir geltona ochra bei kianos vario. Kianos randama retai ir tik
mažais kiekiais, tuo tarpu kitos sudaro gyslas, o geltonoji ochra, kaip pasakoja, randama didelėmis masėmis. Visas
raudonosios ochros atmainas dailininkai gali naudoti spalvų pigmentams. Geltonoji ochra gali
pakeisti auripigmentą, nes nėra esminių skirtumų jų spalvoje, nors kai kurių skirtumų, atrodo, [vis tik] yra.
52. Kai kur žinomi rūdynai, kuriuose yra ir raudonos, ir geltonos ochros, kaip,
pvz., Kapadokijoje, kur jas išgauna dideliais kiekiais.
Kalba, kad kalnakasiai ten rizikuoja labai greitai uždusti.
Geriausia raudonoji ochra išgaunama Keose, kur žinomos kelios jos atmainos. Viena jų išgaunama
geležies rūdynuose, kuriuose yra ir raudonos ochros. Taip pat žinomos Lemno atmainos,
kurių viena vadinama sinopine, nors iš tikro tai Kapadokijos raudonoji ochra, kurią tik pristato per Sinopą, o išgauna ... 40)
53. Žinomos trys jos atmainos: viena tamsiai raudona, kita šviesi ir trečia tarpinė tarp nurodytų.
Mes ją vadinama savarankiška atmaina, nes ji nesimaišo su kitomis, kai kitos, tuo tarpu, maišosi.
Apdegimu taip pat gauna geltoną ochrą tačiau tai prastesnė atmaina, ją atrado Kidijus, apie kurį
sako, kad jis tai sužinojo, kai nakvynės namuose apdegino ochrą. Jis pastebėjo, kad viena iš geltonųjų ochrų, būdama pusiau apdeginta, tampa raudona.
54. Naujus molinius indus aptepa moliu ir kaitina krosnyse iki raudonumo; juose kaitina ochrą, o
kai jie ugnyje įkaista, jų spalva tamsėja ir spalva tampa panaši į žaižaruojančios medžio anglies spalvą. Ir toks ochrų
atsiradimas pats savaime įrodo, kad, jei visos šios medžiagos keičiasi veikiant ugniai ir jei tai tiesa, tai taip gauta
raudonoji ochra yra ta pati, kaip gamtinė arba labai į tą panaši.
55. Kaip žinomos gamtinės ir dirbtinės ochros, taip žinomas ir gamtinis bei dirbtinis kianos, toks kaip
Egipte. Žinomos trys kianos rūšys - Egipto, skitų ir Kipro. Egiptietiškas
laikomas geriausiu grynų pigmentų gamybai, skitiškas blankesniems. Egiptietišką atmainą gamina
dirbtinai, ir tie, kurie aprašė Egipto valdovų istoriją, pasakoja apie faraoną, kuris pirmasis išlydė kianos
kaip gamtinės medžiagos imitaciją. Kartu priduria, kad kianos atsiųsdavo kaip duoklę iš Finikijos ir kaip dovaną iš
kitų šalių; ir kai kurie jų būvo gamtiniai, o kiti pagaminti ugnimi. Tie, kurie muzoja dažiklius, sako, kad
kianos duoda 4 spalvas pirmąją sudaro smulkiausios dalelės ir yra labai blyški, antroji stambesnių dalelių ir
labai tamsi. Jas gamina dirbtinai, kaip ir baltąjį šviną.
56. Plytos dydžio švino gabalas dedamas į indą su actu, o kai jis pavirsta tiršta mase, kas paprastai
įvyksta per 10 dienų, indą atidaro, į pelėsį panašų darinį nugremžia nuo švino ir taip daro, kol sueikvojamas visas
švinas. Tai, ką nugremžė, deda į spaustuvus ir kruopščiai spaudžia, o kas galiausiai lieka ir yra baltasis švinas.
57. Vario žalumą gauno tokiu pat būdu. Raudoną varį deda ant vynuogių atliekų, ant jo
susidariusią medžiagą nugremžia. Taip gaunama vario žaluma41.
58. Taip pat žinoma, kad gali būti gamtinis arba dirbtinis cinoberis.
Cinoberis iš
Iberijos labai tvirtas ir uolėtas, jis gamtinis; ir tokį pat randa Kolchidėje. Pasakoja, kad jį randa ant uolų ir
numušinėja strėlėmis. Dirbtinį cinoberį atgabena tik iš vienos vietos, esančios kiek aukščiau Efeso.
Tai labai blizgantis smėlis, panašus į raudonus dažus. Jį renka ir trina akmeniniuose induose, kol tampa pakankamai
smulkiu, po to perplauna variniame inde ..., o tai, kas lieka, vėl smulkina ir vėl perplauna. Norint sėkmingai tai
atlikti, reikia tam tikro meistriškumo, todėl vieni žmonės iš to paties smėlio kiekio gauna daug, o kiti mažai arba
visai nieko. Atskiromis porcijomis, vieną po kitos, nupila tai, kas viršuje. Tai kas lieka ant dugno, ir yra
cinoberis, o tai kas buvo viršuje, nuplauna dideliais kiekiais.
59. Pasakoja, kad atėnietis Kalijus, dirbęs sidabro rūdynuose atrado ir parodė tą metodą.
Jis manė, kad smėlyje yra aukso, nes tasai labai blizgėjo, surinko jį ir dirbo su juo. Tačiau, kai pamatė, kad
aukso visai nėra, buvo susižavėjęs smėlio spalvos grožiu ir taip atrado cinoberio gamybos metodą. Tai nutiko
nelabai seniai, maždaug prieš 90 metų iki Praksibulo tapimo archontu Atėnuose.
60. Iš šių faktų seka, kad gamtos pamėgdžiojimo menas naudojamas specifinių produktų, tinkamų
praktiniam naudojimui arba malonių akiai, tokių, kaip dažai, arba tinkamų ir tam, ir kitam, panašiai kaip gyvsidabris, kurį gauna, kai maišo
variniu grūstuvėliu cinoberį variniame inde su actu, pagaminimui. Gali būti atrasti ir kiti panašūs dalykai.
61. Tarp medžiagų, gaunamų kalnakasyboje, dar lieka tos, kurias randa žemės duobėse. Kaip jau
kalbėjome anksčiau, jos susidaro esant tam tikram materijos, kuri grynesnė ir vienalytiškesnė nei kitos jos
atmainos, susiliejimui ir susiskaidymui. Visos dažų rūšys gaunamos priklausomai nuo materijos, iš kurios jie
sudaryti, ... ... 42) ypatybių; kai kurios jų suminkštėja, o kitos, būdamos kietomis, lydosi, kaip tie akmenys, kuriuos atgabena iš Azijos.
62. Gamtinės žemių atmainos, naudojamos dėl jų puikių savybių, pateiktos 3 ar 4 rūšimis ir vadina
jas Meloso, Kimolo, Samo ir Timtų arba gipsu43). Dailininkai naudoja tik
Meloso ir nenaudoja Samo, nepaisant jo grožio, nes jis riebus, tankus ir vienalytis. Naudojama atmaina... ir ... ji
neriebi ir labiau tinkama piešimui, o Meloso atmaina turi šią savybę44).
63. Melose ir Samo saloje yra papildomų žemių skirtumų. Kai Samo saloje žemę išgauna kalnakasyboje,
žmogui atsistoti visu ūgiu ten neįmanoma ir jis priverstas [dirbti] gulėdamas arba ant šono. Gysla tęsiasi didelį
atstumą ir yra vos daugiau uolektis į aukštį, tačiau gerokai daugiau [tęsiasi] į gilumą. Iš abiejų pusių gysla gaubiama
uolienų ir tą žemę kasa iš erdvės tarp jų. Gysla viduryje turi tiesų susisluoksniavimą, o žemės kokybė ten geresnė,
nei šoninėse dalyse ar kituose sluoksniuose. Be to, žinomi kiti sluoksniai, iki keturių ... Išgaunama iš didžiausio
gylio žemė vadinama žvaigžde 45). Ši žemė daugiausia naudojama tik skalbinių balinimui.
64. Timtų žemė taip pat naudojama audinių apdirbimui ir ją gipsosvadina
žmonės, gyvenantys netoli Atono kalno ir gretimose apylinkėse. Dideliais kiekiais gipsos sutinkamas Kipre,
kur jį lengva rasti ir jo paėmimui tereikia nuimti truputį dirvos. Finikijoje ir Sirijoje jį išgauna apdeginant
akmenis; ir taip dideliais kiekiais daro Furijose. Be to, jis randamas Timte, Perebijoje ir kitose vietose.
65. Jo prigimtis savita, nes jis daugiau panašus į akmenį, panašų į alabastritą nei
žemę. Jį ne išpjauna didelėmis masėmis, o tik nedideliais gabalais. Nepaprastas jo lipnumas ir šiluma, kai jį
suvilgo, todėl jį naudoja statybose, juo užpilant tarpus tarp akmenų ar kitokiu būdu, kad jis sutvirtintų akmenis.
66. Po to, kai jį susmulkina ir suvilgo vandeniu, jį sumaišo mediniu pagaliu. Rankomis jo maišyti
negalima, nes jis tampa labai karštas. Vilgo jį betarpiškai prieš naudojimą ir daro tai sparčiai, nes jis labai
greitai kietėja, ir jo maišyti būna jau negalima. Jo galia taip pat įspūdinga: kai ardo juo sutvirtintus akmenis ar
bando juos atskirti, gipsos neleidžia tai padaryti. Neretai dalis statinio griūva, ir ją galima pašalinti, o kita
dalis lieka kyboti, nes akmenys laikosi gipsos jungiančia jėga.
67. Jį galima netgi vėl surinkti ir vėl išdegti, padarant tinkamu naudoti vėl ir vėl.
Kipre ir Finikijoje jį naudoja, daugiausia, panašiems tikslams, tačiau Italijoje jį naudoja vyno apdirbimui.
Menininkai jį naudoja kai kurioms savo meno reikmėms, o audėjai juo apdoroja audinius. Jis, atrodo,
gerokai lenkia kitas žemes galimybe išsaugoti atspaudus ir dėl savo tąsumo ir vienalytiškumo daugiausia naudojamas panašiems tikslams, ypač Graikijoje.
68. Jo savybės matomos iš šių ir kitų pritaikymų, tačiau jo prigimtis tokia, kad jis turi žemės ir kalkių
savybių, būtent šilumą ir tąsumą, arba, tiksliau, jis pastebimai turi kiekvieną šių savybių. Iš tolimesnio pavyzdžio matosi,
kad jis turi ugnies prigimtį, nes kartą audinių prikrautas laivas užsidegė savaime ir buvo apimtas liepsnų, kai audiniai sudrėko ir užsidegė.
69. Gipsos taip pat apdegina Finikijoje ir Sirijoje, kur tai daro krosnyse. Ypač dažnai
apdegina marmurus ir kitas labiau įprastas akmenų rūšis. Ir kietesnius apdeda karvių mėšlu, tada
apdeginimas vyksta geriau ir greičiau. Akivaizdu, kad, įdėtas į ugnį, jis tampa ypač karštas, ir tokiu išlieka ilgai.
Apdeginant [gipsos] tampa birus tarsi pelenai. Iš to matosi, kad jis visas vienalytis.
(...pabaiga)
Pastabos:
38) E. Keilis**) ir Dž. Ričardsas pažeistą tekstą atstato taip: kuriuos atveža iš Azijos.
39) E. Keilis ir Dž. Ričardsas čia panaudojo anglų kalbos žodį savor - skonis, aromatas, išskirtinė
savybė. Graikų originale yra žodis chumos, kuris vėlyvojoje antikoje iš tikro reiškė skonis, nors pagrindinė
jo prasmė drėgmė, sultys, syvai. Atrodo, kad augalų atžvilgiu augalų syvai skamba įtikinamiau (E.L.)
40) Sugadinta vieta atstatoma kaip Lemne (K. ir R.).
41) Originalo žodis ios dažniausiai verčiamas kaip rūdys arba nuodai (E.L.)
42) Atstatyta: ...ir iš materijos, kuri prasisunkia (K. ir R.)
43) Gipsas (gipsos) čia platesnis terminas nei šiuolaikinis gipsas. Graikų kalba ai reiškė ir kreida.
44) Atstatyta frazė: Naudojama atmaina, kuri silpna ir nelygi, ji neriebi ir labiau tinkama
piešimui, o Meloso atmaina turi šią savybę (K. ir R.).
45) Pagal M. Berthelot. Collection des anciens alchimistes grecs, 1888 žvaigžde suprantama balta žemė (uoliena) (E.L.).
Komentarai:
48 punktas
Tokios būna ypatingos akmenų savybės
Čia prasideda antroji traktato dalis, skirta įvairioms žemėms. Aprašomas suminkštinimas vandenius ir sukietinimas
kaitinant. Pirmasis būdas atliekamas iki dezintegracijos, kai pasiekiamas takumas. Tai nuodugniai aptarinėjo
Aristotelis, pavyzdžiais parodęs tų dviejų terminų prasmę peripatetikų darbuose.
Skirtumas tarp žemių ir akmenų gali būti pagrįstas Aristotelio filosofine suskystėjimo ir sukietėjimo koncepcija, besiremiančia idėja, kad priešingus
efektus sukelia priešingos priežastys. Laikyta, kad žemės sudaromos ugnies poveikyje, tačiau gali būti lengvai
susmulkintos (suskystintos) vandeniu, nes vanduo (drėgmė-šaltis) tiesiogiai priešingas ugniai (sausumas-karštis). Žemę galima
išskirstyti vandeniu, nes laikyta, kad jos turi didesnes poras, kurių pakanka vandens dalelių pranikimui, kurios iš vidaus skatina dezintegraciją.
Kita vertus, anot Aristotelio, akmenys galėjo būti sudaryti arba ugnimi, arba šalčiu
(ar net abiejų kartu). Jei jie sudaryti šalčio (t.y. šilumos pašalinimu prieš tai įkaitinus substanciją), jų negalima ištirpinti vandeniu
(šalčiu-drėgme), nes toks poveikis negali paveikti to, ką sukietino šaltis. Iš kitos pusės, šiluma negali jų suskystinti todėl,
kad šiluma buvo aktyviu veiksniu jiems formuojantis. Be to, kai kurie akmenys ar akmeningos medžiagos, kaip
keramika, susidarę nuo betarpško šilumos poveikio, iš viso negali būti suminkštinti ar suskystinti ugnimi. Jie negali
būti išskaidyti ir vandens poveikiu, nes jų poros, priešingai nei žemės poros, buvo taip sutankintos joms
formuojantis, kad vanduo negali prasiskverbti gilyn ir būti jų ištirpimo priežastimi. po to, kai kokia nors žemė
sumaišoma su vandeniu, mišinys gali būti lengvai suminkštintas šiluma, nes laikyta, kad bet kuri materijos, turinčios
žymų vandens kiekį, rūšis yra lengvai besilydančiu (žr. 10 skyrių). Tačiau ilgalaikis poveikis šiluma į vandens ir žemės
mišinį gali išginti vandenį ir mišinys sutankės, o vėliau sukietės, kaip, pvz., vyksta gaminant keramika. Šiais
procesais žemės buvo transformuotos į tai, kas buvo akmenimis savo pirmaprade esme, ir tie akmenys negali
būti vėl gražinti į skystą būseną nei veikiant ugnimi, nei vandeniu.
Nors laikyta, kad dauguma akmenų negali būti išlydyti ugnimi, kai kurie akmenys buvo lydūs (žr. 9 skyrių). Šis reiškinys
nelaikytas išimtis iš doktrinos apie tai, kad priešingi efektai vyksta nuo priešingų priežasčių, nes tokie neįprasti
akmenys turėjo tam tikrą kiekį likutinio vandens, kuri ir buvo jų lydumo priežastimi.
Ji lydosi kartu su medžiagomis
Nes lydžios medžiagos, tokios kaip metalai (aplamai mažiau lydūs), kaip laikyta, buvo pilnai arba dalinai sudarytos iš
vandens, jie logiškai laikyti tokiomis pat efektyviomis kaip pats vanduo, esanti žemių lydumo priežastimi.
akmeningų medžiagų lydymas ugnimi kartu su metalais apžvelgtas 9 skyriaus pastabose.
Ji suminkštėja; ir iš jos atsiranda akmenys
Bendra frazės prasmė aiškiai nurodo, kad minimos dirbtinės medžiagos, o ne akmenys. Klasifikacijos tikslais
Teofrastas visiškai arba beveik nedaro skirtumų tarp natūralių ir dirbtinių medžiagų. Šis fragmentas aiškiai kalba
apie tam tikros keramikos, kurioje žemės medžiaga, tokia kaip molis, pradžioje suminkštinama vandeniu, o tada
apdegama, gaminimą. Apie kokią keramikos rūšį kalbama skyrelyje nepakanka medžiagos.
Ir jei, kaip sako, stiklas irgi susidaro
Kalbama apie žemę. Strabonas specialiai nurodo, kad stiklinga žemė Egipte
buvo naudojama spalvotų stiklų gamybai. Jis taip pat sako apie ypatingo smėlio naudojimą gaminant stiklą.
Akivaizdu, kad Teofrastas neturėjo pirminės medžiagos apie stiklo gamybos būdus. Nors įvairūs stikliniai daiktai
buvo žinomais prekybos objektais, jo nežinojimas atleistinas, nes nėra nei literatūrinių, nei archeologinių
patvirtinimų, kad stiklas būtų gamintas senovės Graikijoje.
Nors tankinimo procesas, kaip gali atrodyti, nesusijęs Aristotelio prasme su
suminkštinimo arba apdegimo procesais ir dažnai buvo jų neišvengiamu rezultatu.
Anot Aristotelio, sutankinimas yra sausos medžiagos tankio padidinimas perkeliant vandenį
veikiant ugnimi, t.y, apdeginimas reiškė sutankėjimą. Be to, suminkštėjimo reiškinys gali būti stebimas tankėjant žemės substancijai
veikiant ugnimi. Matyt Teofrastas laikė, kad stiklas buvo gautas veikiant ugnimi specifinę žemę, kuri tankėdama
tapdavo stiklu. Čia jis vėl seka Aristotelio doktrina.
49 punktas
O Kilikijoje žinoma žemė
Nors Teofrastas nepateikia tos specifinės žemės, naudojamos vynuogienojams, pavadinimo, kiti autoriai ją
vadina vynuogių žeme. Ne tik savybių, bet ir jos radimo vietų aprašymas nurodo, kad tai natūrali bituminė
medžiaga. Ankstyviausias Dioskorido aprašymas yra:
Ji rinktinės juodos rūšies, panaši į pušies medžio anglį, gerai skilinėjanti ir nežymiai blizganti ir vis tik netirpi,
kai sutrupinta ir sutepta aliejumi. Dioskoridas nurodė Seleukidų
Siriją antru (pagal svarbą) šaltiniu po Kilikijos. Strabonas, sekdamas
Posidoniju, šaltiniu mini Pieriano Seleukiją*). Nors visi tie šaltiniai yra viename
plačiame regione, medžiagos neįmanoma identifikuoti, nes nedidelių bitumo šaltinių buvo daugelyje Viduržemio jūros šiaurės vakarų pakrantėje.
Nors anksčiau jis atmetė kietus bitumus, šį jis gali laikyti žeme specialia prasme, nes Galenas pažymi, kad
panašios medžiagos vadintos žeme vien todėl, kad galėjo būti praskiestos vandeniu. Ir yra patikimų paminėjimų, kad vynuogynojai
Teofrasto laikais buvo aptepami vien moliu ar asfaltu prisigėrusiu smėliu, ir todėl galėjo būti vadinama žeme.
Vėlesniais laikais ėmė naudoti grynus bitumus, tačiu juos tebevadino žeme, nes jie naudoti tam pačiam tikslui ir buvo tos pačios prigimties.
Kai Teofrastas kalba apie žemės virinimą, aišku, kad tai nebuvo smalos blizgesys, nes tokie bitumai minkštėja ir
lydosi aukštoje temperatūroje. Kita vertus, kai kurie negryni bitumai minkštėja žemesnėje temperatūroje. Juos
kaitinant išsiskiria vanduo ir atrodo, kad bitumas verda. Posidonas sako, tokią medžiagą prieš naudojant
maišydavo su aliejumi, o Dioskoridas mini jo tirpimą aliejuje. O tai, kad Teofrastas
nepamini aliejaus, gali reikšti, kad jo minima žemė buvo bitumizuotu moliu ir smėliu, o ne grynu bitumu, imtu naudoti vėliau.
50 punktas
Taip pat galima apibrėžti prigimtinius skirtumus
Savo traktate apie augalus Teofrastas skirtumus tarp augalų syvų ir kvapų perkelia žemėms. Čia jis laiko, kad
skirtumų augaluose priežastis gali būti priežastimi ir žemėse. Tačiau dėl sunkumo klasifikuoti pagal tai,, jis
klasifikuoja pagal spalvą tuo jis artimesnis praktikai nei jo pirmtakai Platonas
ir Aristotelis,
domėjęsi filosofiniais klausimo sprendimais. Vis tik jis negriežtai laikosi klasifikacijos pagal spalvą. Pvz., du raudoni pigmentai
cinoberis
ir raudonoji ochra aprašyti skirtinguose skyriuose; baltasis švinas aprašytas viename skyriuje, o kitos baltos žemės
aptariamos gerokai toliau. Matyt baltasis švinas ir vario žaluma aprašyti vienas po kito todėl, kad gaunami panašiais
metodais. Iš tikro, Teofrastas labiau grupavo pagal panaudojimo, radimo ar pagaminimo panašumus nei spalvą.
Dar daugiau, kai kurios jų
Kaip minėta 3 skyriaus pastabose, Teofrastas laikosi Aristotelio idėjų
apie žemių kilmę, nors jis tikslesnis dėl jų kilmės ugnies dėka. Ypač įdomios 54 ir 69 skyrių baigiamosios frazės, nes
jos perteikia jo nuomonę, kad ugnis buvo skatinančia tam tikrų žemių susidarymo priežastimi. Šio skyriaus paskutiniai žodžiai ypač svarbūs degimo istorijai,
nes išreiškia pagrindinę idėją, naudojamą daugelyje teorijų, paplitusių iki pat Lavuazjė laikmečio.
51 punktas
...auripigmentas, realgaras...
Šiuos du mineralus [auripigmentą, geltoną arseno sulfidą (As2S3), ir oranžinį-rausvą realgarą
(As4S4) ] senovės autoriai beveik visada mini kartu, jie randami kartu, o tai padeda juos identifikuoti kaip dvi arseno sulfido atmainas.
Teofrastas juos kartu jau minėjo 40 ir 50 skyriuose Dioskoridas
ir Plinijus taip pat juos mini gretimuose skyriuose.
Žinoma nedaugelis jų pavyzdžių iš senovės. Atrodo, kad abu jie naudoti dažymui ilgokai iki Teotrasto, nors
dabar laikoma, kad naudotas tik auripigmentas. Jo rasta Egipto freskose bei kituose daiktuose, datuojamiems 18
dinastijos epocha, o taip pat lininiame maiše su nedideliu mineralo kiekiu Tutanchamono kape. O tai, kad
graikiškuose daiktuose jie sutinkami retai, gali reikšti, kad Graikijoje retai naudoti.
Nors jie sutinkami įvairiose Europos vietose, senovėje jų šaltiniai tebuvo Mažojoje Azijoje ar dar toliau į rytus.
Strabonas kalba apie realgaro kasyklas prie Pamplonijos Pafkagonijoje,
o Vitruvijus mini, auripigmentas kastas Ponte. Dioskoridas taip pat nurodo Pontą,
o papildomai pamini Midiją ir Kapadokiją.
Iš tikro, jų yra įvairiuose Mažosios Azijos rajonuose.
...raudona ochra...
Raudono geležies oksido mišinys su moliu, smėliu ir kitomis priemaišomis, dabar vadinamas raudona ochra,
matyt vadintas vienu vardu, reiškusiu visus panašios spalvos, nulemtos raudonu geležies oksido, pigmentus. Bet
taip vadino ir dirbtinį geležies oksidą, apie kurį Teofrastas rašė 53 ir 54 skyriuose.
Raudonos ochros ir panašaus pigmento sutinkamas senoviniuose daiktuose taip dažnai, ir daug tokių indų su jų
likučiais tad, matyt, jie naudoti dažniau už kitus pigmentus.
...geltona ochra...
Matyt ir tada ochra buvo hidrozuotų geležies oksidų mišiniai su moliu, smėliu ir kt. priemaišomis. Tai rodo
senovės radinių cheminė analizė. Teofrastas aptaria raudonos ochros paplitimą ir šaltinius, tačiau nemini geltonos
ochros šaltinių. Galbūt jos šaltinis buvo taip gerai žinomas, kad nemanė, kad reikia jį nurodyti. Daugelis vėlesnių
autorių mini Atiką kaip geriausio geltonos ochros šaltinį. Plinijus pamini ir kitų šaltinių
(Skiro salą ir Acheijo provinciją kaip tamsios atmainos šaltinį). Vitruvijus irgi vertina Atikos ochrą, tačiau sako, kad ji neprieinama,
leidžiant spėti, kad Lauriono kasyklos jau buvo išeikvotos. Geltonos ochros yra ir Egėjo jūros salose, tačiau
kasinėjimai parodė, kad geltona ochra naudota rečiau už raudoną.
...chrizokola...
Taip vadinti visi šviesiai žalios spalvos vario mineralai. Įtraukimas į dažančių medžiagų sąrašą rodo, kad naudoti
ir kip pigmentai, o ne vien kaip aukso klijai, kas seka iš pavadinimo. Žinoma, kad žalias vario karbonatas,
malachitas, graikų naudotas dažams, ir juo buvo nudažyti 4 a. pr.m.e. terakotos dirbiniai, rasti kasinėjant Atėnus.
Vario silikatas, šiuolaikinė chrizokola, taip pat galėjo būti naudotas kaip dažas, nors archeologiniai tyrinėjimai to
nepatvirtina. Tikriausiai žalių dažų trūkumas trukdė graikams plačiau naudoti žalią spalvą savo dirbiniams.
...kianos...
Iš konteksto aišku, kad tai mėlynas vario karbonatas, jau minėtas 39 skyriuje jis retai naudotas dažymui,
ką rodo tyrinėjimai. Mėlyniems dažams plačiau naudotas dirbtinis kalcio-vario karbonatas.
Geltonoji ochra gali pakeisti auripigmentą...
Nors abu šie pigmentai geltoni, auripigmentas iš tikro ryškesnis. Kadangi neišliko jokių Teofrasto laikų portretų,
dabar neįmanoma nustatyti, kokia geltona ochra naudota vietoje auripigmento. Plinijus
pirmaisiais dailininkais, naudojusiais geltoną ochrą, mini Polignotą
ir Mikoną ir priduria, kad jie naudojo tik Atikos ochrą, nors jų pasekėjai taip pat naudojo ir kitas dažų atmainas.
52 punktas
Kai kur žinomi rūdynai...
Raudona ir geltona ochra sutinkama tiek kartu, tieks atskiruose telkiniuose. Oksiduotų mineralų gana gausu
senovės Kapadokijos ir Mažosios Azijos centrinių sričių teritorijose.
Kalba, kad kalnakasiai ten rizikuoja...
Nelaimės matyt nutikdavo dėl nepakankamo šachtų sutvirtinimo biriame grunte. Jų nepakankamumas
matomas iš tyrimų. Žinomos gausios kalnakasių aukos netoli senovės Hiponiumo Mažojoje Azijoje. 63 skyriuje
Teofrastas aprašo balto žemės mineralo gavybą Samoso saloje ir parodo koks pavojingas tas darbas.
Geriausia raudonoji ochra...
Keosas Egėjo jūros sala, apie 40 mylių į pietryčius nuo Atikos pietinio pakraščio. Jo, kaip pigmento šaltinio,
nemini nei Dioskoridas, nei
Plinijus, nei Vitruvijus. Matyt jo telkiniai
buvo išeikvoti iki mūsų eros pradžios, nors mineralų gavybos ženklai tebematomi įvairiose salos vietose.
...geležies rūdynuose, kuriuose yra...
Kalbama apie žemės hematitą ir dabar dar kartais pavadinamą raudona ochra. Ir tamsiai raudoni dažai ant terakotos, rastos kasinėjant
Atėnus, ir raudonas pigmentas ant sudužusio indo, rasto Atėnų agoroje, identifikuoti kaip hematitas.
Lemno atmainos...
Lemnas graži nemaža sala Egėjo jūros šiaurėje pusiaukelėje nuo Afono kalno ir Helesponto iki šiol žinomas
kaip specifinės gydomosios žemės šaltinis. Plinijaus ir
Dioskorido pranešimai, teigiantys, kad būtent ji ir buvo
raudonąja ochra, mažai tikėtini. Tačiau Plinijus sako, kad kiekvienas raudonosios ochros gabalas prieš pardavimą
buvo antspauduojamas ir todėl ji vadinta spragos (antspaudu), kas tarsi patvirtina ochros tapatinimą su gydančia
žeme, kuri irgi buvo antspauduojama. Labai tikėtina, kad Plinijus
neskyrė tų dviejų labai skirtingų žemių. Galenas pats lankėsi Lemne, kad ištirtų gydomosios žemės gavybą, ir anot jo, ten tikrai buvo žinomos trys
skirtingos žemės iš jų trečiąja buvo žemė, naudojama audinių šviesinimui. Teofrastas, matyt, kalba apie
tikrąją raudonąją ochrą, tinkamą dažymui, kai gydančioji žemė aiškiai buvo moliu, naudojamu gydymui iki pat nesenų laikų.
...viena vadinama sinopine
Kadangi Sinopas (dabart. Sinutas arba Sinopas) buvo vieninteliu natūraliu uostu pietinėje Euksino (Juodosios)
jūros pakrantėje, jis buvo pagrindine vieta prekių išvežiojimui iš visos Mažosios Azijos. Žinomiausia tarp jų buvo
vertinga raudonoji ochra, pagal miesto pavadinimą vadinta sinopine. Ji buvo tokia garsi, kad pavadinimas
tapo sinonimu bet kokiai raudonai ochrai. Ją, kaip geresnės kokybės, buvo galima parduoti aukštesne kaina. Be to,
ji galėjo būti su didele geležies oksido dalimi, tad ją buvo galima skiesti baltu pigmentu ir realiai panaudoti tik
trečdalį ar ketvirtadalį jos kiekio. Teofrasto, Vitruvijaus, Plinijaus ir
Dioskorido aprašymai aiškiai rodo, kad iš Sipopo išvežamas pigmentas buvo ochra,
o ne cinoberis, kaip laikė kai kurie komentatoriai.
53 punktas
Mes ją vadinama savarankiška atmaina...
Pagal šį skyrelį sektų, kad graikų dailininkai keisdavo natūralių raudonų ochrų spalvą, kai turėdavo netinkamą
raudonos spalvos atspalvį. Cheminės analizės patvirtina, kad tai buvo įprasta praktika. Dauguma šviesių ar rožinių
pigmentų turi nemažą kalcio karbonato kiekį, o vienas jų dar ir kalcio sulfatą, kas rodo tikslingą sumaišymą. Tad
dailininkai ochrą maišė su kreida ar kitokiu baltu pigmentu. Teofrastas tikriausiai numanė, kad šviesios ochros buvo
maišomos su tamsiomis, kad būtų gaunamas reikiamas atspalvis. Tokie mišiniai sudėtimi nebuvo atskiriami nuo natūralių pigmentų.
Apdegimu taip pat gauna geltoną ochrą...
Raudonoji ochra, gaunama kaitinant geltonąją, nebūtinai turėjo būti prastesne, tačiau dėl mažesnio geležies
oksido kiekio geltonojoje ochroje jos dažančiosios savybės buvo silpnesnės ir, anot Vitruvijaus, paprastai naudota štukatūrai.
Kidijus
Tikriausiai tai dailininkas Kidijus, kurio žinomiausius paveikslus mini Plinijus, dirbęs
tuo pat metu kaip ir Eufranoras, pagarsėjęs 104 olimpiados laikais. Tad Kidijaus atradimas buvo maždaug 50 m. iki Teofrasto
paminėjimo, nors abejotina, kad jis buvo pirmuoju, geltoną ochrą pavertusiu raudonąja kaitinant, tačiau kitų duomenų nėra.
54 punktas
Naujus molinius indus aptepa moliu ir kaitina krosnyse...
Neaišku, ar indai buvo atviri ar uždari, tačiau neabejotina, kad geltonos ochros kaitinimui naudoti uždari indai,
nors kažkokia anga garo išėjimui privalėjo būti. Matyt moliu aptepdavo dėl apsaugojimo nuo per didelio karščio,
kad sumažintų skilinėjimą. Tai, kad naudoti nauji indai, rodo, kad jie dažnai skilinėjo ir negalėjo būti pakartotinai
panaudoti (o gal jie buvo uždari ir po kaitinimo buvo suskaldomi). Vėlesni autoriai mažai ką priduria prie šio
proceso, tik Vitruvijus trumpai aprašo kiek kitokį procesą, kai geltonos ochros gabalai įkaitinami iki raudonumo ir
tada sudrėkinami actu, kas yra kiek paprastesniu, nei aprašytas Teofrasto. Tad tikėtina, kad Teofrasto aprašytas
metodas praktikuotas nuo gilios senovės gana ilgą laiką. Ir tai matyt buvo įprastu dalyku Europos šalyse, kur
pradžioje tai darė perdirbant geležies ir plieno gamybos atliekas. Pigmentų gaminimui ir mūsų laikais tebekaitinamos natūralios žemės.
55 punktas
Žinomos trys kianos rūšys...
Aptariant 31 skyrių kalbėta, kad kianos buvo bendru ypač mėlyno brangakmenio bei mėlynų dažiklių
pavadinimu. Čia terminas taikomas tik dažams. Archeologija parodė, kad iš tikro tebuvo žinomi 3 patvarūs mėlyni
pigmentai, du kurių, lazuritas ir azuritas, buvo gamtiški, o trečiasis, mėlynoji smalta, - dirbtiniu. Kipro kianos
greičiausiai buvo gamtiniu ir panašiu į kianos iš vario rūdynų. Tai turėjo būti azuritas, mėlynasis vario karbonatas,
sutinkamas daugumoje vario rūdynų ir zonose apie juos. Dioskoridas sakė, kad kianos
gaudavo iš Kipro vario rūdynų ir smėlio, sunešto tam tikrose įdubose prie jūros pakrantės. Lazuritas Kipre nežinomas. Azuritą gaudavo ir iš
mažiau svarbių vario telkinių, kaip mini kiti autoriai. Pvz., yra nuorodų apie kianos telkinius Demonoso saloje, kuri
tikriausiai buvo Chalki sala viena iš Princo salyno Marmuro jūroje, kur randami vario mineralai ir yra senovės
kalnakasybos žymių. Egipto kianos neabejotinai buvo gerai žinoma mėlynąja smalta. Atmetimo būdu gauname,
ka skitų kianos galėjo būti į miltus sutrintas lazuritas, ką patvirtina tai, kad lazurito nesutinkama jokioje
Viduržemio pakrančių ar gretimose šalyse, o tik toli rytuose, Badachšane ir abejotinai, kad jis būtų priklausęs
Skitijai, šaliai su labai neaiškiomis ribomis. Matyt lazuritą atveždavo skitų pirkliai iš tolimesnių kraštų.
Egiptietiškas laikomas geriausiu...
Aleksandrijos frita turėjo intensyvesnę už lazuritą mėlyną spalvą. Skirtumas ne toks pastebimas, kai šių dviejų
dalelių dydis panašus,tačiau mėlynoji smalta visad naudota santykinai stambesnių dalelių, kaip rodo senovės
pavyzdžių tyrimai. Jos spalva, susmulkinus iki labai smulkių miltelių, buvo pilkai žydra. Visi kiti dažikliai naudoti tik
labai smulkių miltelių pavidalu, todėl dydžiu smarkomai besiskirianti mėlynoji smalta nebuvo maišoma su kitais
dažikliais. Bandant ją atskiesti susmulkinta kreida nesėkmingi, nes stambesnės smaltos dalelės nubyrėdavo ir likdavo tik kreida.
Egiptietišką atmainą gamina...
Egipto kianos visada buvo dirbtiniu. Šio mėlyno pigmento sudėtis tirta 19 a. pradžioje, tačiau tik 1889 m.
buvo nustatyta jo formulė (CaCuSi4010). Jis buvo atgamintas 1914 m. nustačius
reikiamas sąlygas jo susidarymui. Mėlynoji smalta buvo labai paplitusi ir jos rasta visuose svarbiausiuose centruose
netoli Viduržemio jūros. Atėnų kasinėjimai rado tiek pačių dažiklių, tiek jais dažytų daiktų, datuojamų 5-4 a. pr.m.e.
Vitruvijus sako, kad jo gaminimo metodai buvo atrasti Aleksandrijoje, tačiau šioji įkurta gerokai vėliau, nei mėlynoji smalta tapo žinoma.
tie, kurie aprašė Egipto valdovų istoriją...
Ankstyviausi mėlynosios smaltos pavyzdžiai priskiriami IV dinastijai, t.y 2900-2755 m. pr.m.e. laikotarpiui.
Dovanas su gamtiniu ir dirbtiniu lazuritu Egiptui siuntė Mesopotamijos valdovai, pvz., Asura atsiuntė Tutsiui III
(valdė apie 1500 m. pr.m.e.) tris didelis gamtinio lazurito luitus ir tris mėlyno Babilono akmens gabalus, matyt buvusius imitacija.
Tie, kurie muzoja dažiklius...
Matyt kalbama apie mėlynąja smalta, nes nei lazuritas, nei azuritas nesudaro dažiklių, stipriai besiskiriančių spalva
priklausomai nuo dalelių dydžio. Teofrastas tikriausiai kalba apie 4 mėlynos spalvos atspalvius, kurių intensyvumas priklausė nuo dalelių dydžio.
56 punktas
baltasis švinas
Pagal Teofrasto aprašytą metodiką gautas produktas turi būti netirpus, tad turėjo būti švino karbonatu, o ne jo
acetatu. Graikų dažymui naudoto baltojo švino pavyzdžiai tikrai identifikuojami kaip švino karbonatas; kai kurie jų
datuojami 5 a. pr.m.e., tad jo gamyba prasidėjo ilgai iki Teofrasto.
Baltąjį šviną rasdavo išimtinai moterų ir merginų kapuose saugomą savotiškose dėžutėse, kas nurodo jo naudojimą
kosmetikai, nors ir žinojo apie jo nuodingumą. Ir nors Teofrastas jį mini tarp tapyboje naudotų pigmentų, tačiau jį,
matyt, tam mažai naudojo, ypač piešiant drėgnas freskas, galbūt todėl, kad žinojo apie jo vėlesnį patamsėjimą, kai
jis sąlytyje su degintomis kalkėmis virsdavo švino oksido hidratu, tamsėjančiu šviesoje.
Senovėje baltasis švinas, matyt švino cetatas, naudotas gaminant raudonąjį šviną, pakeičiantį labiau paplitusius
natūralius pigmentus cinoberį ir realgarą.
57 punktas
vynuogių atliekų
Čia turi būti arba tiesiog išspaudos, arba actingos surūgus. Vario žalumos gavimas veikiant acto rūgšties garais
iš gryno vario plokštelės smulkiai aprašytas Stokholmo papiruse X.
Čia Teofrasto minimas metodas tebenaudojamas ir dabar ypač Prancūzijos vyndarystės rajonuose,
Grenoblyje ir Monpeljė. Mėlyna vario žaluma gaunama vadinamuoju prancūzišku procesu panaudojant iš
esmės vario acetatą Cu(C2H3O2)2*
Cu(OH) 2*5H2O.
Teofrastas, kaip vėliau ir Vitruvijus, priskiria vario žalumą pigmentams, tačiau Plinijus
niekur nemini jos naudojimo tapyboje. Jos niekada nerado tarp senovės pigmentų, tačiau galbūt todėl, kad vario acetatas nėra patvarus ir per
šimtmečius galėjo virsti į patvaresnį, kad ir vario karbonatą. Stokholmo papirusas aiškiai nurodo ją naudojant kaip dažiklį gaminant brangakmenių imitacijas.
58 punktas
Taip pat žinomas ... gamtinis arba dirbtinis cinoberis
Teofrastas parodė, kad tiek mėlyni, tiek raudoni pigmentai gali būti tiek natūralūs, tiek dirbtiniai. Bet jis, atrodo, laikė, kad ir cinoberis gali
būti dirbtiniu, nors to įrodymų nėra. Ankstyviausi cinoberio gaminimo receptai pasirodo
tik Viduramžiais. Iš Teofrasto žodžių aišku, kad skirtumai tarp cinoberio rūšių buvo tik jų radimo būduose: vienur jį
rasdavo jau tinkamą naudoti, o kitur reikėjo pašalinti priemaišas. Cinoberis buvo naudotas ilgokai iki Aristotelio
ir Teofrasto; jo pėdsakų aptikta ant 6 a. pr.m.e. statulų bei 5 a. daiktų. Tačiau jį naudojo rečiau nei pigmentus su
geležies oksidu, gal todėl kad jis buvo deficitiniu ir brangesniu už kitus raudonus pigmentus.
Cinoberis iš Iberijos labai tvirtas...
Nors visi tyrinėtojai Iberiją laiko Ispanija, tačiau mažai tikėtina, kad tuo metu Ispanijoje būtų žinoję stambius
cinoberio telkinius, o dar mažiau tikėtina, kad iš ten graikai būtų jį gabenę. Vitruvijus rašo, kad cinoberio gavybos
centrai iš Efeso persikėlė į Ispaniją matyt todėl, kad gavyba Efese tapo nenaudinga. Matyt, kartu su Efesu, cinoberis
buvo išgaunamas ir dabartinės Gruzijos rytinėje dalyje. Čia Teofrastas pamini ir Kolchidę. Stebina, kad
Iberijos ir
Kolchidės cinoberį Teofrastas apibūdina kaip tvirtą juk jo tvirtumas Mooso skalėje yra 2-2,5 panašiai kaip
akmens druskos, o žemiškos jo atmainos ir visai minkštos. Gal Teofrastas norėjo pabrėžti jų tvirtumų skirtumą
...jį randa ant uolų...
Gal būt tai cinoberis, kurį rasdavo Kolchidės uolėtuose šiaurės rytų rajonuose.
Dirbtinį cinoberį atgabena tik iš vienos vietos
Matyt kalbama apie radimą anglinguose skalūnuose netoli Efeso, jau Vitruvijaus laikais tapusius nenaudingais
eksploatuoti. Tolimesnio teksto neįmanoma tiksliai išversti.
...nupila tai, kas viršuje...
Priemaišų buvo priklausomai nuo tankio. Suplakant mišinį lengvesnės dalelės nusiplaudavo su vandeniu.
59 punktas
Pasakoja, kad atėnietis Kalijus...
Nežinoma apie cinoberį Lauriono sidabro telkiniuose. Matyt Kalijus, kaip sidabro rūdų apdorojimo
ekspertas, į Efesą perkėlė plovimo metodus bei įrangą, panaudodamas cinoberiui.
Jis manė, kad smėlyje yra aukso...
Cinoberis jokia savo atmaina neprimena aukso, tačiau dažnai sutinkamas kartu su piritu, vadinamuoju kvailių
auksu, ir jei Kalijo tiriamas smėlis arba cinoberio rūda turėjo pirito, jis nesunkiai galėjo apsigauti dėl pirito blizgesio ir spalvos.
Plinijus sako, kad labai nedidelis aukso kiekis galėjo būti gautas netgi praplaunant auripigmentą.
Tai nutiko nelabai seniai...
Plinijus šį fragmentą perfrazuoja taip:
Teofrastas sako, kad prieš 90 metų iki tol Praksibolas buvo Atėnų
archontu, kas atitinka 349-uosius Romos metus, kai atėnietis Kalijus atrado cinoberį. Tai buvo apie 405-404 m.
pr.m.e. Taip sako frazės pradžioje nurodo, kad Teofrastas rėmėsi šaltinio autoritetu.
60 punktas
...arba tinkamų ir tam, ir kitam, panašiai kaip gyvsidabris...
Kadangi cinoberis ir gyvsidabris dažnai sutinkami kartu, tai atrodo, kad gyvsidabris
buvo žinomas taip pat senai kaip ir cinoberis, Graikijoje žinomas nuo 4 a. pr.m.e., o Mažojoje Azijoje dar anksčiau. Tačiau vargu ar gyvsidabris
buvo žinomas graikams iki 4 a. pr.m.e. ir matyt Teofrastas pirmasis aprašė gyvsidabrio gavimą iš cinoberio ir paminėjo jo praktinį panaudojimą.
...gauna, kai maišo ... cinoberį...
Tai nebuvo paprastu mechaniniu gyvsidabrio išskyrimo iš natūralaus cinoberio su gyvsidabriu mišinio
būdu, o tikras cheminis procesas išstumiant gyvsidabrį aktyvesniu metalu. Tačiau Teofrasto aprašytu būdu galėjo susidaryti tik vario amalgama,
kurią vėliau distiliavo, tačiau matyt jis nežinojo visų proceso detalių. Tačiau ši ištrauka yra pirmuoju metalo išskyrimo iš junginių paminėjimu.
61 punktas
Tarp medžiagų, gaunamų kalnakasyboje...
Šis skirsnis yra tarsi įvadas į likusią traktato dalį, daugiausia skirtą žemės mineralams arba iš jų gautiems produktams. Jo tiksliai išversti neįmanoma.
...kai kurios jų suminkštėja...
Labai tikėtina, kad žodis suminkštėjimas reiškia lydymąsi arba sukepimą, o žodis tirpimas reiškia ištirpimą arba susiskaidymą.
Azijos arba Asiano akmens žiedas galėjo būti sudarytas iš žemiškų sulfatų, o akmenys galėjo būti švarių sulfatų kristalais.
62 punktas
Gamtinės žemių atmainos...
Meloso salos Kikladache žemė minima kelių senovės autorių. Kai kurie mini ją kaip baltą, o kiti vadina pelenų
spalvos. Matyt buvo dvi jos atmainos, o dažymui naudota tik baltoji. Teofrastas ją lygina su Samos žeme ir Meloso
žemę laiko grubesne. Gali būti, kad tai buvo diatomitas, kurio telkiniai buvo neseniai atrasti.
Kimoloso žemė pavadinta pagal Kikladachų salą. Jos Teofrastas neaprašinėja, tačiau pagal kitus autorius tai
galėjo būti sepiolitas magnio silikatas, dabar vadinamas kimolitu (anot Giunterio Štriubelio, kimolitas tai molingų mineralų mišinys su alunitu).
O Samoso žemė galėjo būti kaolinu arba moliu didele dalimi sudarytu iš kaolino. Timo žemė galėjo būti žemės gipsu arba balta kreida.
gipsas
Tai rodo, kad Teofrasto laikais gipsas turėjo platesnę prasmę ir apėmė kelias medžiagas, tarp kurių buvo ir gipsas.
63 punktas
Išgaunama iš didžiausio gylio žemė vadinama žvaigžde
Matyt terminas naudotas todėl, kad toji atmaina susidarydavo žvaigždės formos ataugų pavidalu arba buvo
žymima žvaigždės formos antspaudu tarsi kokiu prekės ženklu.
Ši žemė daugiausia naudojama...
Vienintelis Teofrastas paminėjo, kad Samoso žemė naudota audinių balinimui. Jei tai buvo kaolinas, tai jo
dalelės tiesiog nusėsdavo ant audinio paviršiaus arba iš tikro pašalindavo purvą taip pašviesindamos audinį.
64 punktas
Timtų žemė taip pat naudojama ...
Būdama žemės gipsu ar kreida, galėjo audiniams daryti tokį pat poveikį.
Atono kalnas dabar vadinamas šventuoju dėl daugelio jo šlaituose įsikūrusių vienuolynų.
Dideliais kiekiais gipsos sutinkamas...
Čia gipsos atrodo tikrai reiškia gipsą.
Finikijoje ir Sirijoje jį išgauna apdeginant
Matyt kalbama apie dirbtinį kalcio oksidą, t.y. negesintas kalkes.
65 punktas
Jo prigimtis savita, nes jis daugiau panašus...
Tai natūralaus gipso arba Egipto marmurinio onikso paminėjimas, o ne dirbtinis produktas.
...jo lipnumas ir šiluma, kai jį suvilgo...
Tai atrodo tarsi būtų kalbama apie dirbtinį produktą, gali būti, kad apie negesintas kalkes. Painiava galėjo kilti
dėl to, kad Teofrastas turėjo tik perpasakojimus, o ne pirminę informaciją.
jį naudoja statybose...
Negausios senovės Graikijos štukatūrų analizės rodo, kad Teofrasto laikais jos buvo tik kalkėmis.
66 punktas
Po to, kai jį susmulkina ir suvilgo vandeniu...
Ir negesintos kalkės, ir nuvandenintas gipsas maišant su vandeniu įkaista, tačiau kalkės kaista stipriau.
Teofrastas nieko nemini apie smėlio ar kito užpildo įdėjimą, kad parodo jo antrinį informacijos šaltinį, nes graikai
pridėdavo maždaug trečdalį smėlio į kalkes ruošdami štukatūras.
Vilgo jį betarpiškai prieš...
Čia aiškiai kalbama apie gipso štukatūrą, kietėjančią gerokai sparčiau nei kalkių. Tai rodo apie gipsos daugiaprasmiškumą.
67 punktas
Jį galima netgi vėl surinkti ir vėl išdegti
Išdegti iš naujo galima tik kalkių štukatūrą. Gipsos aiškiai naudotas aprašant sukietėjusią štukatūrą, o ne sudėtinę jos dalį.
Italijoje jį naudoja vyno apdirbimui
Skirsnio negalima tiksliai išversti, tačiau vėlesnių autorių pranešimai rodo, kad ir šiuo atveju gipsas galėjo būti
kalkėmis (išdegtomis ar nedegintomis) arba dalinai dehidruotu gipsu, naudotiems vyno rūgštumo sumažinimui. Tai
anksčiausias vyno apdorojimo gipsu ar kalkėmis paminėjimas.
audėjai juo apdoroja audinius...
64 skyriuje jau minėtas Samoso arba Timto žemės panaudojimą audinių apdirbimui. Matyt tai daryta jų daliniam balinimui arba standinimui.
68 punktas
Iš tolimesnio pavyzdžio matosi...
Akivaizdu, kad Teofrastas tik perpasakoja šią istoriją todėl, kad ji visiškai neįtikėtina. Aukšta temperatūra,
pakankama užsiliepsnojimui, gali būti pasiekta tik suvilgant negesintas kalkes, tačiau, kad jomis būtų persunkti
audinius, neįtikėtina. Aišku, laivas galėjo užsidegti, tačiau priežastimis greičiausiai buvo ne audiniai, tik su jais vėliau susiejo priežastį.
69 punktas
Gipsos taip pat apdegina Finikijoje...
Čia paaiškinamas 64 skyriuje paminėtas procesas.
...apdegina marmurus
Jei marmurus dega dėl gypsos gavimo, tai jis tegali būti tik nedegtomis kalkėmis, o labiau įprasti akmenys kalkakmeniu.
Iš to matosi, kad jis...
Teofrastas užbaigia aptarimą remdamasis pagrindiniais principais, išdėstytais pradžioje, todėl traktatui nereikia atskiros pabaigos.
Komentarų papildymai
E. Keilio ir Dž. Ričardso komentarai įvairiapusiai ir išsamūs. Galbūt, jiems vietomis ir trūksta istoriškumo.
Šią spragą papildo V.V. Bobyliovo Istorinė gemologija (2000).
59 punktas
... Praksibolas tapo Atėnų archontu
Praksibolas buvo išrinktas archontu (vienu iš devynių kasmet renkamų aukščiausių miesto valdytojų; archonto
vardu pavadindavo metus) 315 m. pr.m.e., data, su kuria sieja traktato Apie akmenis. G. Taronianas, Plinijaus
Gamtos istorijos vertėjas ir komentarų autorius, pateikė papildomų duomenų apie atėnietį Kalijų.
67 punktas
... tačiau Italijoje jį naudoja...
Teofrasto laikais Italija vadino tik pietinę Apeninų pusiasalio dalį, kur graikų kolonizavimo, prasidėjusio 8 a.
pr.m.e. laikais iškilo daug turtingų miestą. Tuo pavadinimu visą pusiasalį romėnai ėmė vadinti 3 a. pr.m.e. pirmoje pusėje.
*) Seleukija Pierijoje - senovės miestas, kurį 4 a. pr.m.e. pastatė
Seleukas I Nikatoras 6 km į šiaurę nuo Oronto upės žiočių, buvęs kariniu ir prekybiniu uostu. Jo griuvėsiai yra Turkijoje
netoli Samandago miesto. Iš jo apaštalas Paulius išvyko į savo pirmąją kelionę. Smarkiai nukentėjo per 526 m. žemės
drebėjimą, ko kurio jau neatsigavo. Kryžiaus žygių laikotarpiu buvo naudojamas kaip uostas ir vadintas Šv. Simeonu.
**) Erlis Keilis (Earle Radcliffe Caley, 1900-1984) amerikiečių
chemikas, Ohajo un-to profesorius (nuo 1946 m. iki 1970 m.). Prieš tai tai 14 m. dirbo Prinstono un-te, kur jį draugas
sudomino archeologija. Rašė apie įvairius chemijos taikymus archeologijoje (apie 60 iš 250) daugiausia
numizmatiniuose, archeologijos ir muziejų žurnaluose. Jis tyrinėjo senovines monetas, statulas, stiklo dirbinius,
pigmentus ne tik iš Viduržemio jūros regiono, bet ir Lotynų Amerikos, Afganistano, Arabijos, Indijos.
Teofrastas. Apie akmenis (kartu su J.F. Richardsu) su komentarais išleido 1956 m.
Senovės istorikai
Ivanas Naživinas. Judėjas
Graikų deivės: Nemezidė ir kt.
Herodotas. Istorija, 4 knyga
Plutarchas. Biografijos: Solonas
Julijus Afrikanas. Istoriografija
Prokopijus. Nuslėptoji istorija
Matematika Egipte ir Finikijoje
Hiperboriečiai senovės liudijimuose
Lukianas apie gintarą arba apie gulbes
Senovės Graikijos architektūros orderiai
Novgorodo Sofijos ikona: tarp stačiatikybės ir sofijalogijos
Aleksandras Didysis ir amazonių karalienė
Škotai geologijos pradininkai
Vūdū ištakos ir dabartis
Tos nepaprastos figūrėlės...
Pažintis su chazarais
Kur mirė Sokratas?
Istorikas Al-Masudi
Mima kalvos
Vartiklis