Teofrastas. Apie akmenis
Pirma porcija | Antra porcija
| Trečia porcija |
Ketvirta porcija | Penkta porcija
| Šešta porcija | Septinta porcija
Teofrastas. Apie akmenis, 2 porcija
3. Kai kurie daiktai tvirtėja nuo karščio, o kiti nuo šalčio. Ir, matyt, nėra nieko, kas trukdytų
jiems susidaryti kokiu nors iš šių dviejų būdų, nors gali pasirodyti, kad visos žemių rūšys sudarytos
ugnies2, nes jos arba tampa kietomis, arba lydosi veikiant priešingiems veiksniams. Daugiau
ypatybių pastebima akmenyse, nes didesnę skirtingų žemių skirtumų dalį sudaro spalva, tvirtumas,
vienalytiškumas, tankumas ir pan., o kituose santykiuose skirtumai reti.
4. Tačiau akmenys tokius skirtumus turi, tačiau, be jų, yra ir kitų, priklausančių nuo jų poveikio jėgos
[kitoms medžiagoms], o taip pat [tos medžiagos] veikiamos ar ne. Kai kurios gali lydytis, o kitos nesilydo,
kai kurios rodo daug skirtumų jas įvairiai veikiant; kai kurios, įdėtos į ugnį, sudega, kitos, panašiai kaip
smaragdas3), panardinti į vandenį, keičia vandens spalvą savąja. Kitos sugeba
paversti į save panašiomis tai, kas ant jų padedama, kai kurios turi savybę traukti, kaip,
pavyzdžiui, vadinamasis Heraklio akmuo4), o yra ir tokių, kurių
pagalba nustato aukso ir sidabro švarumą, panašiai kaip Lidijos [akmuo].
5. Tačiau labiausiai nepaprastą ir stebuklingą savybę turi akmenys, jeigu tai tiesa,
padedantys gimdymo metu. Geriau žinomos akmenų, naudojamų jų apdorojimui, savybės ir tų savybių
didelė įvairovė. Taip, kai kurie gali būti graviruoti, aptašyti ar apipjaustyti; yra tokių, kurie visiškai
nepasiduoda geležiniams instrumentams, ir kitų, kurie apdirbami sunkiai arba prastai. Yra ir keletas kitokių, be čia minėtų, skirtumų.
6. Atmainos, nusakytos spalva, tvirtumu, minkštumu, vienalytiškumu ir kitomis savybėmis, kurių
dėka akmenys įgyja savąsias vertybes, turi daug ypatybių, ir kai kurios jų sutinkamos visame regione. Tarp tokių akmenų
plačiai žinomi Paroso, Penteliko, Chioso ir Tėbų; ir šie akmenys aktyviai apdirbami.
Pagarsėjęs ir alabastritas, randamas prie Tėbų Egipte, kur jį išgauna didžiuliais blokais; ir į dramblio
kaulą panašus akmuo, kurį vadina chernitu ir kalba, kad Darijus buvo palaidotas sarkofage [iš šio akmens].
Tęsinys >>>> trečia dalis
Pastabos:
2) Čia, skirtingai nei ankstesnėje pastaboje
(žr. >>>>), kalbama ne apie medžiagų
klasifikaciją pagal stichijas, o apie medžiagų susidarymo mechanizmą: ugnis čia ne stichija, o formuojantis veiksnys.
3) Smaragdas (smaragdos) žalias akmuo, minimas ir keliuose vėlesniuose
skirsniuose. Verčiamas smaragdu, nors nebūtinai juo yra. Pastabos apie jo identifikaciją bus pateiktos vėliau.
4) Patamsintu šriftu tekste bus pateikiami mineralų pavadinimai. Be to, teksto dalys,
pažymėtos melsva spalva, aiškinamos ir Komentarų papildymų dalyje.
Komentarai
3 punktas
Kai kurie daiktai tvirtėja nuo karščio
Čia, matyt, sekama Aristotelio teorijomis apie mineralų sukietėjimą. Anot jo, bet kuris daiktas, gebantis
sutvirtėti, buvo arba vandeniu, arba vandens ir žemės mišiniu, o sukietėjimą lemiančiais veiksniais buvo arba
karštis, arba šaltis. Paprastas vanduo ir analogiškos medžiagos, panašios į išsilydžiusius metalus, stingsta
nuo šalčio. Iš kitos pusės, druskos tirpalas tvirtėja nuo šilumos, kai jį pakaitinai iki tvirtų nuosėdų iškritimo.
Aristotelis neskyrė iš principo, kaip kad mes, šių dviejų faktorių. Buvo laikoma, kad šaltis veikia dėl šilumos
praradimo, o skysčio drėgmė laikyta kaip lydinti šilumą garų pavidalu. Šiluma laikyta veikiančia tiesiogiai
drėgmės praradimą ir žemės ar tvirtos materijos nuosėdų atsiradimą. Kitais žodžiais tariant, medžiagų
sukietėjimas veikiant bet kuriam veiksniui laikytas džiovinančiu procesu. Aristotelis taip pat nurodė, kad kai
kurių medžiagų sukietėjimas gali vykti dviem būdais. Tam tikri vandens ir vandens mišiniai, tokie kaip
paprastas dumblas, patenka į šią grupę, nes arba šaltis, arba karštis lengvai sudarydavo sąlygas jų sukietėjimui.
gali pasirodyti, kad visos žemių rūšys
Pelenų susidarymas įdėjus medžiagas į ugnį ir jas sudeginus bei jų panašumas su žemės medžiagomis
galėjo tapti pagrindu idėjai, kad visos žemės medžiagos susidaro iš ugnies. Vėlesniuose skyreliuose (50, 54,
69) Teofrastas vėl nurodo ugnies vaidmenį žemių susidaryme ir apie specifines šio dalyko puses kalba
daugiau nei Platonas su Aristoteliu, nors tebesekai šių filosofų mokymais. Jo žodžiai apie tai, kad žemių
sukietėjimas ar lydimasis yra priešingų jėgų veikimas, tiesiogiai paremti Aristotelio teorijomis: Kūnai,
tvirtėjantys nuo sausumo šilumos tirpinami vandenyje, kuris yra drėgmė šaltis, tuo tarpu kūnai,
tvirtėjantys nuo šalčio, tampa skystais veikiant ugniai, kuri yra šiluma... Taip kaip priešybe sausumui
šilumai yra drėgmė šaltis, tai, kas vieno veikiamas tampa kietu, kito veikiamas minkštėja dėl to, kad
priešybės sukelia priešingus veiksmus.
Taigi, Teofrastas turi omenyje, kad visos žemės medžiagos tirpsta arba smulkėja vandenyje, kuris yra
šaltis-drėgmė, iš ko neišvengiamai seka, kad visos jos privalo kietėti veikiant priešingam agentui, kuris yra ugnis, t.y. sausumas šiluma.
Minkštėjimo arba smulkėjimo mechanizmas vandenyje irgi aprašytas Aristotelio. Jis laikė, kad žemės
medžiagų poros buvo pakankamai didelės, kad talpintų vandens daleles, ir toks porų užpildymas vandeniu
yra tvirtos medžiagos suminkštinimo priežastimi. Pašalinus vandens daleles šilumos pagalba sukeliamas
sukietėjimas ir žemės substancija grįžta į savo pradinę būseną.
4 punktas
Kitos sugeba paversti
Šio, iš pirmo žvilgsnio atrodančio išsigalvojimu, teiginio pagrindu gali būti tai, kad kalcio karbonato ar
silikato sluoksniai nusėda iš požeminio vandens ant žemėje ar olose esančių daiktų.
Plinijus, nurodydamas
Mucianą*), sako, kad veidrodžiai, kūnui, drabužiai ir avalynė suakmenėja palaidoti
sarkofaguose, pagamintuose iš tam tikrų akmenų. Tokie sarkofagai galėjo būti gaminti iš kalkakmenio. Esant
tam tikroms sąlygoms vanduo su ištirpusia angliarūgšte, prasisunkdama pro sarkofagą, dalinai tirpdo kalcio
karbonatą ir jis nusėda ant viduje esančių daiktų. Toks regimas suakmenėjimo faktas vėliau galėjo būti
priskirtas akmens, iš kurio pagamintas karstas, prigimčiai.
kai kurios turi savybę traukti
Iš dalies, akmenimis, turinčiais savybę traukti, buvo: lingurionas, gintaras ir magnetitas, kurie trumpai
aprašomi 28-29 punktuose. Įprastiniu senoviniu gamtinio magnetinės geležies oksido pavadinimu buvo
Heraklio akmuo, ir būtent taip jį vadino Platonas. Pavadinimas neabejotinai kyla nuo vietos, kur buvo
randamas akmuo, tačiau dabar jau negalima vienareikšmiškai nusakyti, ar tai buvo Heraklėja Ponte ar Lidijoje
ar dar kur nors, nors mažai tikėtina, kad toji vieta buvo Mažojoje Azijoje. Čia Teofrastas panaudojo ir vienos
prabos akmens atmainos pavadinimą. Taip
Plinijus pamini, kad panašų akmenį vieni vadina Heraklio
akmeniu, o kiti Lidijos akmeniu. Labai panašu, kad Plinijus šią informaciją paėmė iš nagrinėjamo Teofrasto
traktato Kadangi Heraklio akmeniu kartais vadintas magnetitas, tikėtina, tikslesniu prabos akmens
pavadinimu buvo Lidijos akmuo, nuo Lidijos Mažojoje Azijoje, kur jį atrado ir pirmiausia panaudojo. Be to,
terminas Lidijos akmuo vienas iš patekusių į šiuolaikinės mineralogijos terminiją. Jei Heraklio akmuo kilęs
iš Heraklėjos Lidijoje, tai galėjo būti šių terminų painiavos priežastimi senovės autorių darbuose. Iš kitos
pusės, abiejų šių pavadinimų naudojimas to paties akmens atžvilgiu vėlesnių autorių darbuose galėjo kilti
dėl kažkokios netikslios šio Teofrasto punkto formuluotės. Gali būti, kad Teofrastas norėjo pasakyti: Kai
kurie, tokie kaip Heraklio akmuo, turi savybę traukti, o kiti, tokie kaip Lidijos akmuo, tinka aukso ir sidabro švarumui nustatyti.
Tai pat žiūrėkite papildymus komentarams...
*) Gajus Licinijus Mucianas (1 a.)
Plinijaus amžininkas, valstybės veikėjas,
rašytojas ir istorikas, parašęs Darbus, daugiausia aprašančius Rytus, kurios kaip įvairių nepaprastų
nutikimų šaltinį dažnai citavo Plinijus. Taip pat sudarė ankstesniojo respublikos laikotarpio romėnų kalbų bei
laiškų rinkinį. Žydų sukilimo metu (66 m.) buvo Sirijos gubernatoriumi, tačiau nepavykus jo numalšinti, jį pakeitė Vespacianas.
5 punktas
labiausiai nepaprastą ir stebuklingą savybę
Ši įdomi idėja atrodo esanti tam tikrų kiaušininių konkrecijų, sudarytų iš išorinio apvalkalo, kurio viduje yra
molingas, smėlingas ar akmeninis branduolys, stebėjimų pasekmė. Senovės žmonės, akivaizdu, laikė šiuos
akmenis nėščiais, o vidinę medžiagą esančią brendimo stadijoje. Nors Teofrastas neįvardijo nė vieno
akmens, atseit turinčio sugebėjimą gimdyti vaikus, kiti senovės autoriai panašias konkrecijas vadino erelio
akmeninis. Plinijus sako,
kad juos vadino taip todėl, kad rasdavo erelių lizduose ir kad ereliai negalėjo
išperėti savo vaikų be tokių akmenų pagalbos. Jis skyrė 4 aetitų arba erelio akmenų tipus, priklausomai nuo
spalvos, apvalkalo konkrecijos branduolio būklės ir vardijo vietas, kur tokių darinių tipai buvo rasti. Iš jo
aprašymų aišku, kad tokiais akmenimis dažnai buvo laikomi molingi rudosios geležies konkrecijų gausūs
sideritas (geležies karbonatas) ar limonitas (geležies hidroksidas), sutankinti moliu ar smėliu. Įdomu, kad net
mūsų dienomis erelio akmens pavadinimą naudoja rudajam limonitui pavadinti. Tačiau, jei
Plinijaus
pranešimas tikslus, senovinis terminas turėjo apimti ir kitas molingų ar smėlingų konkrecijų atmainas.
Papildomai jis nurodo ir kartais trumpai aprašo kitus akmenis-vaisius, tokius kaip cyitis ar gassinade. Jis
nueina netgi toliau ir pareiškia, kad gassinade subrendimo periodas yra trys mėnesiai. Matyt, tai buvo
kažkokios kitokios konkrecijos, tačiau gali būti, kad jie identiški aetitams. Gali būti, kad erelių akmenis
senovėje nešiojo kaip amuletus, apsaugančius nuo persileidimo. Panašius akmenis tuo tikslu mūsų dienomis
tebenešioja kai kuriose Europos šalyse.
Nors Teofrastas tarytum rimtai kalba apie spėjamą akmenų vaikų gimdymą, jis apsidraudžia jeigu tai
tiesa, tuo parodydamas savo skeptišką požiūrį į tokį teiginį. Pas kitus senovės autorius, paliečiančius šį
klausimą, skepticizmas mažiau pastebimas.
Tai pat žiūrėkite ir papildymus komentarams...
6 punktas
Paroso, Penteliko, Chioso ir Tebų
Tik šiame ir sekančiame punktuose Teofrastas pamini marmurą ir kitus akmenis, naudojamus statyboje bei
statuloms gaminti. Atrodo, kad jis juos laiko, labiau kaip akmenų pavyzdžius, kurių tam tikros savybės
būdingos visai didžiajai akmenų masei.
Tai pat žiūrėkite ir papildymus komentarams...
Alabastritas
Jis buvo gerai žinomas Antikos laikais, ką patvirtina dažni paminėjimai senųjų autorių veikaluose. Sprendžiant
pagal Plinijaus aprašymą,
tikėtina, kad šis akmuo buvo kietu stalagmitiniu kalcio karbonatu, kitaip Egipto
marmuriniu oniksu, kartais dar vadinamu rytų alebastru, siekiant atskirti nuo
tikrojo alebastro, kuris panašus į jį išvaizda, tačiau iš tikro yra kieta gipso (vandeninio kalcio sulfato) atmaina. Net šiandien šis specifinis
marmurinis oniksas klaidingai vadinamas alebastru. Tasai akmuo yra gražios baltos arba gelsvos spalvos,
nežymiai persišviečiantis ir dažnai (bet ne visada) kertamas kiek kitokio atspalvio juostelių. Jis buvo
intensyviai išgaunamas Egipte, kas gerai paliudyta tiek senųjų kasimviečių pėdsakais, tiek daugybe iš jo
pagamintų daiktų, išlikusių iki mūsų laikų vazų, statulėlių ir netgi statinių detalių. Tačiau čia vėl reikia
atsižvelgti į tai, kad Teofrastas, kalbėdamas apie Tėbų teritoriją, omenyje turėjo plačią sritį, nes artimiausias
marmurinio onikso šaltinis yra per 100 mylių nuo paties Tėbų miesto. Senųjų kasimviečių pėdsakai matosi iki
šiol ir tęsiasi nuo Minijos iki Aseuto.
Chernitas
Tik šiame fragmente minima šio akmens prigimtis.
Plinijus mini jį, tačiau paprasčiausiai perpasakodamas
Teofrasto žodžius.
Egzistuoja skirtingos šio termino traktuotės (baltasis marmuras, tikrasis alebastras ir pan.), tačiau bendra
teksto prasmė leidžia spėti, kad chernitu buvo arba alebastras, arba Egipto marmurinio onikso atmaina, nes
Teofrastas paprastai grupuoja mineralus, panašius prigimtimi arba išorine išvaizda. Tačiau nepanašu, kad tai
būtų tikrasis alebastras, nes toksai kietas gipsas yra retas ir mažai naudotas senovės Egipte, kur terasti tik
nedaugelis iš jo pagamintų daiktų. Atrodo, kad labiau tikėtina, kad tai buvo marmurinio onikso, galbūt,
visiškai balta, vienalytė ir todėl kontrastuojanti su paprastai gelsvoku ar juostelėmis akmeniu. Teofrastas
ypač pabrėžia, kad sarkofagai buvo pagaminti iš chernito ir keletas tokių Egipto laidotuvių objektų išliko iki mūsų dienų.
Komentarų papildymai
E. Keilio ir Dž. Ričardso komentarai įvairiapusiai ir išsamūs. Galbūt, jiems vietomis ir trūksta istoriškumo.
Šią spragą papildo V.V. Bobyliovo Istorinė gemologija (2000).
4 punktas
Heraklio akmuo
Platono dialoge Jonas Sokratas vaizdžiai pasakė: ... Sugebėjimas gerai kalbėti ... yra ne menas, o
dieviškoji galia, panaši akmens, kurį Euripidas vadina magneziniu, o dauguma Heraklio akmeniu, galiai.
Akmuo traukia geležinius žiedus [matyt, čia minimi geležiniai lankininkų žiedai, V.B.], taip pat suteikia tą galią
žiedams, ir jie įgyja savybę traukti kitus žiedus. Taigi, pagal Antikos literatūrą, magnetitas tais tolimais laikais
turėjo tris pavadinimus: Heraklio akmuo, magnezinis, pagal Magnezijos kalną Mažojoje Azijoje, netoli kurio
buvo Lidijos miestas Heraklėja, davęs trečiąjį pavadinimą magnetitui.
Plinijus su nuoroda į Sotoką (3 a.
pr.m.e.) pagal suradimo vietą nurodo penkias magnetinio akmens rūšis (t.35, sk.25): Etiopijos, (graikų)
Magnezijos, Iš Beotijos ir Troados (kur yra Heraklėjos miestai) ir Lidijos Magnezijos. Stipriausias jų
Etiopijos, Lidijoje problemiškas, kitose vietose radimvietės nepatvirtintos.
Tačiau Teofrastas Heraklio akmeniu pagal jo radimo vietą pavadina prabos akmenį, panašų į Lidijos
akmenį. Tuo tarpu Heraklėjos miestų senovės Graikijoje buvo daugybė: Tesalijoje ir Lokride, Lidijoje ir Ponte.
Labiausiai tikėtina, kad Teofrasto Heraklio prabos akmuo kilęs iš Lidijos. Matyt, čia įvyko, iš vienos pusės,
pagal vieną geografinį pavadinimą buvo sutapatinti dvi skirtingos akmenų rūšys (kaip matysime 41
punkte), o iš kitos pusės neatmetama galimybė, kad tas pats akmuo vadintas dviem skirtingais pavadinimais.
5 punktas
labiausiai nepaprastą ir stebuklingą savybę
Prie akmenų savaiminio gimimo pridėsime ir
Strabono nuomonę [15, kn.5, sk. 2b] su nuoroda į Aristotelį apie
jų susidarymą Efalijos salos išsemtuose ir užmestuose geležies rūdos rūdynuose. Tai patvirtina ir
brangakmenių žinovas A. Boecijus de Boot iš Briugės, švenčiausios Romos imperatoriaus Rudolfo
asmeninis gydytojas. Knygoje Gemmarum et Lapidum Historia (1609 m.) jis rašo, apatiniuose uolienų
sluoksniuose maži deimantai išauga iki didelių, o ištuštėjusiose kasyklose po dviejų metų atsiranda naujų
deimantų. Prieš pusę amžiaus kitame pasaulio krašte gimė žmogus, kuriam buvo lemta parašyti nuostabią
knygą Inkų valstybės istorija, išvydusia šviesą 1609 m. Inka Garsilaso de la Vega parašys [3, kn.8, sk.
23], kad nuostabi gamtos tobulybė, smaragdai, savo žalią spalvą įgauna pamažu, panašiai kaip ant medžio
bręstantis vaisius: pradžioje vienoje pusėje iš balto virsta rudu ir tobulėja iki žalios spalvos, tada spalva
pasklinda po visą kristalą. Štai kokia informacija apie akmenų gimimą ir spalvų įgavimą vyravo literatūroje apie akmenis iki 17 a.
...Tekinimo staklės...
Komentaruose angliškam vertimui panaudotas Teofrasto teksto atžvilgiu netinkančia prasme terminas
tekinimo staklės. Juk kalbama apie paprasčiauią akmens apdirbimo mechanizaciją 4 a. pr.m.e. Gemų
srities žinovas O. Neverovas pastebi, kad brangakmenių pjaustymo staklės buvo išrastos du kartus. Pirmąjį
kartą piešinys ant 3-2 tūkst. pr.m.e. buvo išraižomas greitai besisukančio strykinio arba lankinio įtaiso
pagalba (yra gemas su tokio raižiklio atvaizdu). Antrasis akmens apdorojimo staklių išradimas priskiriamas 6
a. pr.m.e. ir siejamas su meistrais Roiku ir Teodoru iš Samos. Jų staklėse grąžtas buvo sukamas kojos
pedalu su pavara. Rastos archeologiniai dirbtuvinių raižiklių liekanos Kretos saloje bei Pompėjoje patvirtina,
kad senovės juvelyrai naudojo obsidiano bei deimanto smaigalius (grąžtus), kuriais ant brangakmenių
išraižydavo piešinius. Gemų poliravimui naudojo sutrintų kriauklelių miltelius. Gemai rečiausi ir smulkiausi
didingiausi paminklai ir senovės juvelyrų meistriškumo liudininkai, ko nenutylėjo ir Teofrastas.
6 punktas
Penteliko akmuo
Spendžiant iš Pausanijaus Elados aprašymo, čia kalbama apie Pentelikono marmurą, dažnai naudotą Atėnų
ir kitų Graikijos miestų pastatams bei jų papuošimui. Akmuo buvo išgaunamas prie to paties pavadinimo
kalno (aukštis 1109 m), esančio į šiaurės rytus nuo Atėnų.
Paroso akmuo
Smulkios kristalizacijos ir nepaprastai švarus marmuras dėl tų savybių plačiai naudotas skulptorių. Jis
buvo išgaunamas Paroso saloje vienoje iš Egėjo jūros salų, priklausančiai Kikladų salų grupei. Apie
Paroso marmurą sukurta istorinė kronika (Marmor Parium).
Priedas
Strabonas. Geografija, 13 kn., 1 sk., 54
Iš Skepsio kilo filosofai-sokratikai Erastas ir Koriskas, Korisko sūnus Nelėjus; šis buvo ne tik Aristotelio
ir Teofrasto klausytoju, tačiau paveldėjo ir Teofrasto biblioteką,
apimančią ir Aristotelio knygų rinkinį. Bent
jau Aristotelis perdavė savo biblioteką Teofrastą, jam palikęs ir savo mokyklą. Kiek man žinoma, Aristotelis
pirmasis ėmė kaupti knygas ir išmokė Egipto faraonus sudarinėti biblioteką. Tuo tarpu Teofrastas savo
biblioteką perdavė Nelėjui, kuris ją pervežė į Skepsį ir paliko savo įpėdiniams, aplaidiems žmonėms, kurie
knygas laikė užrakinę ir netgi jas saugojo nerūpestingai. Kai tie išgirdo, su kokiu užsidegimu Atalijos
valdovai, kurių valdžioje tuo metu buvo miestas, ieško knygų bibliotekos įkūrimui Pergame, paslėpė knygas
kažkokioje duobėje žemėje. Vėlesni jų palikuonys pagaliau pardavė už didelę sumą Aristotelio ir Teofrasto
knygas, jau apgadintas drėgmės ir kirminų, Apelikontui iš Teoso. Apelikontas daugiau buvo knygų, o ne
mokslo mylėtojas. Todėl, bandydamas atstatyti kirminų išgraužtas vietas, sulipino rankraštį su naujomis
teksto kopijomis, neteisingas jas papildydamas, ir į pasaulį paleido pilnas klaidų knygas. Pasirodė, kad
senieji peripatetikai po Teofrasto visai neturėjo knygų, išskyrus
nedidelį kiekį daugiausia ekzoterinio turinio kūrinių, todėl neturėjo galimybės rimtai užsiimti filosofija, o tik retoriškai dėstė bendrąsias vietas.
Vėlesnieji peripatetikų atstovai, priešingai, pasirodžius šioms knygoms galėjau geriau už anuos užsiimti filosofija ir
aiškinti Aristotelį, dažnai vadinti savo išvadas tik tikėtinomis. Daug prie tokios padėties prisidėjo ir Roma.
Netrukus po Apelikonto Sulos, užėmusio Atėnus, mirties Apelokonto biblioteką pervežė į Romą. Kai ją
atvežė į ten, ji pateko į gramatiko Tiraniono, Aristotelio garbintojo, rankas dėl jo meilinimosi prieš
bibliotekininką, ką darė ir kai kurie knygų pardavinėtojai; jie naudojosi prastais perrašinėtojais ir nelygino nuorašų, kas nutikdavo ir
su kitomis knygomis, perrašinėjamos pardavimui tiek čia, tiek Aleksandrijoje. Tačiau apie tuos žmones pasakyta pakankamai.
Senovės istorikai
Herodotas. Istorija, 4 knyga
Plutarchas. Biografijos: Solonas
Ivanas Naživinas. Judėjas
Hiperboriečiai senovės liudijimuose
Griaustinis, Tobula mintis
Prokopijus. Nuslėptoji istorija
Kinų filosofija: Konfucijus
Senovės Graikijos architektūros orderiai
Lukianas iš Samosatos. Apie gintarą arba Apie gulbes
Matematika Egipte: Rindo papirusas ir kt.
Aleksis de Tokvilis. Laiškas abatui Leziuerui Olbani
Ankstyvosios slavų kalbų gramatikos
Filonas Aleksandrietis apie esenus
Papilnėjo da Vinčio kanonas
Paslaptingas Atėnės gimimas
Galvos chirurgija senovėje
Bažnyčia už laiko gniaužtų
Japonų 'Kodziki'
Hiperborėja Užpoliarėje
Mainadės ir Dionisas
Slontaho šventykla
Bardesanas
Judėjai