Umberto Eco. Fuko švytuoklė
(tekstai ir komentarai)
|
Ankstesni puslapiai:
Stounhendžas
5 Gebura: Apie sinarchiją
Išmatuotoji Žemė
Nauja dėl Stounhendžo
Telūrinės srovės
Vidinė Žemė
Orknėjų Brodgaro valdovas
Paslaptingoji Žemė
20: šventasis Gralis
Alchemija
Rodanti kelią
Papildomi puslapiai:
41b: Rosa Rosarum
Hermetiškosios vizijos
Šeiveris ir Slėpiniai
Paskutiniai megalitai
U.Eco.Įžengiant į miškus
Magija ir Thelema
Da Vinčio kodas"...
Alchemikų filosofinis akmuo
Kvantinė mechanika
Tunguskos sprogimas
Kinijos piramidės
Gyveno milžinai...
Kinų kambarys
|
3 Bina, 18
|
Jei galėtume permatyti žemę nuo ašigalio iki ašigalio arba nuo tos vietos, kur stovime, iki
antipodų, išsigąstume išvydę rūmą, išvagotą baisių plyšių ir kiaurymių.
(T. Burnet*). Telluris Theoria Sacra, Amsterdam, Wolters, 1694, p.38)
|
6 Tiferet, 82
|
Žemė yra magnetinis kūnas. Iš tiesų, kaip nustatė kai kurie mokslininkai, ji yra vienas didelis
magnetas. Paracelsas tai tvirtino jau prieš 300 m.
H.P. Blavatsky. Isis Unveiled, New York, Bouton, 1877, I, p.XXIII
|
Pabandėme, ir mums pavyko. Žemė yra didžiulis magnetas, ir jos srovių jėgą bei kryptį
lemia dangaus kūnai, metų laikų ciklai, ekvinokcijų paankstėjimai, kosminiai ciklai. Todėl
srovių sistema yra kintama. Tačiau ji turi judėti taip, kaip plaukai, kurie nors ir auga ant visos
viršutinės kiaušo dalies, bet atrodo išsisukantys iš vieno taško viršugalvyje, ten, kur jie
labiausiai maištauja prieš šukas. Suradus tą tašką ir įrengus jame galingiausią stotį būtų
galima valdyti visus telūrinius planetos srautus. Tamplieriai suprato, kad paslaptis ne vien
viso rutulio srovių žemėlapis, bet ir kritinio taško Ompalos, Umbilicus Telluris, Pasaulio centro, Vadavietės vieta.
Visos alcheminės išmonės, chtoniškas juodosios magijos nuopuolis, baltosios magijos
elektros iškrova tebuvo įšventintiems aiškūs šios šimtmetinės auskultacijos ženklai, o
galutinis rezultatas turėjo būti raudonoji magija, visuotinis pažinimas, absoliutus planetos
srovių sistemos valdymas. Tikroji alcheminė ir tamplieriška paslaptis rasti šio vidinio,
švelnaus, siaubingo ir lygaus tarsi žalčio Kundalinio plastelėjimas ritmo ištakas, dar galutinai
nepažinto, bet tikslaus kaip laikrodis ritmo, kuriuo plakė tas vienintelis, tikras Akmuo,
niekada nenukritęs tremtin iš dangaus Didžioji Motina Žemė.
Antra vertus, tai norėjo suprasti ir Pilypas Gražusis. Štai kodėl inkvizitoriams taip įkyriai
rūpėjo paslaptingasis bučinys in pasteriori parte spine dorsi. Jie troško pažinti
Kundalinio paslaptį. Tai rūpėjo daugiau negu sodomija.
- Viskas puiku, - sakė Diotalevis. Bet kai jau išmoksti valdyti telūrines sroves, ką su jomis darai? Alų?
- Na jau, - atsakiau, - argi jums neaiški atradimo prasmė? Įtvirtinkite telūrinėje bamboje
galingiausią kištuką
Turėdami šią stotį, galėsite numatyti liūtis ir sausras, paleisti
uraganus, audras, žemės drebėjimus, skaldyti žemynus, paskandinti salas (Atlantida tikrai
pradingo dėl vieno tokių nepavykusių bandymų), išjudinti miškus ir kalnus
Suvokiate? Tai
jums ne atominė bomba, kenkianti ir tiems, kurie ją numeta
.
- Tikrai, - sakė Diotalevis. Didžiulė jėga. Perrašyti Žemę kaip Torą.
|
79
|
<...>Salonas vis kalbėjo, dabar jau lyg kartodamas seniai išmoktą monologą.
- Ar žinote, kas tai yra anglų "leys"? Praskriskite virš Anglijos ir pamatysite, kad visos
šventos vietos sujungtos tiesia linija, tiesiog linijų tinklas, išvagojęs visą teritoriją. Vis dar
matomos, nes pagal jas vėliau buvo nutiesti keliai...
- Jei jau egzistavo šventos vietos, jos turėjo būti susietos keliais, o tuos kelius bandyta tiesti kuo tiesesnius
- taip? O kodėl išilgai šių linijų migruoja paukščiai? Kodėl jie žymi skraidančiųjų lėkščių
maršrutus? Romėnų invazija tą paslaptį nustūmė užmarštin, bet dar liko tokių, kurie ją žino...
- Žydai, - mestelėjau.
|
81
|
Tačiau keltai tikėjo, jog gana turėti bendrąjį Planą. Štai kodėl jie statė megalitus;
menhyrai buvo radioesteziniai aparatai, tarsi velenai, elektros dėžutės įstatytos tose vietose,
kur srovės šakojasi į daugelį krypčių. "Leisai" žymėjo jau atrastos srovės kelią. Dolmenai
buvo energijos kondensatoriai, per kuriuos druidai, pasinaudodami geometrinėmis
išmonėmis, bandė ištirti žemės rutulio schemą, kromlechai ir Stounhendžas buvo mikro ir
makro-kosminės observatorijos, iš kurių pagal žvaigždynų išsidėstymą bandyta spėti apie
srovių išsidėstymą, nes pagal Tabula Smaragdina tai, kas viršuje, yra izomorfiška tam, kas yra apačioje.
<...> Babelio bokštas
negalėjo būti niekas kitas, kaip tik bandymas, deja, skubotas ir todėl
nepavykęs dėl jo projektuotojų puikybės pastatyti visų galingiausią menhyrą.
|
84
|
O jei kokia nors grupė, aišku, Bekono šalininkų, nuspręstų atskleisti srovių paslaptį be
žemėlapio ir be Švytuoklės, naujai įsiklausydama į žalčio alsavimą? Štai kur galėjo
pasitvirtinti Salono nuojauta: maždaug Fuko laikais pramonės pasaulis Bekono šalininkų
kūrinys pradeda kasti metro tinklus Europos metropolijų širdyse.
- Tikrai 19 a. apsėstas požemių: Žanas Valžanas, Fantomas, Žaveras, Rokambolė
viskas prasideda ir baigiasi kanaluose bei kloakose, - kalbėjo Belbas. Viešpatie, kai dabar
pagalvoju visa Verno kūryba yra įšventintojo žvilgsnis į požemio paslaptis! Kelionė į žemės
gelmes, 20 tūkst. mylių po vandeniu, paslaptingosios salos olos, milžiniškas Juodosios
Indijos požemių pasaulis reikėtų atkurti jo įstabiųjų kelionių schemą ir tikrai rastume žalčio
apvijų pėdsaką, kiekvieno žemyno "leisų" žemėlapį. Vernas tyrinėja telūrinių srovių tinklą iš viršaus ir iš apačios.
|
23
|
Tuomet ši problema neatrodė man tokia svarbi, bet tą šeštadienio vakarą pagalvojau,
kad viskas priklauso nuo telūrinių srovių ir Švytuoklėje glūdi to paslaptis.
|
48
|
- ... Elektra, radioaktyvumas, atominė energija tikras įšventintasis žino, kad tai
metaforos, paviršiniai gaubtai, sutartinis melas, daugių daugiausia apverktinas kažkokios
senesnės, užmirštos jėgos pakaitalas, todėl įšventintasis ieško, ir ateis diena, kai atras. Gal
turėtumėm pakalbėti, - jis valandėlę padvejojo, - apie telūrines sroves?
|
87
|
- Taip, kalbėjo Belbas, - bet juk ir Bekono šalininkai savo kelyje sutinka kliūčių. Kai kurie
jų pradeda nuo mokslinės svajonės, o baigia aklagatvyje. Sakyčiau, kad paskutinieji
dinastijos palikuonys einšteinai, fermi, ieškantys paslapties mikrokosmoso širdyje, - padaro klaidingus atradimus.
Vietoje telūrinės švarios, natūralios, išmintingos energijos jie atranda atominę, technologinę, bjaurią, užterštą energiją...
|
2
|
Deja... Leidžiantis sutemoms ir pro pilkėjančius langus smelkiantis vis skurdesniems
šviesos spinduliams vėl pabūgau slėptis tarp šių mechaninių gyvūnų, bijodamas vėliau savo
elektrinio žibintuvėlio šviesoje išvysti juos, atgijusius tamsybėse, šnopuojančius sunkiu
požemių alsavimu, vien kaulai ir viduriai, girgždančius, aptiškusius dvokiančiomis tepaluotomis seilėmis.
|
Komentarai ir paaiškinimai
|
Kur veda lėjos?
Skaitykite >>>>Telūrinės srovės
Pradedant Alfredo Watkinso tiesių linijų vizija, "lėjų" koncepcija buvo vystoma kelis
dešimtmečius. Tačiau pamažu vis aiškėjo, kad iš tikro nėra "lėjų". Geriausiu atveju, tai
sutartinis pavadinimas, apimantis tiek tikrus, tiek įsivaizduojamus įvairių laikotarpių ir kultūrų
parikiavimus. Ir vis tik buvo padaryti netikėti atradimai. Nustatyta, kad sužadintos psichinės
būsenos kaltos už ženklų palikimą žemės paviršiuje. Ir tos paieškos padėjo atskleisti
Šekspyro pjesės fragmento prasmę atskleidžiant Senosios Europos
dvasinės geografijos ženklus.
Šekspyro "Vidurvasario nakties sapne" Pukas sako:
Now it is that time of night,
That the graves all gaping wide.
Every one lets forth his sprite,
In the church-way paths to glide.
[Tą nakties metą, kai plačiai atsiveria kapai, kiekvienas gali išleisti dvasią, skristi bažnyčios keliu].
Kiek tūkstančių kartų aktoriai tarė šiuos žodžius, tačiau kiek buvo supratusių, apie ką, po
velnių, kalba Pukas, archetipinė gamtos dvasia?
Šekspyro "bažnytiniai keliai"
reiškia tam tikrus Europos kelius, vadintus "lavonų keliais".
Britanijoje jie vadinti įvairiai: "bier" (medinis paaukštinimas karstui) keliu, karsto linija, "lyke"
arba "lyck" linija (iš senosios anglų "liches" lavonas), laidojimo keliu ir pan. Saksonų laikais
tai vadinta "deada waeg", kuris etimologiškai gali būti susijęs su olandų terminu lavonų
keliams, "Doodwegen" (Mirusiųjų keliai). Tai Viduramžių galo reiškinys. Daugelis jų jau išnykę, o išlikusiųjų paskirtis pamiršta.
O jų paskirtis buvo labai aiški pernešti mirusiuosius į laidojimo vietas. 10 a. labai
išsiplėtė bažnyčių statyba Anglijoje. Naujos bažnyčios neišvengiamai įsiverždavo į
ankstesnių bažnyčių valdas. Dvasininkai jautė, kad jų įtaka gali sumažėti, tad nusprendė
statyti lavonų kelius link senųjų bažnyčių, kurios vienintelės turėjo laidojimo teisę. Kai
kuriems parapijiečiams tas kelias buvo gana ilgas. Laukai, per kuriuos eidavo tie keliai, dažnai vadinti
"bažnyčios kelio laukais" ir net šiandien galima būtų atsekti neišlikusius lavonų kelius pagal laukų senuosius pavadinimus.
Tačiau Pukas užsimena ir apie slaptąją tų kelių istoriją. Tie keliai vedė ne per tik per fizinį kraštą, bet ir per
nematomą dvasinę žemę. Šios archaiškos dvasinės terpės ženklai atskleidžiami daugybe "virtualių" ir fizinių Senosios Europos ypatybių.
Virtualios ypatybės yra liaudies tikėjimai, tiek be fizinės apraiškos, tiek turintys
geografinę vietą. Pavyzdžiui, Tilžėje (dabar Niemanas, Kaliningrado sritis) egzistavo
"Leichenflugbahn" (mirusiųjų skrydžių kelias) tikėjimas. Mieste buvo dvejos kapinės: lietuvių
ir vokiečių ir buvo tikima, kad palaidotųjų dvasios gali skrajoti tarp jų. Sakoma, kad
šmėklos skrisdavo tiesiai arti žemės paviršiaus, tad tarp kapinių nebuvo statoma tvorų, sienų ir pastatų.
Vokiečiai turėjo panašius virtualius kelius, kurie vadinti "Geisterwege". Nors ir nematomi,
tie keliai turėjo tam tikrą geografinę išraišką vietiniame folklore ir žmonės naktį jų vengdavo:
"Keliai, be išimčių, yra tiesūs virš kalnų ir slėnių, po taip pat pelkių
Miestuose jie
praeina arti namų arba tiesiai per juos. Keliai baigiasi arba prasideda kapinėse
todėl tas takas ar kelias laikytas turint
tokias pat savybes kaip kapinės
kuriais keliauja mirusiųjų dvasios" (Handwortbuch de deutschen Aberglaubens).
Airijoje ir kituose keltų kraštuose irgi egzistavo nematomi fėjų keliai. Stebina panašumas
į kinų feng-šui tradiciją , kai namai ir kapai turėjo būti apsaugoti nuo tiesių kelių ir kitų
kraštovaizdžio ypatybių (strėlių), nes jais keliauja neramios dvasios, galinčios pakenkti.
Airijoje irgi apie sergančius ar nelaimę patyrusius žmones sakydavo, kad jie "ant kelio" arba "blogoje vietoje".
Fėjų keliai dažniausiai jungė fėjų fortus (geležies amžiaus laikų apskritus žemės
darinius), "airy" (eerie) kalnus ir kalvas, erškėčių krūmynus, šaltinius, ežerus, akmens
amžius paminklus. Dauguma šaltinių mini, kad fėjų keliai buvo tiesūs (žr. pvz., P. Kennedy. The Fireside Stories, 1870).
Tiesių virtualių kelių pavyzdžiai gali būti Vikingų laidojimo kelias Rosaringe (vedantis į
vikingų ir bronzos amžiaus kapines), akmenų kelias Hartz kalnuose Vokietijoje ir olandų
"Doodwegen". Reikia atminti, kad laidojant buvo laikomasi ir daugybės prietarų, nenešamas
mirusysis kojomis į namus, stengiamasi pernešti per tiltus ar tekantį vandenį ir pan.
Visa tai galėjo turėti ir piki-istorinius aspektus. Pvz., Britanijoje neolito laikų moliniai
takai, vadinami "cursuses", jungė pilkapius šie dariniai būdavo gana ilgi, iki kelių mylių ir
daugiausia buvo tiesūs arba iš tiesių atkarpų. Jų paskirtis nežinoma, tačiau galima spėti ją
buvus susijusią su dvasiomis. Panašiai kai kurie neolito ir bronzos amžių kapai, daugiausia
Prancūzijoje ir Britanijoje, siejami su akmenų eilėmis kartais turinčiomis blokuojančius akmenis galuose. Kas buvo blokuojama?
Lėjų ieškotojai ir užmirštą nekromantinę būrimo formą. Britanijoje tai "bažnyčios prieangio
stebėjimas" arba "sėdėjimas". Kaimo "aiškiaregys" turėjo budėti nuo vienuoliktos vakaro iki
pirmos nakties prie bažnyčios durų, kapinėse, "lych"-vartų (pro kuriuos kortežas įeidavo į
bažnyčios kiemą ar netoliese (tikėtina, ant lavonų kelio), kad pamatytų šmėklas mirsiančių
per ateinančius 12 mėn. Dažniausiai tas budėjimas vykdavo 6v. Marko vakarą (kovo 24 d.)
arba Visų šventų, Kalėdų, Naujų metų ar Vidurvasario naktį. Paprastai būdavo pamatoma
procesija, įeinanti, o po to išeinanti iš bažnyčios, nors Velse budėtojai išgirsdavo mirsiančiojo vardą.
Ši britų tradicija atrodo turi olandų analogą, būrėjų tipą, vadinamą voorloper arba
veurkieken, siejamais su mirusiųjų keliu, Doodwegen. Jie galėdavo pasakyti, kas greitu
laiku mirs, nes regėdavo mirties keliu praeinančias procesijas. Panašius tikėjimus E. Wentz'as**)
užrašė netoli Karnako, Bretanėje. Tai panašu į senovės norvegų būrimus sėdint kapinėse
arba ant pilkapių, ar sėdint transe nustatytu laiku tarp šv. Luko (gruodžio 13 d.) ir Kalėdų (Vengrijoje).
Tos pačios rūšies būrimai aprašyti islandų folklore, kai aiškiaregys turėjo Naujų metų
ar ųv. Jono naktį būti kryžkelėje, kurioje keturi keliai veda, kiekvienas tiesiai, į keturias
bažnyčias RB iš kur matomos keturios bažnyčios, pasislėpti po jaučio ar jūrų vėplio oda ir,
gulėdamas kaip negyvas, stebėti kirvio ašmenis. Taip pat turėjo sakyti įvairius burtažodžius
kviesdamas mirusiųjų dvasias, kad jos perduotų informaciją. Būrimai kryžkelėse buvo ir
Britanijoje bei kitose Europos šalyse siejant su tikėjimu, kad ten gali apsireikšti velnias.
Taip pat buvo tikima kryžkelėse įstringa nusikaltėlių ir savižudžių vėlės.
Tai dalis platesnio tikėjimo, kad dvasios gali įsibrauti į gyvenamus namus. Bavarijoje iki
šiol galima rasti į laiptelius įspaustų akmenukų raštus arba iškart už durų dvasių spąstus,
tarsi mažas antenas, nukreiptas į lubas. Raganų buteliai buvo paplitę visoje Europoje
stiklo buteliai ar rutuliai su daugybe siūlų viduje. Ant mirusiųjų krūtinių buvo dedami siūlų
gniužulai, kad jų dvasia neišeitų anksčiau, nei bus palaidota. O tinklai iš siūlų kabinami ant
mirusiųjų kelių, kad jas sugautų. Panašūs dalykai buvo naudojami ir Tibete, kur siūlų kryžiai
(mdos) buvo kabinami ant stogo kraigų kaip velnio gaudyklės. O visa tai panašu į Amerikos indėnų sapnų gaudykles.
Taigi senovės žmonės jautės atsakingi už dvasių judėjimą savo krašte. Tačiau kiek jomis nesektumėm, lėjos nenuves mūsų prie atsakymo.
*) Tomas Barnetas (Thomas Burnet, apie 1635-1715) - anglų
teologas, rašęs apie kosmogoniją. Žinomiausias jo veikalas Šventoji Žemės teorija (Telluris Theoria Sacra, 1 d.
1681; 2 d. 1689), kuriame jis pasiūlė tuščiavidurės Žemės iki Nojaus tvano idėją, kai per Tvanį atsirado kalnai ir vandenynai.
Jis paskaičiavo vandens kiekį Žemės paviršiuje ir padarė išvadą, kad jo nepakanka tvanui taigi po tvano jis turėjo subėgti
į tuštumą viduje. Barneto sistema turėjo naujų elementų, išlaikydama ir klasikinius: pradžioje Žemė buvo ovalo formos, Rojus iki Tvano,
kuriame visad buvo pavasaris, upės nuo ašigalių tekėjo link pusiaujo. I. Niutonas
žavėjosi T. Barneto požiūriu į geologinius procesus ir net parašė jam laišką, pasiūlydamas, kad tuo metu, kai Dievas tvėrė pasaulį, dienos
buvo ilgesnės. Tuo tarpu kai kurie požiūriai knygoje Apie daiktų kilmę (1692) buvo nepriimtini amžininkams; pvz., kad
žmogaus nuopuolis buvo simbolinis, o ne tikras įvykis. Po jo mirties buvo išleista ir
Apie mirusiuosius ir prisikėlimą. T. Barneto garbei pavadinta ketera Mėnulyje (Dorsa Burnet).
**) Valteris Evansas Vencas (Walter Yeeling Evans-Wentz, 1878-1965) amerikiečių antropologas
ir rašytojas, teosofas, Tibeto budizmo tyrinėjimo pionierius, paskelbęs
Tibeto mirusiųjų knygos vertimą (1927). Taip pat išvertė
Tibeto didįjį jogą Milarepą (1928), Tibeto jogą ir slaptuosius mokymus (1935), Tibeto didžiojo išsilaisvinimo knygą (1967).
| |
|