Jau 16 šimtmečių prieš kiekvienas Velykas Jeruzalės Kristaus prisikėlimo bažnyčioje įvyksta stebuklas; į tą vietą, kurioje po mirties buvo palaidotas Jėzus, nusileidžia dangiškoji ugnis. Korona virusas nesutrukdė nusileisti
ugniai ir 2020-ais, nors pradžioje buvo pasirodę pranešimų, kad tai lyg ir bus atidėta...
Pirmosios apraiškos užfiksuotos 4 a. pagal apaštalų ir šventųjų Tėvų liudijimus, Viešpaties karstą šviesa nušvietė sekmadienį po Kristaus prisikėlimo. Tai matė vienas apaštalų. Bažnyčios istorikas Grigalius Nisietis rašė: Petras tikėjo, matė ne tik savo žvitriomis akimis, bet jautė ir aukštu apaštališkuoju protu šviesa užlieja šviesa taip, kad nors buvo naktis, tačiau vaizdus matė dvigubai jausmais ir siela. Kitas istorikas Eusebijus Pamfilietis Bažnyčios istorijoje rašo, kad kartą pritrūko lempelėse pritrūko aliejaus. Tada patriarchas Narcizas1) (2 a., Jeruzalės vyskupas apie 197-212) leido į jas pripilti vandens iš Siloamo*) šaltinio, o jį uždegė iš dangaus nusileidusi ugnis, - ir ji degė per visas Velykas. Apeigos
Likus maždaug parai iki stačiatikių Velykų prasideda šv. Ugnies litanija. Kristaus prisikėlimo bažnyčioje ima rinktis lankytojai (tarp jų yra ir kitų religijų, netgi ateistų), norintys savo akimis išvysti ugnies nusileidimo stebuklą, o viską atidžiai stebi Izraelio policija. Bažnyčioje telpa apie 10 tūkst. žmonių, o taip pat žmonės tankiai susitelkia ir aikštėje prieš bažnyčią bei aplinkinių pastatų anfiladose. Išvakarėse užgesinamos visos žvakės, lempelės, kad neliktų nė vienos ugnelės. Dar nesenai tą procesą griežtai kontroliavo Turkijos valdininkai kruopščiai apžiūrėdavo bažnyčios vidų, buvo tikrinamos net metropolito kišenės, ar jis ten neslepia degtukų ar kito daikto, galinčio įžiebti ugnį. Karsto centre uždeda lempelę, pripildytą alyvos, tačiau neuždegtą. Aplink išdėstomi vatos gabaliukai, o jų kraštai sujungiami juostele. Taip turkų, o dabar žydų policijos paruošta ir apžiūrėta Kuvuklija (koplyčia, kurioje laikomas Viešpaties karstas) uždaroma, užrakinama ir ją užantspauduoja vietos raktininkas-musulmonas. O tada Didžiojo šeštadienio rytą, 9 val., pradeda reikšti pirmieji dieviškos galios ženklai: pasigirsta griaustinis, nors lauke šviečia saulė ir danguje nėra nė debesėlio. Griaudžia apie 3 val. (iki pusiaudienio), o tada bažnyčioje ima blykčioti. Tai vienur, tai kitur pasirodo šviesos, liudijančios, kad netrukus nusileis dangiškoji ugnis. Pusę antros ima skambinti varpai ir pajuda procesija. Patriarchas apsirengęs tradiciniais apeiginiais rūbais. Dvasininkai pagarbiai praeina pro patepimo akmenį ir traukia link tilto, jungiančio Kuvukliją su soboru, paskui praeina pro dvi ginkluotų turkų rikiuotės eiles ir įeina į soborą. Po 20 min. po Kuvuklijos antspaudo nuėmimo, į bažnyčia subėga stačiatikių arabų jaunimas, kurių dalyvavimas yra būtina apeigų dalis. Jaunuoliai sėdi vieni kitiems ant pečių ir prašo Dievo motiną ir Dievą, kad padovanotų palaimintąją ugnį. Vakariečiams, įpratusiems prie santūresnio garbinimo, tai atrodo keista. Pasakojama, kad kai Jeruzalė buvo valdoma britų, bandė uždrausti tokius laukinius šokius, patriarchas Kuvuklijoje meldėsi pora valandų, tačiau ugnis taip ir nepasirodė. Tada patriarchas liepė įleisti arabus ir ugnis nusileido. Tada bažnyčioje virš Kuvuklijos pasirodo nedidelis debesėlis, iš kurio ima krapnoti lengvas lietutis. Visi šaukia Rasa, rasa... Rasa sudrėkino išdėliotą vatą, tai antrasis dieviškos galios ženklas. Į šventyklą įeina procesija, ją veda patriarchas (Jeruzalės arba Konstantinopolio), lydimas Armėnijos patriarcho ir šventikų. Jie praeina pro visas atmintinas vietas: Šventąją giraitę, kurioje buvo išduotas Jėzus, vietą, kur jį mušė romėnų legionieriai, Golgotą, kur jis buvo prikaltas prie kryžiaus, Patepimo akmenį, ant kurio jį rengė laidotuvėms. Galiausiai ji triskart apeina Kuvukliją, o patriarchas sustoja prie įėjimo. Nuo jo nuima religines relikvijas, aprangą, kol jis lieka tik su paprasta drobine sutana, kad visi matytų, kad jis nieko neturi, kuo galėtų uždegti lempelę. Prieš įeinant patriarchui, padėjėjai į olą įneša didelę lempą, kurioje turi įsižiebti pagrindinė šv. Ugnis, ir 33 žvakes (pagal Kristaus amžių). Tada patriarchai sueina į vidų, duris užantspauduoja dideliu vaško gabalu du raudona juostele; stačiatikių šventikai uždeda ir savus antspaudus. Tada bažnyčioje išjungiama šviesa ir įsivyrauja įtempta tyla ir ... laukimas. Dalyviai meldžiasi, prašydami Dievo padovanoti palaimintąją Ugnį. Visi su baime širdyje laukia pasirodysiančio patriarcho su Ugnimi rankose juk pagal padavimą manoma, kad ta diena, kai Ugnis nenusileis, bus paskutine žmonėms, o šventykla sugriauta. Todėl krikščionys įeidami ir priima Komuniją. Maldos trunka tol, kol įvyksta stebuklas. Laukimas trunka nuo 5 min. iki kelių valandų. Prieš nusileidimą pradeda blykčioti, tarsi žaibuotų nedideli žaibai. Sulėtintai peržiūrint nufilmuotą procesą
aiškiai matosi, kad blyksniai leidžiasi iš įvairių bažnyčios vietų kol viskas užsipildo ryškia šviesa. Tie žaibai
visai nekenkia žmonėms. Dar akimirka ir bažnyčią užpildo iš viršaus sklindantys žaibai ir tarp sienų ir
kolonų besiblaškantys blyksniai, kurie išsiskirsto po aikštę tarp lankytojų. Tuo metu užsidega lankytojų
rankose laikomos žvakės ir lempelės ant Kuvuklijos sienų. Lieka neužsidegusios tik 13 katalikiškųjų ir kai
kurios kitos lempelės. Staiga krenta lašas ir ugnis įsižiebia altoriuje ir po akimirkos liepsna išsiskleidžia tarsi
gėlė. O Kuvuklija dar tamsi. Lėtai iš altoriaus ugnis slenka per lankytojų žvakes ir staiga Kuvuklija švyti,
Tuo metu atsidaro Karsto durys ir išeina patriarchas, kuris laimina lankytojus ir dalija palaimingą Ugnį. Padėjėjai ją nešioja po visą bažnyčią, ugnies ratas pamažu plečiasi. Kai kurių lankytojų žvakės užsidega savaime. Pirmąsias 3-10 min. ugnis nieko nedegina lankytojai tiesiog prausiasi ja nejausdami jokio karščio: semia rieškučiomis, deda ant veido, nesvyla netgi palukai. Nuo vaško lašančius lašus maldininkai vadina palaimintąja Rasa. Jie ant rūbų išlieka visam gyvenimui, jų nenuplauna jokie skalbimo milteliai, joks muilas. Kartais nutinka ir išgijimo atvejų. Viename filmuotame siužete matosi kaip žmogui su sudarkyta ir pūliuojančia ausimi žaizda bemat savaime užsitraukė, kai jis ją apiplovė ugnimi. Užfiksuotas ir aklojo praregėjimo atvejis. Iš kitų reiškinių, lydinčių Ugnies nusileidimą, verta paminėti prieš dieną prasidedantį ikonos, kurioje pavaizduotas Nukryžiuotasis, rasojimą. Pirmą kartą tai 1572 m. per Didįjį penktadienį pastebėjo du prancūzai. Vienas jų apie tai parašė laiške, dabar saugomame Paryžiaus Centrinėje bibliotekoje. Po 5 mėn. Karolis IX**), pasidavęs motinos Katerinos Mediči spaudimui, Paryžiuje surengė Bartolomėjaus pjautynes (naktį), kai katalikai vien Paryžiuje nužudė 3-10 tūkst. hugenotų, o paskui žudynės tęsėsi provincijose. Ikona vėl apsiašarojo 1939 m., ką stebėjo keli Jeruzalės vienuolyno vienuoliai. Ir vėl po 5 mėn. prasidėjo Antrasis pasaulinis karas. Ji verkė ir 2001 m. ir šie metai (po 5 mėn.) žinomi rugsėjo 11 d. tragedija. Taigi, atrodo, kad tokiu būdu ikona perspėja apie gresiančias nelaimes. Liudijimai Vyskupas Porfirijus Uspenskis (1804-1885) Mano gyvenimo knygos 3-e tome mini, kad Teodosijus I Didysis (4 a.) slapta aplankė Jeruzalė ir Karsto šventyklą, kurioje vienu metu užsidegė visos lempelės: Tas stebuklas nustebino patriarchą, tačiau angelas jam atskleidė, kad maldininkas buvo ne paprastas žmogus, o šventasis valdovas Teodosijus. Vienuolis Bernardas3) (9 a.) savo Kelionėse rašo 12 a. katalikų metraštininkas rašė: Anglų metraštininkas Gotjė Vinisoufas (Gautier Vinisauf) savo veikale (1192) mini istoriją, kad 1187 m. saracėnai, vadovaujant sultonui Salachui ad-Dinui, užėmė Jeruzalę. Tais metais sultonas panoro dalyvauti šventėje, nors ir nebuvo krikščioniu. Kai jis atvyko, netikėtai užsidegė dangaus ugnis ir jo padėjėjai buvo labai sukrėsti. Krikščionys džiaugėsi šlovindami Viešpaties didybę, o saracėnai, priešingai, kalbėjo, kad ugnis, kurią ką tik matė nusileidžiant, buvo uždegta apgaule. Salachas ad-Dinas, norėdamas visų akivaizdoje atskleisti apgaulę, įsakė, kad lempa, kuriose užsidegė iš dangaus nusileidusi ugnis, būtų užgesinta, tačiau [po to], lempa iškart vėl užsidegė. Jis įsakė antrą ir trečią kartą, tačiau kaskart ji užsidegdavo tarsi savaime. Tada sukrėstas sultonas visiems girdint pranašingai sušuko: Greičiau jau aš mirsiu, nei neteksiu Jeruzalės. Jo pranašystė išsipildė. Salachas ad-Dinas mirė per kitą Didįjį pasninką. Apie ugnies nusileidimą rašė ne tik krikščionių, bet ir islamo rašytojai. Štai arabų musulmonas
al-Džachizas2) (776-868) savo Gyvūnų knygoje kritiškai vertina palaimintąją Ugnį: Tai gali užvesti į mintį, kad apie tai kalbama ir Korane (24:35): Alachas dangaus ir žemės šviesa. Jo šviesa tarsi niša: joje žibintas; žibintas stikliniame gaubte; stiklinis gaubtas tarsi perlo žvaigždė [ ... ]. Šviesa pasaulyje. Ir tasai žibintas užsidega [ ... ] nuo palaimintojo medžio alyvmedžio, nei rytų, nei vakarų. Jo alyva pasirengus įsižiebti, nors jos ir nepalietė šviesa. Šviesa pasaulyje. Matyt šis ajatas ir pastūmėjo Viduramžių musulmonus domėtis apie palaimintosios ugnies nusileidimą Artimųjų rytų krikščionių tradicijoje.
Išsamus aprašymas yra pas garsųjį al-Beruni (973-1048): Komentarai: *) Siloamas - senasis miestas rytų Jeruzalėje greta Siluano rajono, piečiau senamiesčio. Anot hebrajų Biblijos, jis pastatuta aplink gyvatės akmenį (Zoheletą), kur Adonijus rengė šventes Saliamono laikais. Čia randasi Siloamo tvenkinys (įrengtas Siloamo tunelio gale) ir Siloamo bokštas (kai griūdamas užmušė 18 žmonių) abu minimi Naujajame testamente. **) Karolis IX Maksimilijonas (Charles IX Maximilien, 1550-1574) Prancūzijos karalius (nuo 1550 m.). Žmona Elžbieta Austrietė (1554-1592). Pradėjęs savarankiškai valdyti, dėl silpnos sveikatos ir toliau buvo veikiamas motinos Kotrynos Mediči. Jo valdymo metu Prancūzijoje vyko vidaus religiniai karai tarp katalikų ir hugenotų. Po pirmojo religinio karo, pasibaigusio 1563 m., su motina keliavo po Prancūziją, kur Provanse susitiko su Nostradamu. 1572 m. Kotryna Mediči įtikino Karolį surengti tūkstančių hugenotų žudynes, kurios įvyko Šv. Baltramiejaus naktį. Po žudynių Karolio psichikos ir sveikatos būklė dar labiau pablogėjo. Mirė nuo tuberkuliozės. Po jo mirties žmona grįžo į Austriją, kur pasitraukė į savo įsteigtą neturtėlių klarisių vienuolyną. 1) Narcizas iš Jeruzalės (apie 99-216) Jeruzalės vyskupas, šventasis ir Vakarų, ir Rytų bažnyčiose. 195 m. jis su Kesarėjos vyskupu Teofitu vadovavo susirinkimui, kuris nutarė, kad Velykos turi būti švenčiamos sekmadienį, tačiau ne kartu su žydų Velykomis. Anot Eusebijaus, jsi atliko daug stebuklų, vienas kurių buvo pasibaigusio aliejaus lempose pakeitimas vandeniu. 2) Al-Džachizas (Abu 'Uthman 'Amr ibn Bahr al-Kinanī al-Basri, 776-868) arabų rašytojas, kritikas, teologas ir religinis polemikas. Žinomiausia jo kūriniai: Knyga apie vargšus (anekdotų rinkinys), laiškas apie kvadratumą ir apvalumą (apie mokslininko dogmatiškumą). Gyvūnų knyga 350 satyrinių pasakojimų ir patarlių apie gyvūnus. 3) Vienuolis Bernardas, matyt iš saloje esančio St. Mišelio kalno Prancūzijos Bretanėje vienuolyno, apie aprašė apie savo maždaug 870 m. vykusia piligrimo kelionę (tai paskutinis aprašymas prieš Kryžiaus žygius. Be aplankytų vietų nemažai detalių apie kelionės per Viduržemio jūrą ypatumus. Tuo metu buvo padidėjęs saracėnų priešiškumas ir Bernardas turėjo užsitikrinti saugumą. Jis plaukė į Egiptą, o iš ten sausuma į Palestiną. 4) Daimbertas, Pizos vyskupas, buvo popiežiaus Paschalijaus II legatas.
Apie Velykas | |