Menininko ir jo kūrinių klajonės
L. Segalo gyvenimas ir kūryba kupini esminių posūkių, stiliaus metamorfozių, susijusių su gyvenamos
aplinkos, klimato, įtakų šaltiniais ir kita. Jis visuomet jautė stiprų klajonių ir naujų egzotiškų įspūdžių poreikį. Dailininkas
stebėtinai greit suaugdavo su jį supančia kultūrine dirva ir sugebėdavo iš jos pasisemti naujų kūrybos impulsų bei
motyvų. Didysis klajoklis po bekraštį pasaulį Segalas nuėjo ilgą ir sudėtingą stilistinės evoliucijos kelią, kuriame
savitai atsispindėjo jį supusios besikeičiančios kultūrinės ir gamtinės aplinkos įtaka.
Pripažindamas universalių humanistinių vertybių bei idealų svarbą, Segalas neišsižadėjo savo litvakiškų šaknų, todėl su
litvakų bei žydų kultūros tradicija susiję vaizdiniai, nesvarbu, kurioje Žemės rutulio dalyje jis būtų gyvenęs, nuolat
sutinkami jo kūriniuose. Pro egzotiškų įtakų sluoksnius dailininko kūryboje skleidėsi ir saviti 20 a. litvakų bei žydų dailės
tradicijai būdingi elementai, o Vilniaus ilgesys liko jame iki gyvenimo pabaigos.
Lasaras Segallas (1889-1957) gimė 1891 m. liepos 21 d. Vilniuje, tuo laiku carinės Rusijos mieste, religingoje
torų perrašinėtojo Abelio Segallo ir Estheros Ghodes Glaser šeimoje ir buvo šeštas iš aštuonių jų
vaikų. Antrasis pasaulinis karas ištrynė iš mūsų atminties praėjusių amžių Vilnių, 19-20 a.
sandūroje vadintą Šiaurės Jeruzale. 1897 m. surašymo duomenimis net 38,8% Vilniaus
gyventojų buvo žydai, mieste veikė daugiau nei 100 sinagogų, 10 ješivų. Tačiau žydai, carinės
valdžios vis labiau spaudžiami žmogaus teises diskriminuojančių įstatymų, būrėsi į uždarą bendruomenę.
Lasaro Segallo (1891-1957) vaikystė prabėgo tradicinės žydų ortodoksų bendruomenės
aplinkoje. Berniuko talentą dailei paskatino jo tėvas, pats su atsidavimu perrašinėdavęs toras ir
kartais mažajam Lasarui leisdavęs išpiešti didžiąsias šventraščių raides. 1905-1906 m. L. Segallas mokėsi
Marko Antokolskio pramoninės dailės mokykloje, kurioje,
kaip ir kitose Vilniaus dailės mokyklose, vyravo orientacija į prancūzų dailę. Būdamas vos 15 metų, mokytojo L.
Antokolskio paskatintas, jaunuolis susiruošė į Paryžių. Keliaudamas ten per Vokietiją, būtent
šioje šalyje nusprendė tęsti savo studijas. Antanas Andrijauskas knygoje Litvakų dailė L'école de
Paris aplinkoje (2008) rašo, kad žydų modernus menas negalėjo skleistis toje LDK erdvėje,
kurioje buvo stipri ortodoksinių judaizmo tradicijų įtaka, todėl pagrindinis litvakų srautas plūstelėjo
į liberaliausią kosmopolitinio meno centrą - Paryžių (p. 31). L. Segallas savo kūrybines paieškas
pradėjo Vokietijoje: Berlyne, paskui Drezdene, Drezdeno dailės akademijoje. 1905 m. Ernstas
Ludwigas Kirchneris*) jau buvo subūręs ekspresionistų grupę Die Brücke (Tiltas, jai priklausė
Erichas Heckelis, Karlas Shmidt-Tottlufas, Maxas Pechsteinas, Otto Milleris ir Emilis Nolde), į ją
įsiliejo ir L. Segallas, 1911-1912 m. dalyvavęs bendrose parodose. Tilto nariai žavėjosi Afrikos
skulptūra, primityvizmu, intuityvia, spontaniška kūryba. Jie atmetė klasicistinės dailės kanonus,
netgi estetines impresionizmo paieškas, skatino primityvizme įžvelgti emocijų išlaisvinimą,
atsiriboti nuo civilizacijos primestų draudimų ir moralės normų.
Studijuodamas Vokietijoje L. Segallas ne kartą buvo grįžęs į Vilnių. Čia lankydamasis sukūrė
daugybę eskizų ir piešinių, vaizduojančių žydų gyvenimo akimirkas (pvz., eskiziškas 1916 m.
sausa adata atliktas raižinys Sėdintis jaunas vilnietis). 1910 m. Lasaras Segallas sukūrė
Pogromo - vieno svarbiausių savo kūrinių, tapusio modernistinių dailininko ieškojimų lūžio
tašku, kompoziciją (tapybos darbas Pogromas nėra išlikęs, bet jo kompozicija matoma 1910 m.
litografijoje). Reinholdas Helleris knygoje Dar tolimesnės kelionės: meninė Lasaro Segallo
emigracija (1997) cituoja menininko žodžius: Buvo 1910 m., vėlus vakaras, bet aš jaučiau
nenugalimą norą dirbti . Jutau, kad turiu sukurti kompoziciją Pogromas. Bedirbdamas suvokiau,
kad noriu pavaizduoti raudančius namus. Lyg pogromo metu patys namai išgyventų žmonių
patiriamas emocijas. Nupaišiau gatvelę su palinkusiais namais, o šalia stovintį žmogų
pavaizdavau tokio pat dydžio kaip trijų aukštų namas. Atsisakiau visų proporcijų ir perspektyvos .
Mano emocija buvo labai stipri, aš turėjau atmesti visas taisykles, kad galėčiau dirbti. Nuo tada
atsisakiau natūralių formų ir pradėjau kurti naujomis formomis, savo formomis, kurias naudojau
siekdamas perteikti tai, ką privalėjau. (p. 52-53) Kūrinyje ne tik atsiskleidė naujai atrastas
autentiškas L. Segallo stilius, jungiantis kubizmą, futurizmą ir melancholišką ekspresionizmą, bet
buvo atrasta ir visiškai nauja, iki tol Vakarų Europos dailėje neeksploatuota žydų persekiojimo ir
išvarymo iš nuosavų namų, amžinosios emigracijos tema, perteikianti tragišką Rytų Europos žydų lemtį.
1918 m. Drezdene išleistas albumas, kuriame atspausdintos L. Segallo iliustracijos F.
Dostojevskio apsakymui Nuolankioji. Parodoje Lasaras Segallas: nuo Vilniaus iki San Paulo
eksponuojamos 5 šio albumo litografijos: Moteris, Vyras ir moteris, Malda, Du veidai ir Prie
mirties patalo (1917). 1922 m. Erfurto galerijoje Drezdene L. Segallas surengė vieną iš savo
personalinių parodų, joje eksponuotas dar vienas dailininko albumas - Prisiminimai apie Vilnių,
1917 (Erinnerung an Vilna, 1917). Penki sausa adata išraižyti ofortai 2010 m. vėl trumpam
atkeliauja į Vilnių: Pora, Šeima, Keturios personos, Dvi moterys ir trys vaikai, Trys personos.
1918 m. sukurtos litografijos F. Dostojevskio apsakymui Nuolankioji pasižymi saikingumu, o
kampuotos, veržlios įstrižos linijos perteikia nuolatinį personažų judėjimą, dvasinę ir psichologinę
įtampą ir stilistiškai yra artimesnės modernistinei futurizmo krypčiai. 1922 m. išleisti Prisiminimai
apie Vilnių, 1917 - nors čia L. Segallas taip pat nevengia naudoti įstrižų linijų - atskleidžia
dailininko sieloje įsirėžusias gilesnes emocijas, atkuriančias jo gimtojo miesto vaizdus. Kelis
kartus adata rėžiama linija platėja, švelnėja jos kontūrai, už pirmame plane vaizduojamų žmonių
figūrų ryškėja struktūrizuotų pastatų kontūrai, kai kur virstantys arkomis, panašiomis į antkapius,
paženklintus šešiakampėmis Dovydo žvaigždėmis (Trys personos).
Vaikystėje ir ankstyvoje paauglystėje išgyvenęs carinės valdžios padiktuotas žydų
bendruomenės realijas (pogromus, trėmimus), L. Segallas pats jautė nenumaldomą kelionių troškulį, norą atrasti kitokį,
naują pasaulį. 1912 m. pabaigoje, aplankęs Prancūziją ir Olandiją, beveik metams išvyko į Braziliją, kur tuomet jau gyveno keli dailininko giminaičiai.
1923 m. pabaigoje L. Segallas nutarė palikti Europą ir persikelti į Braziliją. Ten jis sėkmingai atsiskleidė
kaip modernus dailininkas, o po trejų metų gavo Brazilijos pilietybę. XX a. trečiojo dešimtmečio
Brazilijos menas vis dar sekė akademinėmis prancūzų meno tradicijomis, o didžioji dalis publikos
nebuvo girdėjusi žodžių postimpresionizmas ar ekspresionizmas. Brazilams L. Segallas buvo
egzotiškas dailininkas, gimęs tolimoje carinėje Rusijoje, modernistinio meno paieškoms
pasirinkęs svetingą Pietų Amerikos šalį. Pačiam Lasarui Brazilija - jos fauna ir flora, vietiniai
gyventojai - tapo neišsemiama kūrybine versme, iš kurios galima nepaliaujamai semtis primityvių, civilizacijos nepaliestų formų.
Gyvendamas Pietų Amerikoje L. Segallas nenutraukė ryšių su Europa, jo darbai buvo
eksponuojami Berlyne ir Drezdene. 1928 m. L. Segallas nutarė persikraustyti į Paryžių, kur šalia
tapybos ir grafikos ėmė gilintis ir į skulptūrą. 1931 m. Paryžiaus Vinjono galerijoje (Galerie
Vignon) atidaryta jo personalinė paroda. Anot A. Andrijausko, šios viešnagės ir vėliau dar dviejų
trumpesnių kelionių į Paryžių svarbiausia priežastis buvo jau subrendusio dailininko noras
patikrinti savo ieškojimų, atradimų reikšmę ir vietą didžiųjų L'ecole de Paris meistrų kūrybos
prisodrintoje Vakarų dailės sostinėje ir reiklių Paryžiaus kritikų bei naujausių meninių ieškojimų
aplinkoje. Paryžiuje L. Segallas praleido ketverius metus. 1932 m. jis vis dėlto nutarė grįžti į San Paulą, nors dar du kartus,
1935 m. ir 1937 m., aplankė Paryžių. Tuo laiku Europoje stiprėjo antisemitizmo apraiškos:
1937 m. naciai Miunchene surengė parodą Išsigimėlių menas (Entartete Kunst), kurioje buvo eksponuojama ir 10 L. Segallo darbų.
Gyvendamas Brazilijoje, toli nuo Antrojo pasaulinio karo siaubiamos Europos, 1941 m. L.
Segallas sukūrė monumentalią drobę Emigrantų laivas (Navio de emigrantes), kurią brazilų
poetas modernistas Oswaldas de Andrade pavadino nuostabiausiu visos Brazilijos tapybos
pavyzdžiu. Parodoje Lasaras Segallas: nuo Vilniaus iki San Paulo bus galima pamatyti du
sausa adata atliktus kūrinius - Jūreivis (1928) ir Trečioji klasė (1928), vėliau padėjusius atsirasti
garsiajai drobei. Anot dailininko, čia nėra jokios politinės intencijos ar noro atspindėti realybę. Čia
nieko nėra laikino, šis laivas plaukia už laiko ir erdvės ribų. Tai mano sukurtas laivas ir daugiausia
jame atsispindi mano vidinės kelionės, tai mano kontempliatyvus simbolis. Melancholiško kolorito drobėje laivu keliaujantys žmonės,
sustatyti piramide, plaukia pasitikti savo likimo: tai žmonijos nelaimių ar, atvirkščiai, nerūpestingumo padarinys.
Antrasis pasaulinis karas paskatino L. Segallą rinktis skausmingesnes temas. Jis vėl grįžo
prie persekiojimo, chaoso ir tremties vaizdų (pvz., Koncentracijos stovykla, 1945). Savo kūryboje
L. Segallas niekada nevengė visuomenės paribiuose gyvenančių žmonių tematikos: jis kūrė
valkatų, bepročių (Beprotnamyje, 1921), išmaldos prašytojų (Elgetos, 1915), emigrantų (Ant
dėžės sėdintys emigrantai, 1928), neįgaliųjų (Aklas jaunuolis, 1918) atvaizdus, piešė
prostitutes, nėščias moteris (kas taip pat neatitiko tuometinei saloninei visuomenei priimtinų
vaizdavimo normų). Visi jie - nebūtinai žydų tautybės asmenys - simbolizuoja tragišką ir sužeistą
žmoniją, atstovauja tiems, kurie buvo ištremti, kurių buvo atsikratyta, kuriems tenka savyje surasti kelią iš tamsos į šviesą.
Jis iškyla greta kitų 20 a. litvakų dailininkų (Ch. Soutine, M. Šagalo, O. Zadkine,
J. Lipšico, N. Arbit Blato).
L. Segallo personalinių parodų surengta visame pasaulyje, o 1967 m. San Paule jo name įkurtas Lasaro
Segallo modernaus meno muziejus (kartu su nekomerciniu kultūros centru ir meno mokykla, gerai vertinamasis San-Paule).
Jo kūryboje dominuoja Brazilijos gyventojų portretai, džiunglių vaizdai. Vis tik visa savo kūrybos esme jis įkūnijo nomadinį menininko tipą,
kuris jau pasąmonės lygmenyje asocijuojasi su pasaulio klajūno, Amžinojo Žydo-Ahasfero, vaizdiniu.
Vis tik savo gimtinėje jis, deja, dar nėra pelnytai pripažintas.
Pagaliau 2010 m. rudenį L. Segallo darbai trims mėnesiams, lyg atkartodami paties autoriaus klajones, aplankė ir Vilnių [tame tarpe ir litografijos
iš knygos Prisiminimai apie Vilnių; geriausi darbai pasiskolinti iš Paryžiaus Musée dart et dhistoire du Judaisme], jo
vaikystės miestą, nubraukdami istorijos dulkes nuo nepelnytai gimtinėje primiršto, o pasaulyje pripažinto modernaus meno kūrėjo paveikslo.
L. Segallas sugeria į save jį supantį pasaulį. Jo kūriniuose vaizduojami veidai
spinduliuoja gilų archajišką grožį. Nesvarbu, ar jis tapytų medituojantį rabiną, ar indėnę moterį, dailininko
rankose jie virsta Žmonija ir ją įkūnijančia paslaptimi. (Mario de Andrade, 1943)
Pasinaudota tekstu: Ieva Šadzevičienė, 7 meno dienos, 2010 09 03
*) Ernstas Kirchneris (Ernst Ludwig Kirchner, 1880-1938) vokiečių tapytojas,
grafikas ir skulptorius, ekspresionistas; jo kūryba pasižymi ryškiu koloritu, kampuotais kontūrais,
psichologiniu įtemptumu ir erotizmu. Pagrindinio jo žanru buvo miesto peizažas. Plačiai žinomas jo paveikslas Potsdamo aikštė (1914),
nutapytas šaltai juodai žaliais tonais ir vaizduojanti Berlyno prostitutes. Jo kūriniai 1937 m. buvo įtraukti į
nacistų Miunchene organizuotą degeneracinio meno parodą.
Prerafaelitai
Žydai Lietuvoje
Dailė fiziko akimis
Dailininkai: Algis Lankelis
Papilnėjo da Vinčio kanonas
Mankurtas: asmuo be ateities
Impresionistas Paul Cezanne
Andy Warhol: paskutinė vakarienė
Čiurlionis: ar žinai, kas tai yra erdvė?
Prancūzų impresionistas Paul Cezanne
Paul Gauguin: pirmykštės idilės ieškotojas
Fotorealizmas iki fotografijos: Rembrandtas
Savamokslis dailininkas Henri Ruso
Dailininkas Vladimiras Smirnovas
Dailininkas Vladimiras Smirnovas
Pasaulis pakluso grafiko kaltukui
G. Beresnevičius. Autsaideriai
Burroughs'o Cut-Up technika
Czeslaw Milosz. Ulro žemė
Mineapolis-Hanojus-Vilnius
Dailieji menai
Naujoji banga
Rodanti kelią
Vartiklis
Meno skiltis