Grėsmingas ginklas
Pietryčių Azijoje (nuo Filipinų iki Malaizijos ir Indonezijos) paplitęs galios ir žmogaus pagarbos
ginklas krisas. 7 a. atsiradęs Indijoje kaip valdžios ženklas, laikui bėgant tapo visų ginklu.
Daugelį šimtmečių vyras nešiodavosi vieną, o karo metu iki trijų krisų. Pagrindinis krisas buvo
kairiame šone, oo du papildomi dešinėje ir už nugaros. Taikos metais vienintelis krisas buvo nešiojamas
dešinėje, nes kita vieta laikyta agresyvia, nepadoria ir įžeidžiančia.
Beje, kriso prabangumas jam nesuteikdavo geresnių kovinių savybių visa lemdavo, kieno ranka jį
valdo. Ypač meistriškai visais laikais jį valdė valstietis, nes jam visad teko gintis nuo priešo.
Pakanka pasižiūrėti malaiziečių kriso šokį, kad suprastum jo vaidmens svarbą, pamatytum, kokius
triukus su juo išdarinėja šokėjas, išspirdamas krisą iš puolančiojo rankų.
Šis durklas neturėjo jokios kitos paskirties tik žudyti. Laiko jį kaip pistoletą jo rankena išsilenkia
beveik stačiai ašmenims, o patys ašmenys, tarsi šliaužianti gyvatė, vinguriuoja.
Meistriškai pagaminti krisai laikyti apdovanojimu, o taip pat lyg asmens patvirtinimas, vizitinė
kortelė. Jei kažką pakviesdavo į vestuves, o tasai dėl pateisinamų priežasčių į jas negalėdavo atvykti, tai
reikėjo vietoje savęs atstovavimui pasiųsti krisą.
Laikui bėgant krisą į šalį ėmė stumti šaunamasis ginklas, tobulesni kardai ir durtuvai. Tačiau netikėtai
prasiveržė jo pripažinimas! Nuo 20 a. 9-ojo dešimtm. prasidėjo jo atgimimas. Juos kala šimtais,
tūkstančiais, dirbtinai sendina ir parduoda. Viena iš bumo priežasčių siekis atgaivinti praeities meną,
kita turizmas (rytų egzotikos ieškotojų vis daugėja). Ir pagaliau prietarų proveržis.
Visų pirma krisas yra amuletas. Tiek taksistui, tiek bankininkui. Durkle glūdinti simbolika privalo
atitikti šeimininką ir jo statusą, nes kitaip lauk tik bėdos. Todėl krisą renkasi labai kruopščiai. Pagal
tradiciją, naują ginklą reikia pasidėti po pagalve. Jei sapnuosis blogi sapnai, ginklą privalu keisti. Su durklu privalo būti dvasinis ryšis.
Krisui priskiria daug mistinių ir paslaptingų savybių. Atseit jis stuksena į makštį perspėdamas apie
pavojų, besiartinantį priešininką. Jis gali skraidyti naktimis gindamas namus nuo neprašytų svečių ir net
nubausti valstiečio šeimos skriaudiką. Yra žiniuonių, iš ašmenų išspaudžiančių drėgmę vaistą nuo
pjautinių ir durtinių žaizdų ir akių uždegimo.
Stengdavosi krisą netraukti be reikalo iš makšties ir nenukreipti į ką nors jo ašmenų. Apeiginių šokių
metu šokėjai jo smaigaliu privalo paliesti žemę, kad pašalintų neigiamą poveikį.
Svarbiausia kriso dalis ašmenys, nes būtent juose glūdi magiška galia. Jie kalami iš daugelio plieno
sluoksnių. Sluoksniai skiriasi angles ir priemaišų (dažniausiai, nikelio) kiekiu. Nevienalytė struktūra
suteikia ypatingą raštą, kuris išryškėja pamirkius arseno ir laimo sulčių tirpale.
Senovės kalvių meistriškumas buvo toks aukštas, kad jie galėjo nukalti ašmenis su norimu raštu. Pvz.,
buvo raštai, kurie vadinosi ryžių grūdai, kokoso plaušai, gaidžio plunksnos... Vėliau, Malaizijoje
įsigalėjus islamui, pradėti kalti ašmenys su Korano posakiais. Tačiau, magijos požiūriu, vertingiausiais
laikyti ašmenys, kai kalvis nežinojo koks raštas išeis. Ypatingą vertę durklas gaudavo, jei ant ašmenų
išryškėdavo gyvūno ar žvaigždės siluetas, tačiau vertingiausi buvo su žmogaus siluetu.
Jei ašmenys banguoti, jie gali automatiškai aplenkti kliūtį, rasdami silpniausią vietą. Krisas geba pats
pasisukti rankoje, kad praeitų šonu pro šonkaulius, o ne įstrigti, atsimušęs į kaulą. Taip pat smulkūs, bet
matomi danteliai ant gandžos (plokščios apsaugos prie rankenos) leido vikriai pagriebti svetimą ginklą.
Istorija žino atvejų, kai kovos įkarštyje patyręs karys su dviem krisais suardydavo priešininko gretas.
Kriso gamyba artima šventam veiksmui. Dirbtuvės virsta aukojimo vieta. Kriso gimimą lydi epų
skaitymas. Kalvis kartu būna ir poetu, o kartais šamanu.
Senovėje krisus kalė iš meteoritų geležies iš čia ir jų magiška, kosminė galia. Meteorite esantis
nikelis ašmenims suteikdavo paslaptingumo, šiurkštumo (nikelis nesiduoda ėsdinama rūgštimi). Vaidai
ant kriso turėjo sustiprinti ginklo veiksmingumą. Kaip taisyklė, ant ašmenų vaizdavo gyvatę jei ašmenys
tiesūs, vadinasi, gyvatė ilsisi, jei ašmenys vingiuoti gyvatė šliaužia.
Ašmenys simbolizuoja sielą, makštis kūną. Kai krisas ištraukiamas iš makšties, jį reikia pakelti virš
galvos, tuo paminint protėvius, kuriems jis priklausė. Ginklas yra šeimos kulto reikmuo ir jį paveldi
šeimos galva. Kartą metuose krisą iškilmingai ištrina aliejumi palaiminant. Anot legendos, jei kriso
nevertas žmogus nešios krisą ant juosmens, durklas gali pats pasisukti ir perdurti jam pilvą.
Ką nutyli būgnai?
Vienaragis Kinijos zhi
Hagakure: Samurajaus knyga
Visa tiesa apie Singbadą jūreivį
Sibiras ir pirmieji amerikiečiai
Kinijos imperatorius Huang Di
Umai lyginamoji charakteristika
Jėzuitas Andrius Rudamina Kinijoje
Trobriando ir kitos Polinezijos salos
Mūsų krašto keliautojai į Kiniją
Ankstyvojo Vietnamo valdovai
Naimanės Anos istorija
Baikalas piešiniai ant uolų
Sibiro ir šiaurės tautos
Pažintis su chazarais
Skraidymai nemiegant
Klajokliai polovcai
Šambalos paieškos
Japonų 'Kodziki'
Vartiklis