Į kur pakvietė Aelita?
Sergejaus Pavlovičiaus Koroliovo Marso projektas, anot V.J. Bugrovo, tarpplanetinio laivo
konstruktoriaus, turėjęs pristatyti tarybinius kosmonautus į Marsą, taip pat vadinosi Aelita. O vienas
artimiausių S. Koroliovo bendražygių Borisas J. Čertokas ne kartą sakė, kad į kosmosą jį pašaukė
Aelita - jis omenyje turėjo Jakovo Protazanovo filmą.
Nemažai astronomų ir kosmonautikos veikėjų, mokslininkais ir konstruktoriais ar kosmonautais tapo
nemaža dalimi dėl literatūrinės ar kinematografinės fantastikos. Kosmonautas A. Lazutkinas pasakojo,
kokį neišdildomą įspūdį vaikystėje jam padarė filmas Andromedos ūkas. Būtent jis sudomino moksline
fantastika ir paskatino tapti kosmonautu.

G. Tiščenko. Soliario sukūrimas
|
Dabar, kai Rusijoje baigėsi darbų paskata iš vaikiškų svajonių, ir imta dirbti vien dėl pinigų, prasidėjo
Protonų avarijos, o Fobos-grunt nepasiekia Marso palydovo Tumo,
kaip jį vadino patys Aelitos marsiečiai (daugiau apie Aelitį
o taip pat šiame puslapyje).
Praktiškai dingo ir mokslo populiarinimo literatūra (ne tik Rusijoje, bet ir Lietuvoje), paskaitos. Apie
tokios visuomenės disharmonija perspėdavo fantastai, tame tarpe Strugackiai apysakoje Plėšrūs
amžiaus daiktai bei I. Jefremovas paskutiniame savo romane Jaučio metas.
Aelita marsiečių kalboje reiškia Paskutinį kartą regima žvaigždės šviesa. Vardą sugalvojo Aleksejus
Tolstojus poetiškai ir liūdnai! Žurnalistinis romano variantas su paantrašte Marso saulėlydis
išspausdintas 1922-23 m. žurnale Krasnaia novj. 1923 m. raudonojo grafo romanas atskira knyga išėjo
Leipcige. Tai buvo vienintelis leidimas senąja ortografija. Jo 50-mečiui G. Tiščenko parengė apie šimtą
piešinių, ketindamas parengti diafilmą.
1924 m. įvyko pirmo tarybinio multfilmo Tarpplanetinė revoliucija premjera. Pradžioje norėta
multfilmo kadrus panaudoti Protazanovo filme, tačiau tos minties atsisakė dėl stilistinės įvairovės.
1923 m. 4-i menininkai (P. Fatejevas, V, Pšeseckaja-Runa, A. Sardanas, B. Smirnovas-Ruseckis) sudarė
Kvadriga grupę, kuri, prisijungus S. Šigoliovui ir V. Černovolenko, persivadino Amaravella (šį
pavadinimą sugalvojo A. Sardanas išvertus iš sanskrito tai gali reikšti nemirtingųjų gyventojas ar
nemirtingumo ūgliai, o taip pat nešantis šviesą). Pirma jų paroda surengta 1924 m., o jų darbų parodą
surengti 1927 m. Niujorke ir Čikagoje padėjo N. Rerichas. Paskutinė grupės paroda įvyko 1929 m.
Amaravella potencialas buvo milžiniškas, tik jis nebuvo pilnai realizuotas. Menininkų likimas susiklostė
tragiškai. 1930 m. suimta Vera Pšeseckaja (Runa) ir jos meninis palikimas dingo (išliko tik 5 portretai).
Tada trumpam areštuotas Sardanas, po to metęs tapybą. Černovolenko buvo priverstas pereiti į gamybą.
Šigoliovus tapo multiplikatoriumi, tačiau 1942 m. buvo represuotas (kur ir kada žuvo, nežinia). 1941 m.
suimtas B. Smirnovas-Ruseckis, kalintas 14 m.
Fatejevas gyveno visiškai uždarą gyvenimą neieškodamas kompromisų su valdžia. Bet jis būtent
buvo grupės įkūrėju ir lyderiu, o jo parankine knyga buvo F. Nyčės Taip kalbėjo Zaratustra. Pirmą
paveikslą Zaratustros tema nutapė 1915 m. (Aukščiau žvaigždžių tai žmogaus, arba jo palikuonio,
metažmogaus kosminėje erdvėje portretas; jis be skafandro neribotų žmogaus galimybių iliustracija;
1895 m. K. Ciolkovskis Mintyse apie Žemę ir dangų aprašė zoofitus, gyvenančius asteroidų juostoje be
jokių aparatų ir skafandrų beje ši mintis kartojama ir vėlesniuose jo kūriniuose), o paskutinį 1949 m.
[ nedidelėje esė Vestoje
K. Ciolkovskis išsakė įsitikinimą, kad tankioje terpėje (vandenyje) kilusi
gyvybė evoliucijos eigoje įsisavina mažiau tankią terpę (planetų atmosferas), o protingoje stadijoje
prisitaiko gyventi vakuume. Jau tarybiniais laikais pasirodžiusioje apysakoje Už Žemės aprašo Mėnulio
zoofitus. O traktate Gyvenimas tarpžvaigždinėje terpėje rašo: Kol kas priimame, kad žmogus nemiršta
nei nuo tuštumos ir deguonies trūkumo, nei nuo žudančių saulės ultravioletinių spindulių. Arba mes
laikome, kad vystydamasis žmogus virs būtybe, kuriai nesvarbios visos tos naujos gyvavimo sąlygos.

V. Černovolenko. Prie sidabrinio ežero
|
O ar reikia pridurti, kad praėjus 70 m. po Minčių...
S. Lemas traktate Technologijų suma pagrindė
protingų būtybių autoevoliucijos neišvengiamumą. Kiti rašytojai nuėjo dar toliau 8-o dešimtm. pradžioje
P. Amnuelis apsakyme Trasoje aprašo, kaip iš tikro pragariškomis Veneros sąlygomis testuojamas
žmogus, sugebantis valdyti savo genetinį aparatą ir transformuoti organizmą, pritaikant praktiškai bet
kokioms sąlygoms. Jo rankraštį perskaitęs G. Tiščenko per pora vakarų nutapė didelį (70x120 cm)
paveikslą, vaizduojantį apsakymo herojų, įveikiantį lavos srautą
O mūsų dienomis vis populiaresnis transhumanizmas, kurio tikslu žmogų padaryti praktiškai nemirtingu,
panaudojant biologijos, medicinos, genetikos ir kibernetikos pasiekimus ]
1974 n. Baku įvyko 24-as tarptautinis astronautikos kongresas, kurio metu didžiausiose Azerbaidžano
sostinės salėse (Lenino muziejaus!) atsidarė paroda Rytdienos kosmosas, kurią surengė žurnalas
Technika jaunimui. Jos atidaryme dalyvavo Dailininkų sąjungos pirmasis sekretorius T Salachovas,
kosmonautas V. Sebastjanovas ir dailininkas A. Sokolovas, tuo metu kartu su kosmonautu A. Leonovu
jau išleidęs kelis spalvingus albumus ir atviručių rinkinius, skirtus kosmoso įsisavinimui. T. Salachovas
pareiškė apie naujo vaizduojamojo meno žanro (Fantastinės tapybos ir grafikos) užgimimą. Iki tol
Technika jaunimui buvo skelbti P. Fatejevo kūriniai, o taip pat Pamaskvės ir Ust-Kamenogorsko
dailininkų A. Belovo ir A. Klimovo, bakiečio A. Klimovo ir kt., tarp jų ir iš užsienio darbai.
Apie parodą įspūdžiais pasidalijo ir Leonardo žurnalo redaktorius F. Malina, be kita ko pareiškęs: ...
skulptoriaus galimybėms Menulyte gali tik pavydėti! Ten be jokių ypatingų pastangų galima kurti
paminklus, kurie tarsi Egipto piramidėms lemta tapti praktiškai amžinoms, Kinetiniai vėjo judinami objektai
Mėnulyje neįmanomi, tačiau saulės šviesos energija vakuume irgi priverčia judėti kinetines skulptūras.
Kokios formos jos bus? Ir kokios spalvos? Ar nuspindės fosforizuojančia šviesa ar bus nušviestos iš
vidaus? Į šiuos klausimus atsakys netolima ateitis.
Deja, planetų užkariavimas pasirodė sunkesnis, nei tada tikėta: Mėnulyje ir šiandien dar nėra ne tik
parodų salių, bet ir gyvenviečių, o Marse aplamai dar nežengė žmogaus koja (nebent tik dervišo
Chodžos!?). Ir nemažai dėl to kaltos ne techninės galimybės, o susidomėjimo kosmosu sumažėjimas.
Kažkiek kosminės tematikos trūkumą Rusijoje kompensavo Kosminių menų festivalis, vykęs nuo
2014 m. rugsėjo 17 d. (per K. Ciolkovskio gimtadienį) iki spalio 4 d. (Sputnik), kurio iniciatorius
Interaktoriumas Mars-Tefo, įsikūręs VDNCh Kosmos paviljone. Jo metu veikė dailininkų-fantastų
kūrinių paroda, vyko susitikimai su menininkais, mokslininkais, konstruktoriais, dirbančiais kosmoso
srityje. Demonstruoti mokslo populiarinimo, meniniai ir multiplikaciniai filmai apie kosmosą, buvo
pardavinėjamos mokslinės fantastikos knygos. Surengti ir kino seansai Ne visiems, demonstruojant A.
Tarkovskio Soliarį ir Stalkerį, S. Babajano Tryliktąjį apaštalą, eksperimentinį G. Tiščenko Ir atsilieps
aidu ir kitus sudėtingus filmus.

A. Andrejevas. Stotis asteroide
|
Papildomai skaitykite:
Ateities vizijos
Kosminė opera ir Marsas
Dž. Blišas. Menki juokai
L. Kaganovas. Komutacija
Didžioji Marso revoliucija
Mitologija Visatos masteliu
Planetų judėjimo pakeitimai
Mūsų anūkai pasieks žvaigždes...
A. Platonovas. Saulės įpėdiniai
Pirmosios astronautės fantastikoje
Į žvaigždes pas kitus protus
Ar Marsietis nuves į Marsą?
Lao Še. Užrašai apie kačių miestą
Jefremovo ir Kazancevo paleokosmonautai
Sv. Zlatarovas. "Protėjaus" operacija
Vl. Berezinas. Riugeno aukštas dangus
Mokslininkų indėlis fantastikai
Marsiečio nuotykiai Rygoje
Rusų fantastai apie Marsą
Žmogaus misija kosmose
Vartiklis